Pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar

Rizkyanto, Luqman (2017) Pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12140075.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pembinaan akhlak al-karimah merupakan hal sangat amat perlu diperhatikan pasalnya prilaku pelajar pada zaman sekarang banyak yang sudah tidak mencerminkan bahwa ia seoarang pelajar yang dikatakan terpelajar, tidak taat pada orang tua dan bahkan lupa dengan agamanya.pembinaan akhlaqul karimah yang diterapkan disekolah diharapkan mampu menjadi filter dari pengaruh-pengaruh prilaku menyimpang dan menjadikan siswa sebagai insan yang berakhlaqul karimah.

Tujuan peneliti ini adalah untuk; (1) mendeskripsikan pelaksanaan pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar, (2) mediskripsikan peran pendidik dalam pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar, (3) mendeskripsikan dampak pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar.

Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif. Dengan mengambil lokasi di MIN Sukosewu Blitar. instrument kunci adalah peneliti sendiri dan tekhnik pengumpulan data digunakan adalah obeservasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data di lakukan dengan memberikan maknaterhadap data yang berhasil di kumpulkan, dari makna itulah ditarik kesimpulan.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) pelaksanaan pembinaan akhlak al-karimah siswa di MIN sukosewu berdasarkan kepada landasan filosofis dan tujuan yang kemudian diadakan rapat bersama untuk merencanakan, mengorganisir, mengaktualisasi dan evaluasi program-program pembinaan akhlak sehingga pembinaan akhlak siswa dapat tercapai, (2) peran pendidik dalam pembinaan akhlaqul karimah siswa di MIN Sukosewu Blitar ini adalah kepala sekolah melibatkan seluruh tenaga pendidik merencanakan, mengorganisir dan evaluasi. Dalam pelaksanaannya, bekerja sama dengan stakeholder dan masyarakat serta lembaga disekitar MIN Sukosewu dalam proses pengontrolannya, (3) dampak pembinaan akhlaqul karimah siswa di MIN Sukosewu adalah terjadinya perubahan sikap, cara berfikir dan tanggung jawab. Hal ini dapat dirasakan, tidak hanya oleh guru melainkan juga oleh orang tua siswa dan juga oleh siswa itu sendiri

ENGLISH:

A good moral (Akhlak Al-Karimah) guidance really needs to be considered because of the students behavior do not reflect that he is a good student, disobedient to parents, and even forgot about his religion. good moral guidance that is applied in the schools is expected to be a filter from the influences of deviant behavior and makes the students as individuals who have good moral.

The purposes of the research were to: (1) Describe the implementation of good moral of the students at the Public Islamic Elementary School of Sukosewu Blitar, (2) Describe the role of educators in fostering a good moral at the Public Islamic Elementary School of Sukosewu Blitar, (3) Describe the impact of good moral of the students at the Public Islamic Elementary School of Sukosewu Blitar.

To achieve the objectives above, it used qualitative research approach by taking in MIN Sukosewu Blitar. key instrument is the researcher and data collection techniques used observation, interviews and documentation. Data analysis was done by giving meaning to the successful data collected, and drawn conclusion.

The results showed that, (1) the implementation of good moral of students in MIN Sukosewu was based on the philosophical foundation and objectives which was held a joint meeting to plan, organize, actualize and evaluatie the programs of fostering moral thus fostering moral of the students can be achieved, ( 2) the roles of educators in good moral formation of students in Blitar Sukosewu MIN this were the school principal that involved all educators to plan, organize and evaluate. In practice, in collaboration with stakeholders and communities and institutions around MIN Sukosewu in the controlling process, (3) the impacts of good moral guidance of students in MIN Sukosewu were the change of attitude, a way of thinking and responsibility. It could be felt, not only teachers but also parents and the students themselves

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Zuhriyah, Indah Aminatuz
Keywords: Pembinaan; Akhlak Al-Karimah Siswa; Guidance; Good Moral Of The Students
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 03 Apr 2017 11:44
Last Modified: 03 Apr 2017 11:44
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6167

Actions (login required)

View Item View Item