Abdul, Miftahul Hikmah Putri Samudera (2023) Penentuan materi kelas ta’lim al-qur’an pada game “the ma’had” menggunakan metode technique for order preference by similarity to ideal solution (TOPSIS). Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
19650116.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
ABSTRAK:
Mempelajari ilmu tajwid merupakan hal yang penting dilakukan untuk memperbaiki bacaan Al-Qur’an. Ta’lim Al-Qur’an adalah salah satu kegiatan yang bertujuan untuk membetulkan bacaan Al-Qur’an mahasiswa. Biasanya kegiatan ta’lim Al-Qur’an dilakukan dengan mempelajari kitab secara berurutan. Untuk mendukung pembelajaran mahasantri secara mandiri, maka diperlukan sistem yang dapat merekomendasikan kepada mahasantri materi mulai dari bab yang paling tidak dikuasainya terlebih dahulu. Di dalam penelitian ini, alternatif media yang digunakan adalah melalui game. Game saat ini sedang populer dan memiliki karakteristik menyenangkan serta mampu mendorong keaktifan peserta didik dalam belajar. Pada penelitian ini, metode yang digunakan adalah salah satu metode sistem pendukung keputusan yaitu metode TOPSIS untuk mengolah 3 input berupa nilai, waktu dan pengalaman player sehingga menghasilkan output berupa urutan dari bab materi yang akan dipelajari player terlebih dahulu. Pengujian dilakukan kepada 20 mahasantri. Hasil dari penelitian ini adalah metode TOPSIS berhasil diimplementasikan pada sistem dengan tingkat akurasi sebesar 87.5%.
ABSTRACT:
Learning tajweed is important to improve the reading of the Qur'an.Ta'lim Al-Qur'an is one of the activities that aims to correct students' reading ofthe Al-Qur'an. Usually, ta'lim Al-Qur'an activities are carried out by studying thebook sequentially. To support independent learning of mahasantri, a system thatcan recommend to mahasantri learning material starting from the least masteredchapter first is needed. In this research, the alternative media to study that used iseducational games. Games are currently popular and have a fun characteristicsand are able to encourage students' activeness in learning. In this study, themethod used is one of the decision support system methods, namely the TOPSISmethod to process 3 inputs in the form of value, time and player experience so asto produce an output in the form of a sequence of material chapters that the playerwill study first. Testing was carried out on 20 mahasantri. The result of thisresearch is that the TOPSIS method is successfully implemented on the systemwith an accuracy rate of 87.5%
مستخلص البحث:
ﺗﻌﻠﻢ ﻋﻠﻢ اﻟﺘﺠﻮﻳﺪ ﻫﻮ ﺷﻲء ﻣﻬﻢ يجﺐ اﻟﻘﻴﺎم ﺑﻪ ﻟﺘﺤﺴين ﻗﺮاءة اﻟﻘﺮآن. ﺗﻌﻠﻴﻢ اﻟﻘﺮآن ﻫﻮ أﺣﺪ اﻷﻧﺸﻄﺔ اﻟتي �ﺪف إلىﺗﺼﺤﻴﺢ ﻗﺮاءة اﻟﻄﻼب ﻟﻠﻘﺮآن. ﻋﺎدة ﻣﺎ ﻳﺘﻢ ﺗﻨﻔﻴﺬ أﻧﺸﻄﺔ ﺗﻌﻠﻴﻢ اﻟﻘﺮآن ﻣﻦ ﺧﻼل دراﺳﺔ اﻟﻜﺘﺎب �ﻟﺘﺘﺎﺑﻊ. ﻟﺪﻋﻢ ﺗﻌﻠﻢ اﻟﻄﻼب ﺑﺸﻜﻞﻣﺴﺘﻘﻞ، ﻫﻨﺎك ﺣﺎﺟﺔ إلى ﻧﻈﺎم يمﻜﻦ أن ﻳﻮﺻﻲ اﻟﻄﻼب �لمﻮاد ﺑﺪءا ﻣﻦ اﻟﻔﺼﻞ اﻟﺬي ﻫﻢ أﻗﻞ إﺗﻘﺎ� أوﻻ. في ﻫﺬا اﻟﺒﺤﺚ، اﻟﻮﺳﺎﺋﻂاﻟﺒﺪﻳﻠﺔ المﺴﺘﺨﺪﻣﺔ ﻫﻲ ﻣﻦ ﺧﻼل اﻷﻟﻌﺎب. تحﻈﻰ اﻷﻟﻌﺎب ﺣﺎﻟﻴﺎ ﺑﺸﻌﺒﻴﺔ ولهﺎ ﺧﺼﺎﺋﺺ ممﺘﻌﺔ وﻗﺎدرة ﻋﻠﻰ ﺗﺸﺠﻴﻊ ﻧﺸﺎط اﻟﻄﻼب فياﻟﺘﻌﻠﻢ. في ﻫﺬﻩ اﻟﺒﺤﺚ، اﻟﻄﺮﻳﻘﺔ المﺴﺘﺨﺪﻣﺔ ﻫﻲ واﺣﺪة ﻣﻦ ﻃﺮق ﻧﻈﺎم دﻋﻢ اﻟﻘﺮار، وﻫﻲ ﻃﺮﻳﻘﺔTOPSISلمﻌﺎلجﺔ٣ﻣﺪﺧﻼت فيﺷﻜﻞ ﻗﻴﻤﺔ ووﻗﺖ وتجﺮﺑﺔ اﻟﻼﻋﺐ وذﻟﻚ ﻹﻧﺘﺎج مخﺮﺟﺎت في ﺷﻜﻞ ﺳﻠﺴﻠﺔ ﻣﻦ اﻟﻔﺼﻮل المﺎدﻳﺔ اﻟتي ﺳﻴﺘﻌﻠﻤﻬﺎ اﻟﻼﻋﺐ أوﻻ. تم إﺟﺮاءاﻻﺧﺘﺒﺎر ﻋﻠﻰ٢٠ﻃﺎﻟﺒﺎ. ﻧﺘﻴﺠﺔ ﻫﺬا اﻟﺒﺤﺚ ﻫﻲ أن ﻃﺮﻳﻘﺔTOPSISتم ﺗﻨﻔﻴﺬﻫﺎ ﺑﻨﺠﺎح ﻋﻠﻰ اﻟﻨﻈﺎم بمﻌﺪل دﻗﺔ٨٧.٥.%
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Nurhayati, Hani and Melani, Roro Inda |
Keywords: | game edukasi; ta’lim al-qur’an; TOPSIS educational game; TOPSIS; ta’lim al-qur’an. ﺮﻳﻘﺔ اﻟﺘﺸﺎﺑﻪ ﻣﻊ الحﻞ المﺜﺎلي، ﺗﻌﻠﻴﻢ اﻟﻘﺮآن، أﻟﻌﺎب ﺗﻌﻠﻴﻤﻴﺔ |
Subjects: | 08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0899 Other Information and Computing Sciences > 089999 Information and Computing Sciences not elsewhere classified 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130306 Educational Technology and Computing 19 STUDIES IN CREATIVE ARTS AND WRITING > 1902 Film, Television and Digital Media > 190202 Computer Gaming and Animation |
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika |
Depositing User: | Miftahul Hikmah Putri Samudera Abdul |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 10:04 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 10:04 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/60007 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |