Zunairoh, Yuyun (2009) الألعاب اللغوية و فعالية استخدامها في نتمية مهارة الكلام بالتطبيق على المدرسة روضة الطلبة الثنوية كديري جاوا الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07930056.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Beberapa tujuan pembelajaran bahasa Arab khususnya kemampuan berbicara adalah kemampuan menggunakan bahasa arab secara benar, sesuai dengan tingkatan kebahasaan siswa ataupun pemikirannya. Penulis sebagai guru bidang studi Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Raudlatut Thalabah Kediri menemukan kesulitan-kesulitan dalam melaksanakan pembelajaran ketrampilan berbicara, diantaranya minimnya kosa kata yang dimiliki siswa dan lemahnya minat siswa terhadap pelajaran Bahasa Arab. Padahal seperti yang kita ketahui bahwa minat dan kemauan siswa dalam belajar Bahasa adalah modal yang paling utama, disamping metode pembelajaran dan kemampuan guru dalam menyampaikan materi. Meskipun Guru sangat pintar tetapi jika minat siswa sangat lemah maka bisa dipastikan akan sulit pembelajaran bahasa ini sukses.
Berdasarkan pada kesulitan pembelajaran Bahasa Arab yang dihadapi penulis, maka dia akan mencoba menggunakan media yang dapat menarik perhatian siswa untuk belajar berbicara Bahasa Arab yaitu dengan menggunakan permainan bahasa. Permainan Bahasa ini diharapkan mampu menambah perbendaharaan bahasa siswa dan meningkatkan minat mereka terhadap Bahasa Arab, khususnya kemampuan berbicara.
Pertanyaan yang diberikan adalah bagaimana meningkatkan kemampuan berbicara dengan menggunakan Permainan Bahasa bagi siswa madrasah Aliyah Raudlatut-Thalabah Kediri Jawa Timur? Dalam studi ini penulis membatasi sekup pelitiannya dalam: 1) penambahan kosa-kata, 2) peningkatan kemampuan merangkai kata, dan 3) meningkatkan kemampuan kelancaran berbicara berbahasa Arab.
Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Langkah-langkah yang diambil dalam tindakan ini : 1) Perencanaan (planning) 2) Tindakan (acting) 3) Pengamatan (observation) dan 4) Penilaian (reflecting). Dan populasi dari penelitian ini meliputi siswa-siswi kelas XI-IPA Madrasah Aliayah Raudlatut-Thalabah Kediri dalam tahun pelajaran 2008-2009. Sedang Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah 1) Observasi 2) Wawancara dan 3) Tes.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : Penggunaan Permainan Bahasa dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam berbicara, yaitu meningkatkan perbendaharaan kosa kata, meningkatkan ketrampilan merangkai kalimat dan meningkatkan kelancaran berbicara bahasa Arab.
ABSTRACT
The purposes of studying Arabic language are how to use it correctly, especially in speaking skill, based on the level of student's language and their thought. As the teacher of Arabic language at Madrasah Aliyah Raudlatut Thalabah Kediri, the writer finds out the difficulties faced by student in implementing the instructional speaking ability or skill, such as students have low of vocabulary items and low motivation in learning Arabic language. Whereas, as we know that the ability and interested of students in learning language is main important, beside the instructional methodology and teacher's capability in implementing the subject or material. The fact that the teachers are very smart, but if the student's interested in learning Arabic language is low, it can conclude that they will be difficult in succeeding learning language.
Based on the difficulties faced by the writer in learning Arabic language, so she will try to use media that can interested in student's attention to learn speaking ability of Arabic language by using language games. Hopefully, language games can increase the students' vocabulary items and improve their ability toward Arabic language, especially speaking ability.
The question is how can the students' speaking ability of Madrasah Aliyah Raudlatut Thalabah Kediri Jawa Timur be improved by language games? In this study, the writer will limit the scope and limitation of the study in: 1) increasing vocabulary items, 2) improving the ability in combining words, and 3) improving ability in speaking of Arabic language fluently.
This study is Classroom Action Research Method (CAR) with collaborative design. The procedure of the research consists of four major steps, i.e. planning, implementing, observation, and reflection. The subjects of the study are the twelve grades students of Madrasah Aliyah Raudlatut Thalabah in academic year 2008/2009. The data that are derived from 1) Observation form, 2) Interviews guides, and 3) test.
The findings of the research show that using language games can improve the students' speaking ability, namely improving vocabulary items, improve the skill of combining words and it also improves the fluency of speaking Arabic language.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nur, Syuhadak Sholeh and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Penggunaan Permainan Bahasa; Peningkatan Kemampuan Berbicara; Language Games; Improving; Speaking Ability | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 03 Apr 2017 18:49 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 10:03 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6166 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |