Sholihah, Nadhifa Rif'atus (2023) Cohesive devices used in @letstalkpalestine Instagram posts in relation to its readability level. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
17320142.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 4 January 2026. Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
ENGLISH:
Language can create a cohesive text that is easy to understand in terms of structure and meaning. This phenomenon often occurs in the concept of discourse analysis that involve cohesive devices which able to connect words, phrases and clauses. This study aims to analyze types of cohesive devices used in Instagram posts and their relation to the readability level to see whether it is suitable to the post is intended to.
This study applied mixed-method like a qualitative approach which required analyzing specific data for finding the types of cohesive devices used in Instagram post used Halliday and Hasan (1976) theory. Moreover, quantitative approach was employed to investigate the score and average of readability level found in the Instagram posts.
This study reveals that cohesive devices used in @letstalkpalestine Instagram post are various. The most used cohesive device is grammatical cohesion in reference. Besides, cohesive devices used in this study are related to its readability level. The proper use of cohesive devices and the readability can help the author provide easy content to read and suitable for the readers.
This study supports the readers of written discourse to have a better understanding and thoughtful ideas to improve their readability level. Thereupon this study suggests for further researcher to take different object to obtained more complex types of cohesive devices from news or narratives. The researcher also suggests to develop investigation with another formula of readability level like Flesch Kincaid which is easy to use in general.
INDONESIA:
Bahasa dapat menciptakan teks yang kohesif dan mudah dipahami baik struktur maupun maknanya. Fenomena ini sering terjadi pada konsep analisis wacana yang melibatkan perangkat kohesif yang mampu menghubungkan kata, frasa, dan klausa.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis jenis perangkat kohesif yang digunakan dalam postingan Instagram dan kaitannya dengan tingkat keterbacaan untuk melihat apakah cocok untuk postingan tersebut.
Penelitian ini menerapkan metode campuran seperti pendekatan kualitatif yang memerlukan analisis data spesifik untuk menemukan jenis perangkat kohesif yang digunakan dalam postingan Instagram menggunakan teori Halliday dan Hasan (1976). Selain itu, pendekatan kuantitatif digunakan untuk menyelidiki skor dan rata-rata tingkat keterbacaan yang ditemukan pada postingan Instagram.
Penelitian ini mengungkapkan bahwa perangkat kohesif yang digunakan dalam postingan Instagram @letstalkpalestine bermacam-macam. Perangkat kohesif yang paling banyak digunakan adalah kohesi gramatikal dalam referensi. Selain itu, perangkat kohesif yang digunakan dalam penelitian ini berkaitan dengan tingkat keterbacaannya. Penggunaan perangkat kohesif yang tepat dan keterbacaan dapat membantu penulis menyediakan konten yang mudah dibaca dan cocok untuk pembaca.
Penelitian ini mendukung pembaca wacana tertulis untuk memiliki pemahaman yang lebih baik dan ide-ide yang bijaksana untuk meningkatkan tingkat keterbacaan mereka. Oleh karena itu penelitian ini menyarankan bagi peneliti selanjutnya untuk mengambil objek yang berbeda untuk memperoleh jenis perangkat kohesif yang lebiH kompleks dari berita atau narasi. Peneliti juga menyarankan untuk mengembangkan investigasi dengan rumus tingkat keterbacaan lain seperti Flesch Kincaid yang secara umum mudah digunakan.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Herawati, Yayuk Widyastuti |
Keywords: | Cohesive Devices; Readability Level; Instagram |
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Nadhifa Rif'atus Sholihah |
Date Deposited: | 17 Jan 2024 14:59 |
Last Modified: | 17 Jan 2024 14:59 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/60290 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |