Salamah, Umi (2009) تنمية مهارة الكلام بالتعليم التعاوني على أسلوب المسابقة بين المجموعات: بحث إجرائي صفي بالمدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية باكالان رايونج جومبانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07930030.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini adalah penelitian tentang peningkatan kemampuan berbicara bahasa Arab melalui Pembelajaran Kooperatif model Teams Games Tournaments di Madrasah Tsanawiyah Negeri Bakalan Rayung Jombang. Pengajaran ketrampilan berbicara masih berpusat pada guru. yang kurang adanya kesempatan yang luas bagi siswa untuk berpartisipasi dalam kegiatan pembelajaran dan latihan untuk mengembangkan kemampuan bahasanya, mereka merasa bosan dalam belajar bahasa Arab sehingga hasilnya kurang baik.
Penelitian ini bertujuan untuk memperbaiki proses pembelajaran dalam meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Arab siswa kelas VIII MTsN Bakalan Rayung Jombang.
Dalam penelitian ini digunakan metode Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari empat langkah, yaitu: perencanaan (planning), tindakan (action), pengamatan (observation), dan refleksi (reflection). Populasi dari penelitian ini meliputi para siswa dan guru bahasa Arab kelas VIII di MTsN Bakalan Rayung Jombang Tahun Pelajaran 2008/2009. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, angket, tes dan dokumentasi.
Adapun hasil penelitiannya yaitu Penerapan Pembelajaran Kooperatif model Teams Games Tournaments efektif dalam memperbaiki dan meningkat kemampuan berbicara siswa MTsN Bakalan Rayung Jombang. Hal ini ditunjukkan dengan bukti tingkat keberhasilan siswa dalam tes kemampuan berbicara siswa sebelum penerapan TGT rata-rata nilai mencapai 69,43 meningkat menjadi 75,1 pada siklus I kemudian meningkat mencapai 80,71 pada siklus II dan ketuntasan belajar klasikal mencapai 84% meningkat menjadi 89% pada siklus I kemudian meningkat mencapai 97% pada siklus II. Beberapa faktor yang menjadikan pembelajaran Kooperatif model TGT meningkat adalah: 1) Penerapan pembelajaran Kooperatif model TGT menarik dan menyenangkan, 2) Pengelompokan siswa sesuai kemampuan tidak dianggap diskriminasi tapi justru mengembangkan rasa percaya diri untuk berpeluang mendapatkan poin, 3), Meningkatkan semangat siswa untuk mendapatkan poin dalam tournament 4) Pembelajaran berpusat pada aktifitas siswa, 5) Penerapan pembelajaran Kooperatif model TGT menekan egoisme siswa dan menumbuhkan rasa persaudaraan dan tolong menolong dalam belajar, dan 6) Meningkatkan motivasi siswa dalam membiasakan berbicara bahasa Arab.
ABSTRACT
This research is a study on developing speaking skill through Cooperative Learning (Teams Games Tournaments/TGT) to solve the problems of teaching speaking skill at The Government Islamic Junior High School Bakalan Rayung Jombang. Teaching of speaking skill centered on teacher. There was not opportunity at large for students to participate in teaching and learning to develop their language skill, they were boring for learning Arabic so that the result of learning was decreasing.
This research is intended to improve process of teaching and learning on developing speaking skill of second year (A) students of the Government Islamic Junior High School Bakalan Rayung Jombang.
The researcher used Classroom Action Research form in this research that consists of four steps: planning, acting, observation and reflection. Subject of this research was students and Arabic teacher of MTsN Bakalan Rayung Jombang in academic year 2008/2009. As method for collecting data the researcher chose observation, interview, questionnaire, test, and documentation.
The results of the research showed using Cooperative Learning (Teams Games Tournaments/TGT) effective to develop the process of teaching speaking skill of second year (A) students of the Government Islamic Junior High School Bakalan Rayung Jombang. Those was shown by the rate of student’s successes about 69,43 before implementing of Cooperative Learning(TGT) increased 75,1 on first cycle, on second cycle reach 80,71. The classical range of student’s successes about 84% before implementing of Cooperative Learning (TGT), increased 89% on first cycle, on second cycle reach 97%.The factors can improve process of teaching and learning on developing speaking skill through Cooperative Learning (Teams Games Tournaments) are: 1) Using Cooperative Learning( Teams Games Tournaments) as interesting and pleasant technique, 2) Grouping students with capability give opportunity to shine and carry back the most point for their teams, 3) Increasing enthusiasm for getting point on tournaments Many students can solve their learning problem because of their friendship, 4) Teaching and learning centered on students activities , 5) Using Cooperative Learning (TGT) avoids the student`s egoism and make cooperative learning of them, and 6) Increasing their motivation for practicing of speaking Arabic.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ainin, Mohammad and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | مهارة الكلام; بالتعليم التعاوني; أسلوب المسابقة بين المجموعات; Kemahiran Berbicara; Pembelajaran Kooperatif; Teams games Tournaments; Speaking Skill, Cooperative Learning, Teams Games Tournament (TGT) | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2017 16:18 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 10:41 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6119 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |