Responsive Banner

منهج تعليم اللغة العربية في معهد كرانجاسم باجيران لامونجانو, دراسة عن تعليم مهارتي الكلام والاستماع في مدرسة الثنوية بمعهد كرانجاسم باجيران لامونجان (المشكلات والحلول)

Binadari, Zuhroh (2008) منهج تعليم اللغة العربية في معهد كرانجاسم باجيران لامونجانو, دراسة عن تعليم مهارتي الكلام والاستماع في مدرسة الثنوية بمعهد كرانجاسم باجيران لامونجان (المشكلات والحلول). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06930029.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (845kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh pengetahuan tentang masalah yang berkaitan dengan pembelajaran maharoh kalam dan istima’ di Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan dari masalah metode/cara, materi, sarana belajar dan juga alokasi waktu belajar untuk maharoh kalam dan istima’. Dan menawarkan solusi yang baik untuk pembelajaran kalam dan istima’ di madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan yang sesuai dengan teori pembelajaran maharoh kalam dan istima’.

Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Sumber data diperoleh dari Pimpinan Pondok, Kepala Madrasah Aliyah, guru Bahasa Arab di madrasah Aliyah dan siswa kelas XI yang berjumlah 50 siswa dan dokumentasi.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode pembelajaran yang dimiliki madrasah Aliyah belum dapat memberikan gambaran tentang bagaimana mengajarkan maharoh kalam dan istima’ yang sesuai dari segi metode, sarana, materi dan juga waktu yang tepat untuk bisa membekali siswa dengan ketrampilan kalam dan istima’. Hal ini disebabkan karena metode yang dipakai masih umum untuk pembelajaran Bahasa Arab dan bukan untuk ketrampilan kalam dan istima’, yaitu (1) metode membaca dan tarjamah, (2) metode memahami bacaan, (3) metode muhadatsah. Dan sarana yang digunakan masih belum memenuhi kriteria untuk pembelajaran maharoh kalam dan istima’, sarana yang digunakan adalah seperti papan tulis, buku pelajaran, serta alokasi waktu yang kurang dalam pembelajaran maharoh kalam dan istima’ sehingga siswa belum sampai pada kemahiran kalam dan istima’.

Dari persoalan-persoalan diatas, peneliti menawarkan solusi/cara yang sesuai dengan metode pembelajaran maharoh kalam dan istima’ yaitu : dari segi (1) tujuan (2) materi (3) metode dan (4) sarana.

1.Tujuan pembelajaran kalam dan istima’: meningkatkan siswa dalam kemahiran kalam dan istima’. 2.Materi pembelajaran kalam dan istima’: buku “Al-Arobiyah Li-an-Nasyi’in”, pembelajarannya dan alokasi waktunya disesuaikan dengan petunjuk pengajaran yang ada dalam buku.
3.Metode pembelajaran kalam dan istima’: metode sam’iyah, metode samiyah bashoriyah, metode as’ilah ajwibah. 4.Sarana pembelajaran kalam dan istima’: Laboratorium bahasa.

Harapan peneliti kepada kepala madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan hendaknya memperihatikan dan menjadikan hasil penelitian ini sebagai pedoman dalam pelaksanaan pembelajaran maharoh kalam dan istima’ pada madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan, sehingga pembelajaran maharoh kalam dan istima’ menjadi lebih baik dari yang sebelumnya.

ABSTRACT

The objective of this research is to obtain knowledge of the problems related to skills of speaking and listening teaching in Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan from the method, maters, tools and teaching media, and periods used in skills of speaking and listening teaching, And offers some of good solution for it appropriate with the theory of skills of speaking and listening teaching.

The research methods used are descriptive qualitative, and the data sources of this research are (1) the headmaster of pondok pesantren Karangasem Paciran, (2) the head master of madrasah Aliyah, (3) the Arabic subject teacher, (4) The students of class XI and they are 50 students, (5) documentation

The result of this research shows that the method owned by madrasah Aliyah does not give the description of planning how to teach skills of speaking and listening compatibly with the appropriate method, tools and teaching media, maters and period which can supply students with four language skills, especially in speaking and listening. It is caused by the purpose of globally method in Arabic teaching and not special for speaking and listening, these methods are: (1) reading and translating methods, (2) article understanding method, (3) conversation method. Even if the teaching media used is does not compatible with the skills of speaking and listening teaching, such as black board, books and also minimum period in skills of speaking and listening teaching with the result that students can’t reach these skills.

Based on the problems, researcher offers the solutions which compatible with the teaching method of speaking and listening skills, they are from the aspects bellow: (1) purpose, (2) maters, (3) method, (4) media.

1.The purpose of speaking and listening teaching: increasing the students in speaking and listening skills. 2.The matters of speaking and listening teaching: Al-Arobiyah Linnasyi’in books, which adjusted in it own method 3.The method of speaking and listening teaching: listening method, listening and vision method, question and answer method. 4.The media of speaking and listening teaching: language laboratory.

The researcher hope that the headmaster of madrasah Aliyah Pondok Pesantren Karangasem paciran Lamongan pay attention to this result of research and refers it as guidance in execution of Arabic Study, especially in speaking and listening skills in madrasah Aliyah pondok pesantren Karangasem Paciran. In order that the Speaking and listening skills teaching in madrasah running better than before.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hiwayatullah, Ahmad Saeed and Masyhudi, Muhammad Mujab
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDHiwayatullah, Ahmad SaeedUNSPECIFIED
UNSPECIFIEDMasyhudi, Muhammad MujabUNSPECIFIED
Keywords: Metode; Pembelajaran Bahasa Arab; Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan; Method; skills of speaking and listening teaching; Pondok Pesantren Karangasem Paciran Lamongan
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 21 Mar 2017 19:33
Last Modified: 02 Jan 2018 11:18
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5961

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item