تنمية الكفاءات التعلمية لمعلمي اللغة العربية في الجامعات الاندونيسية ( دراسة الحالات المتعددة في مزاكر تعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية لحكومية بمالانق والمحمدية بمالانقومالانق الحكومية )

Bahruddin, Uril (2012) تنمية الكفاءات التعلمية لمعلمي اللغة العربية في الجامعات الاندونيسية ( دراسة الحالات المتعددة في مزاكر تعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية لحكومية بمالانق والمحمدية بمالانقومالانق الحكومية ). Doctoral thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
08840008.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (9MB)

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini berangkat dari sebuah keprihatinan atas berbagai persoalan seputar kompetensi pedagogik dosen bahasa Arab di lingkungan Pusat Pembelajaran Bahasa Arab (PPBA) di Perguruan Tinggi Indonesia. Pengelolaan dan pengembangan kompetensi tersebut dirasa belum optimal, meskipun hal itu merupakan suatu keharusan guna meningkatkan mutu pendidikan di PPBA. Di Indonesia jumlah PPBA cukup besar namun hanya sebagian kecil saja yang melakukan berbagai inovasi melalui pengembangan dan peningkatan kompetensi dosennya. Untuk bisa membangun sistem penyelenggaraan pembelajaran bahasa Arab yang bermutu, maka kunci utamanya adalah memiliki SDM yang berkualitas. Untuk itu, maka PPBA harus melakukan berbagai upaya atau strategi dalam mengelola dan mengembangkan SDM yang tersedia semaksimal mugkin.

Berdasarkan pemikiran di atas, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang: 1). Kompetensi Pedagogik Dosen Program Khusus Pengembangan Bahas Arab (PKPBA) UIN Maliki Malang, Laboratorium Bahasa Arab (LBA) UMM dan Dirasah Arabiyah Mukatstsafah (DAM) Universitas Negeri Malang. 2). Pengembangan Kompetensi Pedagogik Dosen di PPBA tersebut.

Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan rancangan studi multikasus. Data dikumpulkan dengan menggunakan teknik wawancara mendalam, observasi partisipan dan studi dokumentasi. Data yang terkumpul kemudian divalidasi kebenaran, kecocokan dan kehandalannya melalui triangulasi metode dan sumber. Selanjutnya data diorganisasi, dimaknai, dan disimpulkan pada setiap kasus penelitian, kemudian dibandingkan dengan data pada kasus penelitian yang lain, selanjutnya ditarik kesimpulan akhir.

Penelitian ini menghasilkan beberapa temuan, sebagai berikut; Peta Kompetensi Pedagogik Dosen BA pada ketiga PPBA adalah; A. Dalam menyiapkan Rencana Perkuliahan, hanya dimiliki oleh dosen BA DAM UM dan tidak dimiliki oleh dua PPBA yang lain. B. Dalam melaksanakan pembelajaran, para dosen di ketiga PPBA memiliki kompetensi dalam hal mengelola materi, mengorganisir kelas, menggunakan pendekatan, metode dan strategi pembelajaran. C. Dalam melaksanakan evaluasi, para dosen BA di ketiga PPBA memiliki kompetensi dalam hal membuat dan melaksanakan evaluasi dengan baik dan bervariasi. D. Dalam memanfaatkan hasil evaluasi, para dosen BA di ketiga PPBA telah memanfaatkan hasil evaluasi untuk perbaikan proses, kurikulum dan evaluasi pembelajaran bahasa Arab.

Pengembangan Kompetensi Pedagogik Dosen BA pada ketiga PPBA tersebut adalah dilakukan dengan; (1) Evaluasi diri dan analisis kebutuhan, (2) Menyusun program perencanaan pengembangan kompetensi pedagogik dosen BA, (3) Melaksanakan program perencanaan pengembangan kompetensi pedagogik dosen BA, (4) Melakukan Evaluasi pelaksanaan pengembangan kompetensi pedagogik dosen BA. Adapun strategi yang digunakan untuk mengembangkan kompetensi pedagogik pada ketiga PPBA tersebut adalah; rekruitmen dosen, pelatihan, seminar, forum diskusi, studi banding, studi lanjut, pemberian fasilitas, dan pemberian reward bagi dosen terbaik.

ABSTRACT

This research starts from major concerns of some problems regarding pedagogic competency of Arabic lecturer at the Centre of Arabic Language Teaching (PPBA) in Indonesian Higher Education. The development and management of this competency is viewed not optimal even though this is a must to enhance the education quality at the Centre of Arabic Language Development (PPBA). There are a huge number of PPBA, yet only few can make innovation through developing and increasing its lecturers’ competency. To establish implementation system of qualified Arabic language learning, the main solution is to have high quality of human resources. For this reason, therefore, PPBA should devote all efforts or strategies in managing and developing available human resources as maximum as possible.

Based on the aforementioned reasons, this research aims to describe about: 1) pedagogic competency of lecturers of Arabic Intensif Program (PKPBA) of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, Arabic Language Laboratory of Faculty of Islamic Religion at Muhammadiyah University of Malang, and Arabic Intensif Learning (DAM) of Faculty of Letters at State University of Malang, 2) Development of pedagogic competency of lecturers of PKPBA of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, Arabic Language Laboratory of Muhammadiyah University of Malang, and DAM of State University of Malang.

This research uses the type of qualitative research with design of multi-case study. The data are collected with technique of intense interview, participatory observation and documentation study. The collected data are then examined concerning their truth, relevance, and reliability through triangulation of method and sources. Afterwards, the data are organized and interpreted, concluded in each case of research, then they are compared with cases of other researches, and then summarized.

There are some findings as follows; The map of pedagogic competency of Arabic language lecturer at three PPBA consists of: A. Only do Arabic language lecturers of DAM at the faculty of Letters of State University of Malang have preparation of lecture plan which is not possessed by two other PPBA. B. In undertaking learning program, the Arabic language lecturers of the three PPBA are competent in managing materials, organizing class, and operating learning approaches, methods, and strategies. C. In evaluation, the Arabic language lecturers of the three PPBA are competent in terms of making and conducting evaluation correctly and creatively. D. In employing the result of evaluation, the Arabic language lecturers of the three PPBA have used it to improve the process, curriculum, and evaluation of Arabic language learning.

The development of pedagogic competency of Arabic language lecturers at these three PPBA is conducted with: (1) self evaluation and necessity analysis, (2) arranging development planning program of Arabic language lecturers’ pedagogic competency, (3) operating development planning program of Arabic language lecturers’ pedagogic competency, (4) undertaking the evaluation of the implementation of the development of Arabic language lecturers’ pedagogic competency. And the strategies used to develop pedagogical competence in all three PPBA is lecturer recruitmen, training, seminar, discussion forum, comparative studies, further studies, facilities provision and giving rewards to the best lecturer.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Supervisor: Hidayat, H. D and Syuhadak, Syuhadak
Keywords: Pengembangan; Kompetensi Pedagogik; Dosen; Bahasa Arab; development; pedagogic competency; lecturer; Arabic.
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Doktor Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 22 Mar 2017 11:53
Last Modified: 22 Mar 2017 11:53
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5799

Actions (login required)

View Item View Item