تنمية مهارة الاستماع و الكلام بطريقة الاستسجابة الجسدية الكاملة (بحث إجرائي صفي في الصف الأول من مدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية ببوجونج بوروكرتا )

Bunyamin, Iban (2008) تنمية مهارة الاستماع و الكلام بطريقة الاستسجابة الجسدية الكاملة (بحث إجرائي صفي في الصف الأول من مدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية ببوجونج بوروكرتا ). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06930013.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (876kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini adalah penelitian tentang peningkatan kemampuan mendengar dan berbicara bahasa Arab melalui Metode Total Physical Response di MTsN Bojong-Purwakarta.

Tujuan penelitian ini adalah peningkatan kemampuan mendengar dan berbicara di Kelas I C MTsN Bojong-Purwakarta.

Dalam penelitian ini digunakan metode Penelitian Tindakan Kelas. Sumber datanya adalah guru dan siswa. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, pengamatan, tes dan angket. Sedangkan analisisnya melalui analisis data kuantitatif dan kualitatif

Hasil penelitiannya adalah: (1) Proses peningkatan kemampuan mendengar dengan Metode Total Physical Response adalah seperti yang ditetapkan dalam rencana pengajaran. Proses tersebut berhasil meningkatkan kemampuan mendengar siswa. Hal ini ditunjukkan dengan bukti tingkat keberhasilan siswa dalam tes kemampuan mendengar yang mencapai 95,65%. Bukti lainnya adalah besarnya perhatian siswa, semangat dan keceriaan siswa yang sangat baik serta kreatifitas yang baik. Juga bukti dari respon siswa yang sangat baik, yaitu mereka menyukai belajar bahasa Arab dengan metode TPR dan merespon metode ini sebagai metode yang menarik dan menyenangkan. (2) Proses peningkatan kemampuan berbicara dengan Metode Total Physical Response adalah seperti yang terdapat dalam perencanaan pengajaran. Proses ini berhasil meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Hal ini ditunjukkan dengan bukti tingkat keberhasilan siswa dalam tes kemampuan berbicara yang mencapai 93,13%. Bukti lainnya adalah besarnya perhatian siswa, semangat dan keceriaan siswa yang sangat baik serta kreatifitas yang baik. Juga bukti dari respon siswa yang sangat baik, yaitu mereka menyukai belajar bahasa Arab dengan metode TPR dan merespon metode ini sebagai metode yang menarik dan menyenangkan.

Oleh karena itu peneliti menyarankan kepada guru bahasa Arab di MTsN Bojong untuk menggunakan metode TPR ini sesuai dengan langkah-langkah pengajarannya dalam pembelajaran mendengar dan berbicara, dan menggabungkan metode ini dengan tanya jawab untuk tema-tema yang lebih lanjut, serta mempersiapkan materi dan alat peraga untuk pembelajaran pada tema-tema yang lebih luas.

ABSTRACT

This research is a study on developing listening and speaking skill through Total Physical Response method to solve the problems of teaching listening and speaking skill at Madrasah Tsanawiyah Negeri Bojong Purwakarta.

This research is intended to develop listening and speaking skill at Class One (C) of Madrasah Tsanawiyah Negeri Bojong Purwakarta.

The researcher ran this research by developing Class Action Research. The data sources are Arabic teacher and students. As method for collecting data the researcher chose observation, interview, questionnaire and test as well. While for data analysis, the researcher ran quantitative and qualitative analysis.

The results of the research showed : (1) The process of teaching listening skill through Total Physical Method Response as mentioned in the instruction plan can develop students listening skills at Class One (C) of Madrasah Tsanawiyah Negeri Bojong. That is shown by the range of students successes which reach 95,65%; The other evidence is shown by the level of student attention, and very good enthusiasm and happiness of students and also good creativity of them. Also shown by students responses which was very good, they like to learn Arabic language with the TPR method and respond it as interesting and pleasant method and. (2) The process of teaching speaking skill through Total Physical Response Method as mentioned in the instruction plan can develop students speaking skill at Class One (C) of Madrasah Tsanawiyah Negeri Bojong. That is shown by the range of students successes which reach 93,30%. The other evidence is shown by the level of student attention, and very good enthusiasm and happiness of students and also good creativities of them. Also shown by students responses which was very good, they like to learn Arabic language with the TPR method and responded it as interesting and pleasant method.

Therefore, the researcher strongly suggest to all Arabic teachers of Madrasah Tsanawiyah Negeri Bojong to implement TPR method for learning listening and speaking skill according to instruction plan, and combine this method with question and answer for dialogue in its wider topics, and design lesson subject and teaching aids.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Nasaruddin, Nasaruddin and Ahmed Omer, Mohammed
Keywords: Kemampuan Mendengar; Kemampuan Berbicara; Metode Total Physical Response; Listening skill; speaking skill; Total Physical Response method
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 22 Mar 2017 11:46
Last Modified: 22 Mar 2017 11:46
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5895

Actions (login required)

View Item View Item