Model pembelajaran kajian Kitab Ta’lim Afkar di Ma’had Sunan Ampel Al-’Ali Uin Maliki Malang

Mashuri, Moh (2017) Model pembelajaran kajian Kitab Ta’lim Afkar di Ma’had Sunan Ampel Al-’Ali Uin Maliki Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10110192.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Model pembelajaran merupakan suatu istilah yang memiliki keterkaitan yang sangat erat dan tidak dapat dipisahkan satu sama lain dalam proses pendidikan. Pembelajaran seharusnya merupakan kegiatan yang dilakukan untuk menciptakan suasana atau memberikan pelayanan agar siswa belajar. Keberhasilan proses pembelajaran tidak terlepas dari kemampuan guru mengembangkan model-model pembelajaran yang berorientasi pada peningkatan intensitas keterlibatan siswa secar aefektif di dalam proses pembelajaran. Pengembangan model pembelajaran yang tepat pada dasarnya bertujuan untuk menciptakan kondisi pembelajaran yang memungkinkan siswa dapat belajar secara aktif dan menyenangkan, sehingga siswa dapat meraih hasil belajar dan prestasi yang optimal.

Taklim afkar merupakan kajian kitab yang dilaksanakan di ma’had sunan ampel al-aly kepada semua mahasantri, ta’lim afkar ini sangatlah penting dan perlu di perhatikan lebih untuk menambah wawasan dan ilmu mahasantri khusunya dalam kajian kitab kuning seperti ta’lim afkar di ma’had sunan ampel al-aly

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui model pembelajaran kajian kitab ta’lim afkar di ma’had sunan ampel al-ly, dengan pokok masalah (1)Bagaimana perencanaan model pembelajaran kajian kitab Ta’lim Afkar Ma’had Sunan Ampel Al-‘Ali UIN Maliki Malang (2)Bagaimana pelaksanaan model pembelajaran kajian kitab Ta’lim AfkarMa’had Sunan Ampel Al-‘Ali UIN Maliki Malang (3)Bagaimana evaluasi model pembelajaran kajian kitabTa’lim AfkarMa’had Sunan Ampel Al-‘Ali UIN Maliki Malang

Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan rancangan studi kasus, pengumpulan data dilakukan dengan wawancara mendalam, observasi partisipan dan dokumentasi. Informasi penelitian yaitu: kabid taklim afkar, muallim taklim afkar, staf akademik ma’had sunan ampel al-aly, musyrif/musyrifah ma’had sunan ampel al-aly, dan mahasantri ma’had sunan ampel al-aly. Data yang terkumpul di organisir, ditafsirkan, dan dianalisis diskriptif, sedangkan pengecekan ke absahan data menggunakan triangulasi sumber dan metode.

Temuan penelitian menunjukkan bahwa 1) perencanaan Model Pembelajaran Kajian Kitab Ta’lim Afkar Di Ma’had Sunan Ampel Al-’Ali UinMaliki Malang yang meliputi a) placement test, b) pengelompokan kelas, c)Mempersiapkan jurnal kajian kitab Ta’lim Afkar, 2) pelaksanaan Model Pembelajaran Kajian Kitab Ta’lim Afkar Di Ma’had Sunan Ampel Al-’Ali UinMaliki, a) pelaksanaan Ta’lim Afkar menggunakan metode klasikal, b) ceramah dan diskusi, 3) evaluasi Model Pembelajaran Kajian Kitab Ta’lim Afkar Di Ma’had Sunan Ampel Al-’Ali UinMaliki Malang meliputi, a) UTS (ujian tengah semester), b) UAS (ujian akhir semester)

ENGLISH:

The model of learning is e very tightly coupled and it cannot be separated from each other in the process of education. Learning is an activity that should be made to create an atmosphere or provide service in order to learnfor students. The successes of the learning process of teachers ' ability is to develop models of learning-oriented on increasing the intensity of student involvement effectively in the learning process. The development of an appropriate research essentially aimed to create the conditions of learning that allowed the students to learn actively and fun, so the students can achieve the result of learning and optimal achievements

Taklim is the study of the book of the afkar at ma'had sunan ampel al-aly toward all students (mahasantri), ta'lim afkar is important and necessary in the note more to add insight and students (mahasantri) especially in the study of the book of yellow like ta'lim afkar at ma'had sunan ampel al-aly

This research aimed to know the model of learning of the study of the book of ta'lim afkar at ma'had sunan ampel al-Aly, with subject matter (1) how to study the book of learning model planning Ta'lim Afkar Sunan Ampel Ma'had Al-' Ali UIN Maliki Malang (2) How the implementation of a learning model of the study of the book of AfkarMa'had Sunan Ampel Ta'lim Al-' Ali UIN Maliki Malang (3) How evaluation learning model studies kitabTa'lim AfkarMa'had Sunan Ampel Al-' Ali UIN Maliki Malang

This research used qualitative research design case studies, data collection, interviews conducted with the participant observation and documentation. Research information: kabid taklim afkar, muallim taklim afkar, academic staff ma'had al-sunan ampel aly, musyrif/musyrifah ma'had al-sunan ampel aly, mahasantri and ma'had al-sunan ampel aly. The data collected in the organise, interpreted, and analyzed diskriptif while checking into absahan data using triangulation of sources and methods.

Research findings show that 1) Learning Model of planning studies of the book of Ta'lim Afkar In Sunan Ampel Ma'had Al-' Ali UinMaliki Unfortunate that includes a) placement test, b), c) class grouping Prepare a journal study of the book of Afkar, Ta'lim 2) implementation Learning Model of the study of the book of Ta'lim Afkar In Sunan Ampel Ma'had Al-' Ali UinMaliki, a) the implementation of Ta'lim Afkar using methods of classical, b) lectures and discussions, 3) the evaluation of the Learning Model of the study of the book of Ta'lim Afkar In Sunan Ampel Ma'had Al-' Ali UinMaliki Unfortunate covers , a) UTS (midterm), b) UAS (final exams of the semester)

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Amrullah, Abdul Malik Karim
Keywords: Pembelajaran Kajian Kitab Ta’lim Afkar; The Model Of Ta’lim Afkar Learning
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 30 Mar 2017 08:59
Last Modified: 30 Mar 2017 08:59
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6142

Actions (login required)

View Item View Item