فعّالية استخدام طريقة الاستجابة الجسديّة الكاملة في تنمية مهارة الاستماع (بالتطبيق على مدرسة الابتدائية الاسلامية سونان كيري مالانج )

Qomari, Nur (2009) فعّالية استخدام طريقة الاستجابة الجسديّة الكاملة في تنمية مهارة الاستماع (بالتطبيق على مدرسة الابتدائية الاسلامية سونان كيري مالانج ). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07910022.pdf - Accepted Version

Download (912kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Sesungguhnya mendengar adalah sarana yang sangat penting bagi manusia dalam berkomunikasi dengan sesama. Sedangkan mendengar dalam pembelajran bahsa adalah sebuah keterampilan yang menempati posisi sangat signifikan,lebih- lebih dalam mempelajari bahasa asing. Sehingga harus dibekalkan kepada setiap peserta didik –lebih-lebih pada era komunikasi global seperti sekarang ini. Pembelajaran keterampilan mendengar itu bahkan harus dibekarkan kepada peserta didik dalam tahap awal pembelajarannya terhadap bahasa kedua (Asing) termasuk pada pembelajaran bahasa Arab. Meskipun demikian vital posisi keterampilan mendengar, namun peneliti mendapati melalui hasil wawancara dengan pengajar bahasa Arab pada kelas empat bahwa kebanyakan siswa kelas tersebut lemah dalam keterampilan mendengarnya, khususnya pada hal memahami dan membedakan bunyi-bunyi yang serupa dalam pelafalannya serta panjang pendeknya.

Selajutnya didasarkan masalah diatas, peneliti, dengan pertimbangan pengajar matapelajaran bahasa Arab, menghipotesikan penerapan Metode Total Physical Response sebagai solusi atas permasalahan keterampilan mendengar tersebut. Hipotesis tersebut peneliti ambil dengan pertimbangan bahwa metode Total Physical Response adalah sebuah metode yang mendasarkan pada peragaan perintah yang diberikan oleh guru pengajar sehingga siswa tertuntut untuk memerhatikan apa yang guru ucapkan.

Selanjutnya berdasarkan pada fakta permasalahan diatas, dirumuskan permasalahan atau rumusan penelitian ini adalah “Sejauh mana efektifitas penerapan metode Total Physical Response dalam meningkatkan keterampilan siswa kelas IV pada madrasah Ibtidaiyah Sunan Giri tahun ajaran 2008-2009.

Dengan demikian hipotesis dari penelitian ini adalah bahwa penerapan metode Total Physical Response akan meningkatkan kecakapan siswa dalam mendengar bahasa Arab.

Tujuan penelitian ini adalah adalah mendiskripsikan proses meningkatkan keterampilan mendengar bahasa Arab dalam hal ini kecakapan mengidentifaksi bunyi-bunyi yang serupa dalam pelafalannya serta panjang pendeknya.bagi siswa kelas IV madrasah Ibtidaiyah Sunan Giri Malang.

Untuk mencapai tujuan itu, peneliti mengunakan ini rancangan penelitian Tindakan Kelas (PTK), yang terdiri empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, refleksi, dengan melibatkan data kualitatif dan kualitatif, dan berlangsung dua siklus. Sedangkan tehnik pengumpulan data yang digunakan Peneliti adalah observasi, dan angket, serta tes kecakapan mendengar.

ABSTRACT

Listening is the tool used by human being to communicate with the other since the first times of their life.The listening skill is including the most important things to be mastered by students who learn foreign language.

In spite of how significant of the position of the listening skill in area of second language educating, but it’s a pity fact that the large number of students studying in forth class of Islamic elementary school of Sunan Giri are in a low Arabic comprehension and distinguish between the same sounds in speech and the long or short sound.That are known through the interview of language instructor in the class. According to the result of it, the instructor says that the most students can’t distinguish between the same sounds in speech and the long or short sound.

Based on the problems, the researcher determines the physical response method as a hypothesis of the research that wills solute the problem of the research. This method is taken as hypothesis because it (method) can increase the comprehension skill.And this method also obligate the student to run the commands from the teacher. And then it is hoped can increase the spirit of them to listen and there is able be increase of the listening skill.

Problem statement of this research is “How far the effectiveness of the application of physical response method in increasing the listening Arabic skill (Classroom Action Research in Sunan Giri Islamic Elementary school Malang)?”

So, the reseach head for describing how is the way to increase the ability of listening skill, particulary distinguishing skill of the forth class students of Sunan Giri Islamic Elementary school Malang.

This research used Classroom Action Research that consists of four steps: planning, acting, observation and reflection. Subject of this research was students studying in forth class of Islamic elementary school of Sunan Giri Malang in academic year 2008-2009. The instruments for this research were researcher him self, observation schedule, questionnaire, and test.

Result of research indicate that applying of physical response method proven effectivelly about the improving of listening skill of student forth class, in school year of 2008-2009 with the facts that 1) Student learn listening skill with pleasure, high spirit become increasing, and 2) Ability of students in listening skill being proved with the attainment of the learning minimize standard complete in the field of Arab Ianguage study. And its quantitative evidence are the results of writing tes toward all student. Where it indicated that all of them obtain the scores more then the minimal learning completely standar of the subject, namely
6.5. while minimum score obtaining by them is 70 at the second cyrcle and the first cyrcle is 50. Whereas, the scors of distinguishing skill test for detile are 88 for Phonation at second cyrcle, and 71 for phonation at the first cyrcle.

The conclusion of research result is that the physical response method is very effective to increase Arabic speaking skill of the students in fotrh class, Islamic elementary school of “Sunan Giri”, Malang, in academic year 2008-2009.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Jauhar, Nasarudin Idris and Mohamed Bakheet Ahmad, Bakry
Keywords: طريقة الاستجابة الجسديّة الكاملة; تنمية مهارة الاستماع; Metode Total Phyisical Response; Kecakapan Mendengar; Total Physical Response Method; Listening Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 24 Mar 2017 04:11
Last Modified: 24 Mar 2017 04:11
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6031

Actions (login required)

View Item View Item