Rokhmani, Zuna (2016) The roles of task planning on oral performances of EFL learners in shobahul lughoh activity at Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Of Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12320008.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam menampilkan sebuah tugas, manusia tidak bisa memenuhi semua aspek tugas tersebut dengan sempurna. Hal ini dikarenakan adanya keterbatasan dari proses kapasitas yang mereka miliki. Oleh karena itu, mereka harus menetukan aspek yang tepat untuk memenuhi keterbatasan tersebut. Melalui perencanaan tugas, bisa memfasilitasi dan membantu mereka untuk membuat persiapan dalam kegiatan oral mereka dalam berbahasa asing dengan baik.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran-peran dari perencanaan tugas melalui strategi-strategi dalam kegiatan oral didalam kelas., yaitu di kegiatan Shobahul Lughoh. Dalam penelitian ini terdiri dari sebelas data yang terbagi berdasarkan teks perencanaan tugas dan kegiatan oral didalam kelas. Data tersebut diteliti dengan menggunakan dua teori, yaitu teori dari Ur (1996) tentang kegiatan writing dan speaking yang efektif, dan teori Spiegel (1981) tentang susunan dalam teks. Sedangkan secara metodologi, peneliti menggunakan metode qualitatif sebagai model penelitian.
Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan perencanaan tugas memiliki beberapa peran penting untuk menampilkan kemampuan berbahasa asing mereka. Selain itu, perencanaan tersebut juga membantu mereka untuk mengucapkan dan menggunakan bahasa asing mereka dengan tepat. Ide-ide yang digunakan dalam perencananaan tugas mereka memiliki banyak persamaan dengan penampilan oral mereka. Namun, dalam penampilan tersebut, terdapat beberapa perbedaan dengan teori yang digunakan, yaitu teori dari Spiegel. Perbedaannya yakni unsur-unsur yang digunkan pada bagian awal dan pertengahan dalam perencanaan tugas.
Berdasarkan hasil penelitian, peneliti selanjutnya disarankan untuk melakukan penelitian penggunaan perencanaan tugas dalam situasi yang lain, seperti ujian akhir dalam kemampuan berbicara berbahasa asing berdasarkan teori dari Ellis (2005). Karena dalam situasi ini, para pelajar atau mahasiswa pasti mempunyai keinginan untuk memberikan penampilan yang sempurna, baik dalam kelancaran, ketepatan, dan lain-lain.
ENGLISH:
In performing a task, human cannot attend fully to all aspects of it. It is because of their limitation of capacity process. Thus, as language learners, due to their limitation of language proficiency, have to determine which aspects of language to allocate their attention. Task planning can facilitate and help them to prepare well for their foreign language produced, especially in oral performance.
This research is aimed to find out the roles of task planning through its strategies in classroom activity of oral performance, especially in Shobahul Lughoh activity. It consists of eleven data which were selected and divided into a number of datum based on its written task planning and oral performance. The data were examined using two theories, theory of Ur (1996) on the effective writing and speaking activities in order to achieve the performance of EFL learners, and Spiegel’s (1981) on text organization. Methodologically, the researcher implemented descriptive qualitative study as the research design.
The findings showed that task planning applied by the EFL learners has several roles to perform their foreign language skill. Furthermore, it aids them to produce and use their foreign language properly, such as in organization of the text. Most of the ideas in written task planning, have the similarities to the components in oral performance. Nevertheless, there are some differences from the theory in oral performance, especially Spiegel theory. Some of them use different elements in the beginning and middle part of the text.
Based on the findings, the future researchers are recommended to conduct further research in other situations of using task planning, such as in final test for speaking skill based on theory Ellis (2005). It may create a high desire which engages the EFL learner’s attention to have flawless performance, such as in fluency and accuracy.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Susilowati, Meinarni | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Perencanaan Tugas; Kohesi; Situasi dan topik; Notion; Fungsi; Kegiatan Shobahul Lughoh; Written Task Planning; Cohesion; Situation and Topic; Notion; Function; Shobahul Lughoh Activity | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 03 Apr 2017 18:43 | ||||||
Last Modified: | 03 Apr 2017 18:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6171 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |