Rasidin, Rasidin (2009) استخدام طريقة التعليم التعاوني في تنمية مهارة القراءة: بحث إجرائي صفي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية سولاويسي الغربية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07930026.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian tindakan kelas yang bersifat kolaboratif dimana peneliti dan guru bekerja sama dalam melaksanakan penelitian ini. Peneliti berperan sebagai Observator sedangkan guru bahasa Arab melakukan pengajaran dengan teknik jigsaw. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Prosedur penelitian ini mencakup empat tahap utama yaitu perencanaan tindakan, implementasi tindakan, observasi dan refleksi. Untuk pengumpulan data, peneliti menggunakan beberapa instrumen seperti format observasi, catatan lapangan, dan nilai membaca siswa. Subyek penelitian ini adalah 27 siswa kelas dua MTs Negeri Tinambung pada tahun ajaran 2008/2009. Semua siswa merupakan subyek penelitian ini.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan ketrampilan membaca siswa dengan menggunakan jigsaw salah satu teknik dari cooperative learning. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana teknik jigsaw dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa di MTs Negeri Tinambung.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa prosedur yang tepat untuk menerapkan teknik jigsaw. (1) membentuk kelompok jigsaw. (2) mengarahkan siswa kepada topik bacaan dengan memberikan beberapa pertanyaan dan/atau menunjukkan gambar. (3) menjelaskan topik dan tujuan pembelajaran. (4) menyuruh siswa menebak kata-kata yang terdapat di dalam teks. (5) membacakan teks dengan jelas, keras dan perlahan dan menyuruh beberapa siswa membaca ulang teks. (6) mendiskusikan isi dari teks dengan teman kelompoknya. (7) membagi lembar kerja ahli kepada setiap siswa. (8) membagi siswa kedalam kelompok-kelompok kecil ahli. (9) menyuruh siswa mendiskusikan jawaban dan mencatat hal-hal penting dalam teks. (10) menyuruh siswa mempresentasikan hasil diskusi yang diperoleh dalam kelompok ahli kepada semua anggota kelompok. (11) memeriksa jawaban kelompok dengan menggunakan kompetisi grup. (12) menulis jawaban yang benar di papan tulis. (13) meminta siswa menyimpulkan pelajaran.
Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa penerapan teknik jigsaw dalam pembelajaran membaca efektif dalam meningkatkan ketrampilan membaca siswa. Peningkatan yang dimaksud ditandai dengan peningkatan nilai rata-rata siswa. Nilai rata-rata siswa meningkat dari nilai pertemuan pertama 54.80 menjadi 60.86 pada pertemuan kedua pada siklus 1, kemudian naik menjadi 71.25 pada pertemuan pertama pada siklus ke 2, dan selanjutnya mencapai 76.80 pada pertemuan kedua pada siklus ke 2.
ABSTRACT
The study is a collaborative classroom action research design in which the researcher and the collaborative teacher work together in conducting this study. The researcher acts as the observer while the Arabic teacher implements the Jigsaw technique. This study was conducted in two cycles. Each cycle consists of two meetings. The procedure of the research consists of four main stages, namely planning of the action, implementation of the action, observation, and analysis and reflection. To collect the data, the researcher uses some instruments such as observation form, field notes, and students’ reading score. The subjects of this study are 27 second year students of MTs Negeri Tinambung of the 2008/2009 academic year.
This study is designed to improve the students’ reading skill by using Jigsaw is as one of the cooperative learning techniques . The objective of the study is to find out how the jigsaw technique can be used to improve the students’ reading skill at MTs Negeri Tinambung, West Sulawesi .
The finding shows that the appropriate procedures of the implementing the Jigsaw technique in the teaching learning of reading skill of this study are: 1) grouping the students in Jigsaw groups, (2) leading the groups to the topic by asking some questions related to a picture(s), (3) introducing the topic and explaining the instructional objectives, (4) assigning the students to predict the words used in the text, and, (5) reading the text clearly and loudly, and asking some students to re-read the text, (6) discussing the content of the text with friend’s group discussion , (7)distributing the expert worksheet to each student, (8) dividing the students into small expert groups, (9) assigning the students to discuss the answer of the questions and taking notes on the important things in the text, (10) asking the students to present the result of the discussion in the expert group to each member, (11) checking the groups’ answers toward the text by using the competition game, (12) writing down the right answers on the board, and (13) asking students to conclude the lesson.
The finding of the research also shows that the implementation of Jigsaw technique in the teaching and learning reading skill is effective in improving the students’ reading skill. The improvement is indicated by the increase of the students’ mean score. The students’ mean score increases from 54.80 to 60.86 in cycle 1, 71.25 to 76.80 in cycle 2.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Jauhar, Nasaruddin Idris and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | أسلوب جيجسو; تنمية; مهارة القراءة; teknik Jigsaw; meningkatkan; keterampilan membaca pemahaman; jigsaw technique; improve; reading comprehension | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 29 Mar 2017 16:21 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 10:39 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6103 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |