Baihaqi, Muhammad Zidane (2023) An analysis of students' reading comprehension skill on report text using question-answer relationship strategy. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
19180062.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Paying attention to students' reading comprehension is very important in English learning. Having good reading comprehension helps students master various skills and various information in a text that is needed by students to broaden the knowledge they have. Therefore, in this study the researcher has conducted research with the aim of analyzing students' reading comprehension skills towards report texts through the Implementation of the Question-Answer Relationship strategy and students' perspectives on the implementation of this strategy by English teachers in learning reading comprehension of report texts. Furthermore, in this study, the researcher applied a case study research design and qualitative research methods with descriptive analysis. The Implementation of these designs and methods aims at describing students' reading comprehension skill towards text reports when the Question-Answer Relationship strategy is applied by English teachers, as well as students' perceptions of the implementation of this strategy. In addition, in this study, the researcher used two types of research instruments, namely observation and interviews. Then, the data obtained from observations and interviews will be selected, presented in a descriptive narrative form, and concluded to answer the research questions. The results of this study indicate that when the teacher applies the Question-Answer Relationship strategy, the students' reading comprehension skill on report text increases. This is evidenced by the fulfillment of all the observation checklists that contained in this study, where students can identify and understand the purpose of the report text, the characteristics of the report text, the linguistic aspects contained in the report text, as well as the general structure contained in the report text presented by the teacher. Moreover, when the Question-Answer Relationship strategy is applied, students are able to answer the questions contained in the report text by applying the level of thinking and the level of questions contained in this strategy. In addition, the Implementation of this strategy is also very helpful for students in making various levels of questions besides the report text questions that have been presented by the teacher, such as making explicit questions, implicit questions, and questions based on the experience and knowledge of the reader.
INDONESIA:
Memperhatikan pemahaman bacaan siswa sangat penting dalam pembelajaran bahasa Inggris. Memiliki pemahaman bacaan yang baik, sangat membantu siswa dalam menguasai berbagai keterampilan serta membantu siswa dalam memahami informasi dalam sebuah bacaan yang dibutuhkan oleh siswa untuk memperluas wawasan ilmu yang mereka miliki. Oleh karena itu, dalam studi ini peneliti telah melakukan penelitian dengan tujuan untuk menganalisis kemampuan pemahaman bacaan siswa terhadap teks report melalui penerapan strategi Question Answer Relationship dan perspektif siswa terhadap penerapan strategi tersebut oleh guru bahasa inggris didalam pembelajaran pemahaman bacaan terhadap teks report. Selanjutnya, dalam studi ini, peneliti menerapkan desain penelitian studi kasus dan metode penelitian kualitatif dengan analisis deskriptif. Penerapan desain dan metode tersebut bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemahaman bacaan siswa terhadap report teks saat strategi Question-Answer Relationship diterapkan oleh guru bahasa inggris, serta persepsi siswa terhadap penerapan strategi tersebut. Selain itu, pada penelitian ini, peneliti menggunakan dua macam instrumen penelitian, yaitu observasi dan wawancara. Kemudian, data yang diperoleh dari observasi dan wawancara akan diseleksi, disajikan dalam bentuk naratif deskriptif, serta disimpulkan untuk menjawab rumusan masalah yang terdapat didalam penelitian ini. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa saat guru menerapkan strategi Question Answer Relationship, kemampuan pemahaman bacaan siswa terhadap teks report menjadi meningkat. Hal ini dibuktikan dengan terpenuhinya semua ceklis observasi yang terdapat didalam penelitian ini, dimana siswa dapat meingidentifikasi serta memahami tujuan dari teks report, karakteristik dari teks report, aspek kebahasaan yang terkandung didalam teks report, serta struktur general yang terkandung didalam teks report yang disajikan oleh guru. Saat strategi Question Answer Relationship ini diterapkan, siswa mampu menjawab pertanyaan-pertanyaan yang terdapat didalam report text dengan menerapkan tingkatan berpikir dan tingkatan pertanyaan yang terdapat didalam strategi ini. Ditambah lagi, penerapan strategi ini juga sangat membantu siswa dalam membuat berbagai macam tingkatan pertanyaan selain pertanyaan teks report yang telah disajikan oleh guru, seperti membuat pertanyaan eksplisit, pertanyaan implisit, dan pertanyaan yang didasarkan pada pengalaman dan pengetahuan pembaca.
ARABIC:
االْتًبو ثفٓى انطالة نهمشاءح يٓى جذا فٙ تعهى انهغخ اإلَجهٛضٚخ. إٌ انفٓى انجٛذ نهمشاءح ٚسبعذ انطالة ثشكم كجٛش فٙ إتمبٌ انًٓبساد انًختهفخ ٚٔسبعذ انطالة عهٗ فٓى انًعهٕيبد فٙ انمشاءح انتٙ ٚذتبجٓب انطالة نتٕسٛع يعشفتٓى. نزنك لبو انجبدثٌٕ فٙ ْزِ انذساسخ ثئجشاء ثذث ثٓذف تذهٛم لذسح انطالة عهٗ فٓى انمشاءح عهٗ َظٕص انتمبسٚش يٍ خالل تطجٛك استشاتٛجٛخ انعاللخ ثٍٛ انسؤال ٔانجٕاة ٔٔجٓبد َظش انطالة دٕل تطجٛك ْزِ االستشاتٛجٛبد يٍ لجم يعهًٙ انهغخ اإلَجهٛضٚخ فٙ تعهى فٓى انمشاءح نُظٕص انتمشٚش. عالٔح عهٗ رنك ، فٙ ْزِ انذساسخ ، ٚطجك انجبدثٌٕ تظًٛى ثذث دساسخ انذبنخ ٔطشق انجذث انُٕعٙ يع انتذهٛم انٕطف.ٙ ٓٚذف تطجٛك انتظًٛى ٔانطشٚمخ إنٗ ٔطف لذسح انطالة عهٗ فٓى انمشاءح نإلثالغ عٍ انُض عُذ تطجٛك استشاتٛجٛخ انعاللخ ثٍٛ انسؤال ٔانجٕاة يٍ لجم يعهًٙ انهغخ اإلَجهٛضٚخ ، ثبإلضبفخ إنٗ تظٕساد انطالة نتطجٛك االستشاتٛجٛخ. ثبإلضبفخ إنٗ رنك ، فٙ ْزِ انذساسخ ، استخذو انجبدثٌٕ َٕعٍٛ يٍ أدٔاد انجذث ، ًْٔب انًالدظخ ٔانًمبثالد. ثعذ رنك ، سٛتى اختٛبس انجٛبَبد انتٙ تى انذظٕل عهٓٛب يٍ انًالدظبد ٔانًمبثالد ، ٔتمذًٓٚب فٙ شكم سٔاٚبد ٔطفٛخ ، ٔاستُتبجٓب نإلجبثخ عهٗ طٛبغخ انًشكهخ انٕاسدح فٙ ْزِ انذساسخ. أظٓشد َتبئج ْزِ انذساسخ أَّ عُذيب ٚطجك انًعهًٌٕ استشاتٛجٛخ انعاللخ ثٍٛ انسؤال ٔانجٕاة، تضداد لذسح انطالة عهٗ فٓى انمشاءح نإلثالغ عٍ انُظٕص. ٚٔتضخ رنك يٍ خالل استٛفبء جًٛع لٕائى انًشاجعخ انشطذٚخ انٕاسدح فٙ ْزِ انذساسخ ، دٛث ًٚكٍ نهطالة تذذٚذ ٔفٓى انغشع يٍ َض انتمشٚش ، ٔخظبئض َض انتمشٚش ، ٔانجٕاَت انهغٕٚخ انٕاسدح فٙ َض انتمشٚش ، ٔانجُٛخ انعبيخ انٕاسدح فٙ َض انتمشٚش انًمذو يٍ انًعهى. عُذ تطجٛك استشاتٛجٛخ انعاللخ ثٍٛ األسئهخ ٔاألجٕثخ ْزِ ، ٚكٌٕ انطالة لبدسٍٚ عهٗ اإلجبثخ عهٗ األسئهخ انٕاسدح فٙ َض انتمشٚش يٍ خالل تطجٛك يستٖٕ انتفكٛش ٔيستٖٕ األسئهخ انٕاسدح فٙ ْزِ االستشاتٛجٛخ. ثبإلضبفخ إنٗ رنك ، فئٌ تطجٛك ْزِ االستشاتٛجٛخ يفٛذ جذا نهطالة فٙ عًم يستٕٚبد يختهفخ يٍ األسئهخ ثبإلضبفخ إنٗ أسئهخ َض انتمشٚش انتٙ تى تمذًٓٚب يٍ لجم انًعهى ، يثم طشح األسئهخ انظشٚذخ ٔاألسئهخ انضًُٛخ ٔاألسئهخ ثُبء عهٗ خجشح انمبسا ٔيعشفت.ّ
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Octaberlina, Like Raskova |
Keywords: | Reading Comprehension; Report Text; Question-Answer Relationship Strategy |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130313 Teacher Education and Professional Development of Educators 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Bahasa Inggris |
Depositing User: | Muhammad Zidane Baihaqi |
Date Deposited: | 01 Dec 2023 14:38 |
Last Modified: | 01 Dec 2023 14:38 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/58317 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |