تأايف الكتاب المصاحب لتنمية مهارة الكلام ( بحث تجريبي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية فريغين باسوروان )

Hariyanto, Agus (2009) تأايف الكتاب المصاحب لتنمية مهارة الكلام ( بحث تجريبي في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية فريغين باسوروان ). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07930002.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Berbicara merupakan salah satu unsur penting dalam ketrampilan bahasa. Dalam pembelajaran memerlukan perlu desain materi dalam buku ajar yang mendukung terbentuknya iklim bahasa komunikatif. Selama ini suguhan materi buku pelajaran cenderung normatif, kaku dan miskin dari bahasa kebutuhan komunikatif baik kosa kata dan ungkapan.

Di MTsN Prigen memiliki problematika buku pelajaran Bahasa Arab dan lemahnya kemampuan berbicara. 1) Penggunaan buku pelajaran yang tidak optimal. Sejak diberlakukan KTSP, ternyata buku pelajaran masih menggunakan buku seri KBK 2004. Tema-tema yang ada di dalam buku itu sedikit berbeda dari kurikulum dan harus memilih tema-tema yang sesuai. 2) Ketrampilan berbicara siswa lambat, itu akibat dari teknik paparan content materi percakapan yang kurang komunikatif. 3) Perlu adanya modul atau buku pendamping khusus mengembangkan kemampuan bicara untuk mengantisipasi lambatnya kemampuan berbicara siswa yaitu dengan bacaan yang menyediakan mufradat dan ibarat berdasar kebutuhan mufradat dan ibarat didesain dalam bentuk kamus percakapan.

Tujuan dari penelitihan ini adalah 1). Ingin memiliki buku pendamping untuk buku paket sejenis "Kamus Muhadzatsah' khusus pengembangan berbicara. 2) Menguji tingkat efektifitas buku mushohib itu dalam kegiatan belajar-mengajar khusus dalam ketrampilan bicara. Secara umum, buku pendamping ini setelah melalui eksperimen diharapkan mampu menunjukkan indikator meningkatnya kemampuan bicara siswa.

Adapun hasil temuan penelitian ini yang pokok adalah : (1). Menghasilkan buku pendamping 'kamus percakapan' yang contentnya dibutuhkan dalam percakapan sehari-hari (2) Motivasi siswa meningkat setelah dilaksanakan pembelajaran yang disertai buku pendamping dengan metode yang benar dan menarik (3). Bertambahnya kemampuan berbicara berdasar teknik bicara komunikatif akan membantu siswa yang secara lebih cepat dalam serapan input bahasa.

Pengembangan desain ini isi dan teknis harus terus dilakukan guna mencapai buku pendamping yang sesuai isi kurikulum dan lebih membantu belajar belajar dan latihan siswa khususnya dalam pengembangan bicara mereka di waktu yang akan datang.

ABSTRACT

The Speaking is one of the factors from value the speaking skill. In the instructional need good design of matters to support the forming of communication environment on that the matter. During that the matter leaned normative design, stark and poor of communicative vocabulary so value in the speaking skill not reached.

At MTsN Prigen have problem about the matter for instructional classroom and weakness ability of speaking skill from students. 1). Not optimally in using the matter book. Since KTSP act, apparently still using matter of book instructional with KBK 2004, so expired to use in KTSP season. The topics there is small variation for it the user must choose the agreeable topics. 2).The speaking skill of students so weak and late, result from the content of speaking matter that not communication design.
3).The instructional needs a book with design of development speaking skill for anticipation of ability late from students with their skill. So that, prepare of vocabularies and sentences have a basis communication necessary every day.

The goal of the experiment is: 1).The need a student book for material text like a glossary with dictionary speaking design specially for speaking skill development. 2).To exam the book using in act classroom activities. The hoping is the book can indicate that there is escalation student speaking skill.

As for the main results of this research are: (1). produced the book that the content needed in activities of student communication. (2). Motivation of student is build with the book in class teaching with agreeable strategic and interesting value in the application. (3). communication design of this student's book can help speaking ability faster than conventional book in speaking skill design.

Design of development content and explanation technique from this book must be continue to do for this book in order to get a book with curriculum content congruently to help in studying and practice for student speaking skill development next time.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hwait Allah Ahmad, Saeed and Syaikhoun Mohammed, Mohammed
Keywords: الكتاب المصاحب; تنمية; مهارة الكلام; Al-Kitab al-Mushohib; Tanmiyah; mahauratu al-kalam; Text book; Development; Speaking Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 24 Mar 2017 04:09
Last Modified: 24 Mar 2017 04:09
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6049

Actions (login required)

View Item View Item