تحليل الأخطاء اللغوية في التعبير الشفوي (بالتطبيق على معهد دار السلام الحديث كونتور جاوى الشرقية)

Khairuddin, Muhammad (2009) تحليل الأخطاء اللغوية في التعبير الشفوي (بالتطبيق على معهد دار السلام الحديث كونتور جاوى الشرقية). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07910015.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Pembelajar bahasa asing dalam perjalanannya menuju penguasaan bahasa sasaran sering melakukan kesilapan-kesilapan. Baik dalam bentuk bahasa lisan maupun bahasa tulis. Kesilapan-kesilapan itu berupa ketidak sesuaian antara sistem bahasa yang dihasilkan dengan sistem bahasa sasaran. Untuk mendiskripsikan bentuk-bentuk kesilapan itu perlu diadakan analisa kesilapan dengan memaparkan sumber-sumber terjadinya kesilapan dan langkah-langkah ideal untuk memperbaikinya

Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan bentuk kesilapan-kesilapan bahasa Arab lisan siswa Pondok Modern Gontor. Yang meliputi tiga kategori kesilapan, yang pertama katagori lingusitik yang terdiri dari kesilapan sintaksis dan kesilapan morfologi. Yang kedua adalah kesilapan kategori lahiriyah dan ketiga efek komunikasi. Disamping itu dari tiga katagori kesilapan tersebut akan ditentukan kesalahan mana yang paling banyak dilakukan siswa.

Untuk mencapai tujuan di atas digunakan pendekatan diskriptif. obyek penelitiannya adalah siswa Pondok Modern Gontor. Sumber data yang diperoleh berupa ujaran lisan yang difokuskan pada kegiatan diluar kelas, seperti Muhadatsah Mingguan, pidato bahasa arab, dan ujaran siswa dalam percakapan sehari-hari. Pengumpulan data dilakukan dengan tekhnik observasi langsung, disamping itu juga digunakan alat perekam data baik audio atau visual.

Hasil analisis penelitian ini menunjukkan bahwa katagori kesilapan yang paling sering dilakukan siswa Pondok Modern Gontor adalah kesilapan katagori linguistik, yang meliputi kesilapan a). morfologi dan b). sintaksis. Kemudian kesilapan katagori lahiriyah yang meliputi kesilapan a). Penambahan (addition). b). Penghilangan (ommision). c) salah-bentukan (misformation). d). Salah-urutan (misordering). Dan katagori yang ketiga adalah efek komunikatif yang meliputi a). Kesilapan global (global errors) dan kesilapan lokal (local errors).

ABSTRACT

Foreign language learners often experience errors in learning the mastery of the foreign language, both of spoken and written form. Those errors can be the unconformity between the language system which is produced by the learners and the correct language system of the foreign language itself. The errors analysis is needed to describe the error forms. Nowadays, the research of error analysis in Arabic is only in written form, whereas in the spoken form is rare. Therefore, this research is focused on error analysis of spoken language in Gontor Modern Boarding School.

This research aims to describe the error forms of Arabic spoken language of the students in Gontor Modern Boarding School. The errors are divided into three categories, they are linguistic category which consists of syntax and morphology errors, then physical category and the last category is communicative effect. Besides, here are the errors which are often experienced by the students.

To reach the aim above, the descriptive approach is used in finishing this research. The subject of this research are the students of Gontor Modern Boarding School which are in the second and sixth grade. The data source is gotten as spoken language which is focused on the outside activities, such as weekly Muhadatsah, Arabic speech, and students’ conversation in the daily activities. The data collecting is done by a direct observation and recording by both of audio or visual media.

The result of this research shows that there are three error categories which are often experienced by the students of Gontor Modern Boarding School. First, linguistics category which consists of the errors in a) morphology and b) syntax. Second, physical category which consists of a) addition; b) omission; c)

malformation and d) disordering. Third, communicative effect category which consists of a) global errors and b) local errors.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hwaiat Allah Ahmed, Saeed and Mohammed Bakheet Ahmed, Bakry
Keywords: تحليل الأخطاء اللغوية; التعبير الشفوي; Analisa kesilapan; Bahasa lisan; error analysis; spoken language
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 24 Mar 2017 04:12
Last Modified: 24 Mar 2017 04:12
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6012

Actions (login required)

View Item View Item