The influence of teachers creativity in clasroom management and utilization learning media toward students learning outcome in social science subjects grade VIII at MTSN Malang III Gondanglegi

Huskho, Uruatul (2017) The influence of teachers creativity in clasroom management and utilization learning media toward students learning outcome in social science subjects grade VIII at MTSN Malang III Gondanglegi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (fulltext)
12130002.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Siswa dalam menunjang hasil proses pembelajaran dengan baik diperlukan guru memiliki kreatifitas tinggi dalam mengelola kelas serta pemanfaatan media pembelajaran juga mendukung dalam proses belajar yang dijadihkan sebagai alat untuk menyampaikan pembelajaran dengan baik.

Sehingga siswa dapat tertarik pada materi yang disampaikan dengan baik dan mudah di mengerti.

Hasil belajar adalah merupakan salah satu hal yang terpenting dalam suatu pembelajaran, Hasil belajar sering digunakan dalam banyak hal, salah satunya sebagai tolak ukur keberhasilan dan evaluasi belajar bagi peserta didik dalam menyelesaiakan suatu tanggung jawab proses belajar.

Tujuan umum dilakukannya penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui pengaruh kreatifitas guru dalam mengelola kelas terhadap hasil belajar siswa (2) pengaruh pemanfaatan media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa (3) pengaruh kreatifitas guru dalam mengelola kelas dan pemanfaatan media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa kelas VIII di MTsN Malang III Gondanglegi.

Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan pendekatan regresi berganda dengan satu variabel terikat dan dua variabel bebas. Populasi pada seluruh jumlah penelitihan ini sebanyak 292 dari jumlah populasi sampel diambil sebanyak 82, teknik pengambilan sampel dalam penelitihan ini adalah simple random sampling. Teknik pengumpulan data diperoleh dari metode angket dan dokumentasi. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriftif pencapain skor pada setiap variabel dan analisis inferensial yang menggunakan rumus person product moment dengan taraf hipotesis kepercayaan 95%.

Hasil penelitian menujukan bahwa guru kreatif dalam mengelola kelas signifikan dalam mempengaruhi hasil belajar siswa dengan t hitung 2.399 dengan Sig.t 0,019 (p < 0.05).

Sedangkan pemanfaatan media pembelajaran tidak significant terhadap hasil belajar siswa bahwa value t hitung 1.029 dengan Sig. t 0,307 (p > 0.05). Keseluruhan variabel secara simultan signifikan berpengaruh terhadap variabel terikat dengan Sig. f 0,039 (p < 0.05). Nilai R Square yang didapat dari keseluruhan variabel bebas senilai 0.079 yang mana 7.9 % mempengaruhi sedangkan sisanya 92.1 % dipengaruhi oleh variabel lain.

ENGLISH:

In the students support the students learning outcome process with a good teacher is required to have a high creativity in classroom management as well as the utilization learning media also supports to learning process as a tool for delivering learning properly. So that students can be interested in the material presented and more easy to understand. The students learning outcome is one of the most important things in a study, the results of study are frequently used in many things, one of them as a benchmark of success and evaluation of learning for learners in completing a responsibility of the learning process.

General purposes of this research are to determain (1) The Influence of teachers creativity in classroom management toward students learning outcome (2) The Influence of utilization learning media toward students learning outcome (3) The Influence of teachers creativity in classroom management and utilization learning media to students learning outcome grade VIII at MTsN Malang III Gondanglegi.

The research design is research using quantitative approach where one of independent variable two dependent variables.The population of this inquiry is all of the students of grade VIII which the total 292 peoples. From the population taken 82 respondents design is regresif and its used simple random sampling technique. The technique of data collection were questionare and documentation. The data analysis technique using person product momen formula which is used to test hypothesis on 95 % reliance level.

The result show have significant the influence of teachers creativity in classroom management to students learning outcome that t hitung 2.399 with Sig.t 0,019 (p < 0.05).Whereas have not significant the influence of utilization learning media to students learning outcome that Sig.f 0,039 (p < 0.05). It means to all of variables R square 0.079 where 7.9 % while 92.1 % influence of other variation outside the research models that are not included in the limitation of this research.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Basith, Abdul
Keywords: Mengelola Kelas; Pemanfaatan Media Pembelajaran Dan Hasil Belajar Siswa; Classroom Management; Utilization Learning Media And Students Learning Outcome
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial
Depositing User: Muhammad Afrizal
Date Deposited: 03 Apr 2017 11:47
Last Modified: 03 Apr 2017 11:47
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6145

Actions (login required)

View Item View Item