Nukman Hamid, Muhamad (2009) فعالية استخدام الوسائل البصرية لتنمية مهارة الكلام: بالتطبيق على مدرسة المحلي المتوسطة الاسلامية جوكجاكرتا. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07930019.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (51MB) |
Abstract
ABSTRAK
Dalam kurikulum bahasa arab Madrasah Tsanawiyah tahun 2008 disebutkan bahwa standar kompetensi kemahiran berbicara (maharah al kalam) siswa kelas dua adalah mampu mengungkapkan kalimat sederhana dengan menggunakan mufrodat baru sesuai dengan susunan kalimat (tarkib) yang dipelajari. Namun sesuai dengan hasil pengamatan guru, siswa kelas dua Mts Al Mahalli Jogjakarta belum mencapai standar kompetensi tersebut. Hal ini disebabkan karena siswa kurang berpartisipasi aktif dalam praktek berbicara, antusias mereka untuk berbicara rendah dan mereka kurang berani mengungkapkan kalimat arab. Akibatnya, kemampuan siswa dalam aspek pengucapan (nuthq), penguasaan mufroadat dan pemahaman susunan kalimat (tarkib) rendah sehingga kelancarannya pun rendah. Untuk mengatasi permasalahan ini, guru melakukan tindakan pembelajaran dengan menggunakan media visual dua dimensi dalam pembelajaran kalam, sebab penggunaan media ini secara efektif mampu membantu siswa dalam menumbuhkan semangat belajarnya dan mampu membantu dalam memahami materi.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: “sejauhmana efektifitas penggunaan media visual dua dimensi untuk meningkatkan pembelajaran maharah al kalam dalam aspek pengucapan (nuthq), penguasaan mufradat, pemahaman tarkib dan kelancaran (thallaqah)?”
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran empirik tentang penggunaan media visual dua dimensi untuk meningkatkan pembelajaran maharah kalam dalam aspek pengucapan(nuthq), penguasaan mufradat, pemahaman tarkib dan kelancaran (thallaqah).
Hipotesa dari penelitian ini adalah bahwa penggunaan media visual dua dimensi dapat meningkatkan pembelajaran maharah kalam dalam pengucapan(nuthq), penguasaan mufradat, pemahaman tarkib dan kelancaran (thallaqah).
Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas, yang terdiri dari empat langkah, yaitu: perencanaan (takhthith), tindakan (tanfidz), pengamatan (mulahadlah), dan refleksi (in’ikas). Populasi dari penelitian ini meliputi para siswa dan guru bahasa Arab di MTs al mahalli Yogyakarta Tahun Pelajaran 2008-2009. Adapun instrumen penelitian adalah peneliti sendiri, observasi, wawancara, angket,
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media visual dua dimensi dalam pembelajaran kalam dapat meningkatkan kompetensi maharah kalam siswa kelas dua Mts Al Mahalli tahun 2008-2009 baik dari segi pengucapan, penguasaan mufrodat, pemahaman tarkib dan kelancarannya. Hasil yang diperoleh dari siklus pertama dalam aspek nuthq mencapai rata-rata skor 3,5, aspek penguasaan mufradat mencapai rata-rata skor 3,1, aspek susunan kalimat (tarkib) mencapai rata-rata skor 2,5, dan aspek kelancaran mencapai rata-rata skor 2,6. Sedangkan dalam siklus kedua, aspek nuthq mencapai rata-rata skor 3,6, aspek penguasaan mufradat mencapai rata-rata skor 3,3, aspek susunan kalimat mencapai rata-rata skor 3,0 dan aspek kelancaran mencapai rata- rata skor 2,8. Selain itu, penggunaan media visual dua dimensi dapat meningkatkan motivasi siswa dalam kegiatan pembelajaran yang meliputi aspek Antusiasme, keberanian dan partisipasi siswa dalam pembelajaran. Dalam siklus pertama, aspek antusiasme mencapai skor 76,7, aspek keberanian mencapai skor 74,8 dan aspek partisipasi mencapai skor 77,7. Adapun dalam siklus kedua Aspek antusiasme mencapai skor 78,4, aspek keberanian mencapai skor 79,6 dan aspek partisipasi mencapai skor 78,4.
Dari data tersebut diketahui bahwa media visual dua dimensi khususnya gambar efektif digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Penngunaan media ini mampu meningkatkan antusiasme siswa, keberanian dan partisipasinya dalam kegiatan pembelajaran. Khususnya pembelajaran kalam, penggunaan media ini mampu meningkatkan kemampuan siswa dalam aspek pengucapan (nuthq), penguasaan mufradat, pemahaman susunan kalimat (tarkib) dan kelancaran (thallaqah). Oleh karena itu, hendaknya guru menggunakan media ini, dengan berbagai metode penggunaannya dan dengan berbagai macam jenisnya, dalam pembelajaran. Kemudian bagi peneliti lain, hendaknya mengetahui segi positif dan negatif atau kekurangan dan kelebihan dari media ini untuk diterapkan dalam pembelajaran ketrampilan bahasa yang lainnya serta untuk diterapkan kepada siswa yang lain.
ABSTRACT
Based on arabic curriculum of Islamic junior high school in the year of 2008 mentioned that speaking standard competency at second year student are the students must be able to express simple sentence by using new vocabulary (mufradat) relevant with the structure of the sentence (tarkib) which is learned. In accordance with teacher’s observation result at second year student of Islamic junior high school al Mahalli Yogyakarta has not attained the standard competency. This matter occurred because the lacks of students’ participation in speaking practice. They spirit are less and they are not brave to express the Arabic sentence. The result, students’ capability in pronunciation aspect (nuthq), vocabulary mastery and understanding the structure of the sentence (tarkib) are less, then the fluency are decreased. To overcome this problem, the teacher takes a teaching action by using two dimension visual media in speaking learning, because the usage of this media effectively is able to increase their learning spirit and to understand the material.
Formulation of the problem in this research are “how effectively the usage of two dimension visual media to improve learning maharah al kalam in pronunciation, vocabulary mastery, understanding the structure of the sentence, and the fluency aspects?”
The objectives of this research are be able to get an empirical description about the usage of two dimension visual media to improve learning maharah al kalam in pronunciation, vocabulary mastery, understanding the structure of the sentence, and the fluency aspects
The hypotheses of this research is the usage of two dimension visual media are be able to improve learning maharah al kalam in pronunciation, vocabulary mastery, understanding the structure of the sentence, and the fluency aspects
The research use the classroom action research method which are consist of four steps, that are planning, action, observation and reflection. The population of this research covered all second year student and Arabic teacher at Islamic junior high school Al Mahalli Yogyakarta 2008/2009 academic year. The instrument research used are researcher, observation, interview, and questionnaire.
The result of this research revealed that the usage of two dimension visual media in learning maharah al kalam are be able to improve speaking competency of second year student of Islamic junior high school Al Mahalli Yogyakarta 2008/2009 academic year from some aspects, they are the pronunciation, vocabulary mastery, understanding the structure of the sentence, and the fluency. The first cycle result told that some aspects such as, the pronunciation achieved the average score 3, 5, the vocabulary mastery achieved the average score 3, 1, the structure of the sentence achieved average score 2, 5, and the fluency achieved the average score 2, 6. Whereas the second cycle result sowed that some aspect have increased, they are pronunciation achieved average score 3, 6, the vocabulary mastery achieved the average score 3, 3, the structure of the sentence achieved average score 3, 0, and the fluency achieved the average score 2, 8. Besides that, the usage of two dimension visual media are be able to improve students’ motivation in learning activity which are covered some aspects, they are the enthusiasm, the bravery and the students’ participation in learning. At the first cycle result told that enthusiasm aspect achieved the average score 76, 7, the bravery aspect achieved the average score 74,8, and the participation aspect achieved the average score 77,7. Whereas that second cycle result showed that some aspect have increased, they are the enthusiasm aspect achieved the average score 78, 4, the bravery aspect achieved the average score 79, 6, and the participation aspect achieved the average score 78, 4.
From that data, we know that two dimension visual media especially picture more effective used in learning activity. The usage of this media is able to improve students’ enthusiasm, the bravery and students’ participation in learning. Especially in learning maharah al kalam, the usage of this media is able to improve students’ capability in pronunciation, vocabulary mastery, understanding the structure of the sentences and the fluency aspects. Therefore that teacher intends to use this media with all kind of the variety and the usage method in learning. Then, for other researchers would to know the positive and the negative or the lack and the surplus of this media to apply in other learning language skill and to apply for other students.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Dimyati, Mohammad Afifuddin and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تنمية مهارة الكلام; Media Visual Dua Dimensi; Pembelajaran Maharah Al Kalam; two dimension visual media; learning Maharah Al Kalam | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 28 Mar 2017 08:49 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 10:39 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6070 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |