تفعيل البيئة العربية بالألعاب اللغوية لترقية مهارة الكلام: بحث تجريبي على الطالبات في السكن الداخلي بالمدرسة العالية الإسلامية الحكومية الثالثة مالانج, جاوى الشرقية

Fadilah, Nurul (2009) تفعيل البيئة العربية بالألعاب اللغوية لترقية مهارة الكلام: بحث تجريبي على الطالبات في السكن الداخلي بالمدرسة العالية الإسلامية الحكومية الثالثة مالانج, جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07930047.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Para ahli bahasa mengatakan bahwa lingkungan sangat berpengaruh dalam pemerolehan bahasa. Salah satu sekolah yang menyelenggarakan lingkungan arabi adalah Madrasah Aliyah Negeri U Malang, untuk meningkatkan kemahiran berbahasa bagi siswa- siswinya. Namun hal itu belum berjalan secara optimal. Salah satu faktor penyebabnya adalah rendahnya minat siswa dalam menggunakan bahasa Arab. Untuk menyiasatinya penulis menerapkan permainan bahasa dalam pembelajaran kemahiran berbicara. Ada V permainan yang diterapkan oleh penulis, yaitu: (š) Kartu, (W)Cahaya
bertanya, (U)bermain peran, (V)laci.

Tujuan penelitian ini untuk mehgetahui proses penilaian pengefektifan lingkungan arabi dengan permainan bahasa untuk meningkatkan kemahiran berbicara siswi- siswi di asrama Madrasah Aliyah Negeri U Malang, dan untuk mengetahui
sejauh mana efektifitas permainan tersebut.

Penelitian ini adalah penelitian eksperimen, yaitu suatu penelitian yang berusaha mencari pengaruh variabel tertentu terhadap variabel yang lain dalam keadaan yang terkontrol. Penelitian ini menggunakan pre test dan post test pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pada kelas eksperimen diterapkan pengajaran kemahiran berbicara dengan permainan bahasa, sedangkan pada kelas kontrol diterapkan pengajaran kemahiran berbicara tanpa permainan bahasa.

Populasi penelitian ini adalah semua siswa yang tinggal di asrama Madrasah Aliyah Negeri U Malang tahun ajara WRRœ”WRRT. Berdasarkan tujuan dan pertimbangan maka sampel pada penelitian ini adalah siswi-siswi kelas XB sebagai kelas eksperimen dan X MABI sebagai kelas kontrol yang semuanya berjumlah WT siswi.

Melihat hasil pre test, post test, dan t- test setelah pengajaran kemahiran berbicara dengan permainan bahasa, terdapat perbedaan dan peningkatan yang besar dalam hasilnya. Hal ini menunjukkan bahwa pengajaran berbicara dengan permainan bahasa efektif dalam meningkatkan kemampuan berbicara siswi. Pembelajaran ini juga sesuai untuk melatih siswa agar tidak hanya menghafal, tetapi juga banyak praktik berbicara agar tidak merasa ngatuk, capek dan malas dalam belajar bahasa Arab.

Pada umumnya Pembelajaran kemahiran berbicara dengan permainan bahasa itu menyenangkan dan bisa meningkatkan kemahiran siswa dalam berbicara. Karena permainan itu disukai oleh semua orang, apalagi anak-anak.

ABSTRACT

Linguists assert that environment has influence much on language acquisition. Madrasah Aliyah Negeri U Malang is one of the institutions held Arabic environment to improve the students’ language skills but the program has been optimal yet. One of the causes is the low of the students’ interest. To solve the problem, the researcher
applied language games in the teaching of speaking skill. There are four games applied in this activity namely (š) card, (W) questioning flash, (U) role play, and (V) drawer.

The objective of the study is to know the process of assessment of the effectiveness of Arabic environment utilizing language games to improve the students’ speaking skill at the dormitory of Madrasah Aliyah Negeri U Malang and to know how far the effectiveness of the language games was implemented.

This study belongs to experiment research. It is such kind of research trying to find out the influence of certain variable toward the controlled variable. This study used pre test and post test in both the experiment class and the controlled class. In the experiment class, it was applied the teaching of speaking skill utilizing language games. Meanwhile, in the controlled class, it was applied the teaching of speaking skill without utilizing language games.

The populations of the study were all of the students living at the dormitory of Madrasah Aliyah Negeri U in academic year WRRœ”WRRT. Based on the objective of the study and some considerations, the samples of the study were twenty nine female students, those are, the female students of the class X B as the experiment group while the female students of class X MABI as the controlled group.

From the results of pre test, post test, and t-test conducted after applying the teaching of speaking skill process utilizing language games, it is admitted that there is much difference and improvement of result of the teaching and learning process. It shows that the teaching of speaking utilizing language games is effective to improve the students’ speaking skill. The kind of this teaching is also suitable to train the students in order not only to memorize vocabulary but also to practice speaking more to avoid of feeling sleepy, tired, and lazy in studying Arabic.

Generally, the teaching of speaking skill using language games is more interesting. It can improve the students’ speaking skill since people, moreover children like games much.

In other word, “The teaching of speaking skill utilizing language games is effective to improve the students’ speaking skill in Arabic environment.”

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Masqan, Dihyatun and Shaikhoun Mohamed, Mohammed
Keywords: بيئة العربية; الألعاب اللغوية; مهارة الكلام; Lingkungan Arabi; Permainan Bahasa; Kemahiran berbicara; Arabic environment, language games; speaking skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 03 Apr 2017 11:51
Last Modified: 03 Apr 2017 11:51
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6146

Actions (login required)

View Item View Item