فعالية استخدام البطاقة في المفردات والجمل العربية (بتطبيق على مدرسة المحسن 28 الثانوية بورواساري ميترو, لامبونج)

Ekawati, Dian (2008) فعالية استخدام البطاقة في المفردات والجمل العربية (بتطبيق على مدرسة المحسن 28 الثانوية بورواساري ميترو, لامبونج). Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
06910003.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (863kB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah dimaksudkan agar siswa menguasai perbendaharaan kosakata dan istilah-istilah bahasa Arab secara baik dalam berbagai bentuk kata dan pola kalimat yang diprogramkan sehingga siswa dapat mempergunakannya dalam berkomunikasi dengan orang lain dan sebagai dasar memahami buku-buku agama Islam, termasuk Al-Qur'an dan Hadits. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Madrasah Tsanawiyah +331 untuk pelajaran Bahasa Arab menargetkan siswa menguasai 033 kosa kata, dengan rincian
+33 kosa kata untuk kelas I, +.3 kosa kata untuk kelas II dan +.3 kosa kata untuk kelas III. Berdasarkan pengamatan, siswa kurang memahami kosa kata sehingga kemampuan mereka dalam pembelajaran Bahasa Arab rendah. Untuk itulah diperlukan tekhnik pengajaran yang efektif.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan efektivitas pengunaan flash card dalam penguasaan kosa kata dan kalimat Bahasa Arab kelas II B Madrasah Tsanawiyah Al-Muhsin Purwasari Metro Lampung.

Dengan menggunakan analisis kuantitatif didapatkan hasil bahwa prestasi belajar siswa dalam pelajaran bahasa Arab meningkat setelah digunakannya media flash card dalam pembelajaran.

Dengan hasil sebagaimana disebut di atas, disarankan agar media ini dapat terus dikembangkan untuk semua keterampilan bahasa, juga untuk perbaikan

ABSTRACT

Arabic teaching at Madrasah Tsanawiyah aims at making students master Arabic Vocabularies and it's idioms on various sentences and patterns. The ;669

Curriculum (KTSP) for Arabic Language in Islamic Junior High School states that a student should master J66 vocabularies during three years, ;66 vocabularies in first year, ;56 vocabularies in second year and ;56 vocabularies in third year. As observed by the researcher, most students lack of mastery in vocabularies. Consequently, they are poor in Arabic language. This condition needs to be solved. Thus, effective teaching techniques were needed. That is why this study is conducted. The objective at this study is to describle the effectiveness of flash card usage in Arabic Vocabulary and Sentences Teaching of Madrasah Tsanawiyah Al-Muhsin; 9 Purwasari, Metro, Lampung.

By using quantitative analysis, the result says that the student's mastery of Arabic vocabularies and sentences was improved. From those mentioned results, it can be suggested that the method should be continuosly developed to make Arabic teaching, especially vocabularies and sentences, more satisfied for the students.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Hwaiat Allah Ahmad, Said and Ad-Dimyati, Afifuddin
Keywords: Flash card; kosa kata dan kalimat; pembelajaran bahasa Arab; Madrasah Tsanawiyah Al-Muhsin +1 Purwasari Metro Lampung; Flash card; vocabularies and sentences; Arabic Teaching; Madrasah Tsanawiyah Al-Muhsin; 9 Purwasari Metro Lampung.
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 22 Mar 2017 11:45
Last Modified: 22 Mar 2017 11:45
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5862

Actions (login required)

View Item View Item