Afiani, Azkiya Vitakhunnisa’ (2017) The development of box media theme cita-citaku to develop four skills of language interview material at fourth grade of MIN Malang 2. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140026.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Bahasa Indonesia merupakan materi pelajaran yang menekankan pada keterampilan membaca, menulis, menyimak dan berbicara, untuk mengembangkan kemampuan keterampilan berbahasa siswa tentu dibutuhkan maka dibutuhkan stimulus yang dapat menjadikan siswa secara maksimal mengembangkan keteramipilan mereka. Salah satu stimulus yang bisa digunakan adalah penggunaan media pembelajaran. Media yang dikembangkan berupa media kotak tema cita-citaku.
Rumusan masalah dari penelitian ini adalah: (1) Bagaimana proses pengembanagn media kotak tema cita-citaku kelas IV untuk meningkatkan 4 keterampilan Bahasa (2) Bgaimana efektifitas media kotak tema cita-citaku kelas IV untuk meningkatkan 4 keterampilan bahasa (3) Apakah ada perbedaan kemampuan keterampilaln bahasa antara siswa yang menggunakan media kotak denan siswa yang tidak menggunakan mdia kotak wawancara.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembangan Research and Development (R & D), dengan menggunakan model Borg and Gall. Penelitian ini dilaksanakan di MIN Malang 2 dengan mengambil sample kelas IV C yang di bagi kedlam dua kelompok, yakni eksperiment dan control, masing-masing kelompok terdiri dari 15 siswa. Tujuan dari pengembangan media kotak selain menghasilkan produk pengembangan, dengan media ini kemampuan dalan keterampilan bahasa siswa meningkat dan memberikan pengalaman yang berbeda kepada siswa dalam pembelajaran.
Pengembangan media kotak telah melalui proses: tahap studi pendahuluan dengan menganalisis kebutuhan merupakan langkah yang paling penting untuk melakukan pengembangan yaitu mengumpulkan berbagai informasi, baik dari hasil observasi, dan wawancara. Dari analisis yang dilakuakan dapat dijadikan langkah awal mengembangkan produk, perumusan masalah dan menentukan tujuan penelitian.
Dari keefektifan, menunjukkan bahwa pengembangan media ini menunjukkan keefektifan. Hal ini dapat dilihat dari proses kegiatan pembelajaran yang dilakukan pada kelompok eksperimen. Pada aspek ketepatan media dengan tujuan pembelajaran dinilai sudah sesuai. media yang dikembangkan sudah mencakup konsep maupun generalisasi materi wawancara untuk meningkatkan 4 keterampilan bahasa.
Hasil validasi beberapa ahli, meliputi ahli materi, ahli media pembelajaran maupun guru tematik terhadap media kotak wawancara ini pada tema cit-citaku dinilai valid, terbukti dengan prosentase rata-rata perolehan hasil validasi oleh ahli materi menunjukkan 80% menyatakan valid, hasil validasi oleh ahli media pembelajaran menunjukkan 90% menyatakan valid, hasil validasi oleh guru tematik menunjukkan 88,9% menyatakan valid. Dengan perhitungan menggunakan uji t dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil thitung ≥ ttabel yaitu 3,41≥2,14 artinya H0 ditolak dan H1 diterima.
Selain itu, media kotak wawancara secara efektif dapat meningkatkan keterampilan berbahasa siswa kelas IV di MIN Malang 2. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata (mean) kelas kontrol yang lebih kecil dibandingkan kelas eksperimen pada soal posttest yaitu 70,03 < 80,36, maka dapat dikatakan bahwa media kotak wawancara secara signifikan terdapat perbedaan untuk meningkatkan keterampilan bahasa Indonesia pada tema cita-citaku materi wawancara kelas IV di MIN Malang 2.
ENGLISH:
Indonesian Language is the subjects that emphasizes the skills of reading, writing, listening and speaking, to develop the capacity of language skills students needed stimulus package that can make the maximum by the students to develop their skills language. One of the stimulus packages that can be used media. Media that developed is interview box media theme the ideals.
The formulation of this research is: (1) How the development process of box media theme cita-citaku of class IV to increase the four language skills (2) How the effectiveness of box media theme cita-citaku of class IV to increase the four language skills (3) There is a difference between the students language skills capabilities that use box media with students who do not use box media.
This research uses a type of Research and Development (R&D), using the model of the Borg and Gall. This research conducted at MIN Malang 2 to take samples of grade IV C in an effect similar two groups, namely experiment and control, each group consisting of 15 students. The purpose of the development box media in addition to produce product development, with this media backing ability language skills students increased and provides a different experience to students in learning.
The development of box media has been through the process of: stage of study introduction to needs analyze is the most important step to do the development that is collecting information from both the result of observation and interview. From the analysis that can be an initial step to develop the formulation of product and determine formulation research.
From the effectiveness, shows that the development of this media shows the effectiveness. This can be seen from the process of learning activities conducted in the group experiment. On the aspects of the accuracy media with the appropriate learning goals judged already developed media. Already includes concepts and generalizations interview material to improve the four language skills.
The result of the validation from some validator, include experts in the matter, the experts learning media and the teachers thematic on the interview box media is on the theme my ideals considered valid as shown by the percentage of the average earnings validation results by the experts in the matter shows 80% stated valid, the result of the validation by the experts learning media showed 90% stated valid, validation results by teachers thematic shows 88,9% stated valid. With the calculation using the t test with the level of significance of 0.05 obtained the results of consecutive patients t tabel t hitung namely 3.41≥2.14 means H0 rejected and H1 received.
In addition, box media can effectively increase the language skills of grade IV students at MIN Malang 2. This can be seen from the average (mean) control class that is smaller than the class of experiments on the question of posttest namely 70,03 < 80,36, it can be said that the media interview box significantly there are differences to improve Indonesian language skills on the theme the ideals interview material class IV at MIN Malang 2.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan Media; Bahasa Indonesia; 4 Keterampilan Bahasa; Media Development; Indonesian Language; Four language skill | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 03 Apr 2017 18:46 | ||||||
Last Modified: | 03 Apr 2017 18:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6151 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |