Mukhlis, Mukhlis (2009) فعّالية استخدام القواعد الإملائية لترقية مهارة الكتابة: بالتطبيق على المدرسة دار المتقين العالية الإسلامية بواران جاتي – تانجيرانج - بانتين. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07930046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (931kB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Menulis dengan benar adalah sangat penting dalam kegiatan belajar, karena tulisan merupakan salah satu unsur pokok kebudayaan, ia merupakan sesuatu yang sangat urgen dalam kehidupan sosial, karena melalui tulisan dapat mengungkapkan ide pemikiran dan juga menyikapi setiap pemikiran yang diterima.
Beberapa problematika pembelajaran kemahiran menulis yang sering dihadapi antara lain: siswa tidak mampu menulis kalimat sesuai kaidah, dan dalam pembelajaran kemahiran menulis tersebut tidak diajarkannya materi imlak berikut kaidahnya.
Berdasarkan permasalahan tersebut di atas, maka penelitian ini dipokuskan kepada penggunaan kaidah-kaidah imlak dalam pembelajaran kemahiran menulis.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: “Bagaimana efektifitas penggunaan Kaidah Imlak dalam meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Daarul Muqimien, Buaranjati-Tangerang-Banten?”
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauhmana efektifitas penggunaan Kaidah Imlak dalam meningkatkan kemahiran menulis siswa, dari segi kemahiran menulis huruf dan menggunakan tanda baca.
Hipotesa dari penelitian ini adalah bahwa penggunaan Kaidah Imlak dapat meningkatkan kemahiran menulis siswa baik dari segi kemahiran menulis huruf, dan menggunakan tanda baca.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen. Populasi dari penelitian ini meliputi para siswa Kelas Satu ( X ) Madrasah Aliyah Daarul Muimien, Buaranjati-Tangerang-Banten pada Semester II Tahun Pelajaran 2008/2009. Adapun instrumen penelitian adalah test dan angket.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan Kaidah Imlak dapat meningkatkan kemahiran menulis siswa baik dari segi penerapan kaedah menulis huruf dan menempatkan tanda baca. Hal ini dapat dibuktikan dengan perolehan rata-rata nilai kelompok eksperimen lebih besar (80,66) dari kelompok kontrol yang tidak diberikan materi eksperimen yang memperoleh nilai rata-rata lebih kecil (65,33).
Berdasarkan perolehan nilai akhir tersebut, maka hipotesa awal diterima, artinya adanya selisih nilai kelompok eksperimen lebih besar dari kelompok
ABSTRACT
Writing truly is of vital importance in activity learn, because article represent one of the fundamental element of culture, he represent something that very urgen in life of social, because passing article can lay open mind idea as well as attitude each every accepted idea.
Some problems study of deftness write which is often faced for example; student unable to write sentence according to method, and in study of deftness write the do not teach of items of imlak following its method.
Pursuant to the problems above, hence this research is focussed to usage of methods of imlak in study of deftness write.
This Formula research internal issue is "how effectiveness usage of method of imlak in improving deftness write Ianguage Arab in Madrasah Aliyah Daarul Muqimien, Buaranjati – Tangerang-Banten?".
This research aim to know how far effectiveness usage of method of imlak in improving deftness write student either from deftness facet letter, and use punctuation mark.
Hypothesizing of this research is that usage of method of imlak can improve deftness write student either from deftness facet letter and use punctuation mark.
This research use method research of experiment. Population of this research cover all first class student or tens (X) Madrasah Aliyah Daarul Muqimien, Buaranjati-Tangerang-Banten at semester of II school year 2008/2009. As for research instrument is test and enquette.
Result of this research indicate that usage of method of imlak can improve deftness write student either from facet applying of method letter and place punctuation mark. This matter can be proved with acquirement of mean assess bigger experiment group ( 80,66) from control group which do not be given by experiment items obtaining smaller average value ( 65,33).
Pursuant to final value, hence hypothesizing early accepted, its meaning is existence of difference assess experiment group bigger than control group, this indicate that usage of method of imlak effective to increase deftness write Arab to student.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hiwayatullah, Ahmad Saeed and Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | القواعد الإملائية; الكتابة; Kaidah Imlak; Kemahiran Menulis; Method of imlak; Deftness write | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 30 Mar 2017 16:00 | |||||||||
Last Modified: | 03 Jan 2018 11:27 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6139 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |