فعالية مشاركة الطلاب في تحضير الوسائل التعلمية في تعليم اللغة العربية (دراسة في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية بتانجونج ريديب 2007-2008)

Duka, Rahman (2008) فعالية مشاركة الطلاب في تحضير الوسائل التعلمية في تعليم اللغة العربية (دراسة في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية بتانجونج ريديب 2007-2008). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06930021.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Dalam tesis ini peneliti membahas tentang keterlibatan siswa dalam mengadakan media pembelajaran untuk pembelajaran bahasa Arab, khususnya kosakata. Peneliti melihat bahwasanya pengajar bahasa Arab kebanyakan –kalau tidak seluruhnya- kurang menggunakan media pembelajaran. Para guru menerjemahkan secara langsung kosakata Arab ke dalam bahasa ibu karena terbatasnya media pembelajaran. Cara ini tidak berpengaruh positif terhadap penguasaan siswa terhadap kosakata. Salah satu solusi dari masalah ini adalah kerjasama antara guru dan para siswa dalam pengadaan media pembelajaran. Bagaimanakah supaya kerterlibatan siswa dalam pengadaan media pembelajaran untuk pembelajaran bahasa Arab bisa berjalan dengan baik dan sempurna? Sejauh manakah pengaruh keterlibatan siswa dalam pengadaan media pembelajaran terhadap pemahaman kosakata Arab?

Peneliti mengadakan penelitian eksperimen pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Tanjung Redeb. Populasinya adalah seluruh siswa kelas II di sekolah ini yang berjumlah 117 orang dan sampelnya 40 orang. Sampel dibagi menjadi dua kelompok: 1) Kelompok eksperimen, yaitu kelompok siswa yang terlibat dalam pengadaan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab dan 2) Kelompok kontrol, yaitu kelompok yang tidak dilibatkan dalam kegiatan tersebut, akan tetapi tetap mengikuti pelajaran sebagaimana temannya yang lain yang tergabung dalam kelompok eksperimen.

Hasil tes di akhir pembelajaran menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara mean dari distribusi nilai kedua kelompok tersebut, yaitu sebesar nilai t-test 3,640, yakni lebih besar daripada nilai t-tabel 2,021 pada taraf signifikansi 5 %, 2,423 pada taraf signifikansi 2 %, 2,704 pada taraf signifikansi 1 %, dan 3,551 pada taraf signifikansi 0,1%. Ini menunjukkan bahwa hasil tes kelompok eksperimen adalah unggul dan sekaligus membuktikan bahwa keterlibatan siswa dalam pengadaan dan pemilihan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa Arab, karena siswa senantiasa mengingat apa yang telah mereka lakukan dan mereka merekam dalam pikirannya gambar-gambar (media pembelajaran) yang telah mereka kumpulkan. Mereka juga senang dan memperhatikan pelajaran dengan baik terutama ketika guru menampilkan media pembelajaran (koleksi gambar) yang telah mereka sediakan.

ABSTRACT

This research studied about students’ participation in preparing teaching aids for Arabic teaching, especially vocabulary teaching. The researcher found out that most Arabic teachers—if not almost all—paid a very little attention to the importance of using teaching aids. Since the teaching aids were very limited, the Arabic teachers translated Arabic vocabulary into students’ first language directly. This method did not support students’ mastery of Arabic vocabulary. An alternative way to solve this problem is involving students’ participation in supplying teaching aids. What should be done to make students’ participation reaches its goal perfectly? How far was the effectiveness of students’ participation in Arabic vocabulary teaching? This research aimed at answering both two questions.

The researcher ran an experimental research at MTsN (State Islamic Junior High School) Tanjung Redeb. The research’s population was all students of Class Two at that school: 117 students. 40 students were research’s sample and they were separated into two groups: 1). Experimental group: students group involved in preparing teaching aids for Arabic teaching; and 2). Control group: students group uninvolved in that activity but joined teaching process as students involved in experimental group did.

The test result at the end of teaching process showed that there was significant difference between mean from the result distribution of both two groups: the result of t-test was 3.640 and higher than the result of t-table (2.021) at the level of 5 % significance; 2.423 at the level of 2 % significance; 2.704 at the level of 1 % significance; and 3.551 at the level of 0.1 % significance. It indicated that the test result of experimental group was higher and showed that students’ participation in preparing teaching aids for Arabic teaching played an important influence in understanding Arabic vocabulary, because the students remember what they did and they record in their mind the pictures (educational aids) which collected by them. They are happy too, and pay attention to the lesson, especially when the teacher shows their collection of pictures to their friends.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Idris Jauhar, Nasaruddin and Ahmed Omer, Mohamed
Keywords: Keterlibatan Siswa; Media Pembelajaran; Pembelajaran Kosakata; Students’ Participation; Teaching Aids; Vocabulary Teaching
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 21 Mar 2017 12:34
Last Modified: 21 Mar 2017 12:34
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5901

Actions (login required)

View Item View Item