Pengaruh konsep diri terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Setiono, Agus (2017) Pengaruh konsep diri terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (fulltext)
12130069.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Tidak semua mahasiswa yang masuk dalam jurusan P.IPS hanya semata ingin menjadi seorang tenaga pendidik, bisa karena menjadi wirausaha, faktor orang tua, dan teman sebaya.

Berangkat dari beragamnya alasan tersebut, maka perlu mengkaji ulang secara kusus tentang minat mahasiswa jurusan Pendidikan IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang untuk menjadi guru.

Dengan tujuan untuk mengetahui minat secara jelas dan benar mengenai menjadi calon guru. Dan salah satu caranya adalah dengan penerapan teori tentang konsep diri. Yang merupakan teori tentang gambaran dari diri seorang dengan tujuan untuk mengenal dirinya yang menunjang untuk mencapai cita - citanya. Sehingga dapat melandasi calon mahasiswa dalam pemilihan jurusan dalam bidang keguruan. Maka peneliti tertarik untuk melakukan penelitian dengan judul, “Pengaruh Konsep Diri Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang”.

Adapun tujuan penelitian ini adalah (1) Menjelaskan konsep diri pada mahasiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) minat mahasiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang menjadi guru. (3) Menjelaskan pengaruh konsep diri terhadap minat menjadi guru pada mahasiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Untuk mencapai tujuan diatas, dalam penelitian ini menggunakan jenis kuantitatif dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket/kuisioner.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Faktor Konsep Diri (X) dari hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa P.IPS angkatan 2014 memiliki konsep diri yang tinggi dengan persentase 56% sebanyak 28 mahasiswa. (2) Faktor Minat Menjadi Guru (Y) dari hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa P.IPS angkatan 2014 memiliki minat menjadi guru yang tinggi dengan persentase 42% dengan jumlah jumlah 21 mahasiswa. (3) Dari model regresi sederhana diperoleh hasil Y = 5,683 + 0,574 X1. koefisien regresi dari X besarnya adalah 0,574 yang menyatakan ada pengaruh positif terhadap konsep diri. Dimana setiap adanya penambahan variabel X sebesar satu satuan maka akan menambah variabel Y sebesar 0,568. Dalam variabel X, ada pengaruh positif antara konsep diri dengan minat menjadi guru. Sedangkan melalui Uji Koefisien Determinasi bahwa adjusted R Square adalah 0,413 atau 41,3%. Sehingga hal ini menunjukkan bahwa Pengaruh konsep diri terhadap minat menjadi guru pada mahsiswa jurusan P.IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang hanya mempunyai pengaruh 41,3% sedangkan sisanya 58,7% dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti.

ENGLISH:

Not all students in the Department of social science education just merely wanted to be a labor educator, can for being entrepreneurial, parents, and peers. Departing from various reasons, then need to examine formally reserved about the interest of college students majoring in Social Science Education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang for becoming a teacher. With the aim to find out interests clearly and right about being a teacher. And one way is by applying the theory of the self concept. That is a theory about the depiction of a with the aim to know himself that support to achieve the ideals of the mind. So it can be a candidate in the election of several departments in the field of teacher training. Then the researchers interested in conducting research with the title, "the influence of the concept of the self against the Interest to become a teacher on a college student majoring in social science education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang".

As for the purpose of this study is to (1) explain the Self Concept on the student majoring in social science education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. (2) the interest of the students majoring on social science education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang became a teacher. (3) Explain the influence of the Self Concept against the interest to become a teacher on a college student majoring on social science education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

To achieve the above objective in this study using this type of quantitative and data collection techniques used are the now/questionnaire.

The results showed that (1) the factor of self Concept (X) From the results of the research shows that the social science education students host 2014 has a concept of the self with a high percentage of 56% as many as 28 students. (2) the factors of interest in becoming a teacher (Y) From the results of the research shows that the social science education students host 2014 has an interest in becoming a teacher with a high percentage of 42% as many as 21 students. (3) From the simple regression model obtained the result Y = 5.683 + 0.574 x 1. the regression coefficient of X the magnitude is 0.574 which States there is a positive influence towards the concept of the self. Where any presence of the addition of a variable X of one unit then it will add the variable Y of 0.568. In the variable X, there is a positive influence between the concept of self interest to become a teacher. Whereas the coefficient of Determination that the adjusted R Square is 0.413 or 41,3%. So this shows that the influence of the concept of the self against the interest to become a teacher on a college student majoring in social science education UIN Maulana Malik Ibrahim Malang has only influence 41.3% 58.7% while the rest is influenced by other factors not examined

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Bashith, Abdul
Keywords: Konsep Diri; Minat Menjadi Guru; Self Concept; Interests To Become A Teacher
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Muhammad Afrizal
Date Deposited: 05 Apr 2017 10:13
Last Modified: 05 Apr 2017 10:13
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6176

Actions (login required)

View Item View Item