Rochmawati, Rochmawati (2003) Hubungan kecerdasan emosi dengan penyesuaian sosial anak usia taman kanak-kanak di TK Asy-Syahriyyah Dinoyo Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Full text)
97490327.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif yang bertujuan untuk mencari hubungan antar variabel dengan menguji hipotesis dengan data-data yang diperoleh dari hasil pengukuran kecerdasan emosi dengan penyesuaian sosial pada anak usia taman kanak-kanak.
Kecerdasan emosi adalah suatu kemampuan untuk memotivasi diri sendiri, mengenali emosi diri, empati, kemampuan berhubungan dengan orang lain serta kemampuan untuk mengelola dan mengekspresikan emosi.
Dengan adanya proses pembelajaran pada anak usia dini terutama yang berkaitan dengan proses perkembangan emosi di sekolah, disertai dengan bertambahnya usia anak maka anak tersebut akan mencapai kecerdasan emosi khususnya pada aspek kemampuan antar pribadi yaitu kemampuan berempati dan membina hubungan dengan orang lain yang hubungannya erat sekali dengan penyesuaian sosial anak -sebagai hasil dari pendidikan intra pribadi yaitu mengenali emosi diri-. Terdapat empat cara untuk mengarahkan dan mengendalikan emosi pada anak, yaitu ; (1) belajar dengan cara coba ralat (trial and error), (2) belajar dengan cara meniru (learning by imitation), (3) belajar dengan cara mempersamakan diri (learning by identification), dan (4) dengan pelatihan (training).
Subyek penelitiannya adalah semua siswa kelas B yang mendapatkan pendidikan di TK Asy-Syahriyyah sebanyak 50 siswa, dengan latar belakang keluarga yang berbeda, pendidikan orang tua rata-rata perguruan tinggi dan 60 persen ibu siswa adalah bekerja.
Hasil penelitian menunjukkan hubungan yang positif, dimana diperolah r hit = 0,700 untuk taraf signifikansi 5 % diperoleh r t، 0,297 dan p = 0,000 artinya bahwa kecerdasan emosi tersebut mempunyai hubungan yang cukup signifikan dengan penyesuaian sosial anak usia taman kanak-kanak dimana determinasi kecerdasan emosi terhadap penyesuaian sosial sebesar 49 persen.
ABSTRACT
This research used the quantitative research that purposed to look for the correlation between the variable by using hypothesis -test with the data which obtained from the measurement result of emotion intelligence with the social adaptation to the years Kinder Garten.
Emotion intelligence is an ability to motivate own self to introduce the emotion, emptily by her /his self, the ability that related with other people then ability to express the emotion.
By learning process to this years Kinder Garten, especially that correlated with the emotion development process in the school followed by the measuring of the students /child old. So he/she will achieves or obtains the emotion intelligence especially on the aspect of ability between personality that is the ability to emptily and make the correlation with other people into have close relation with the social adaptation of the child. As the result from the intra education personality that is to introduce her/his own emotion. The are four ways to direct and manage the emotion to the children such as (1) learning by trial and error, (2) learning by imitation and training and (3) learning by identification.
The research subject of this study is all of the class B students who get education in TK Asy-Syahriyyah for about 50 students, with the different family background, and the parent’s education rates in university and 60% students’ mother who have got job.
The result of this research showed that the correlation is positive. Where obtained Fhit = 0,700 to the rate significant 5% obtained Ttab : 0,297 and p = 0,000. If it meant that the emotion intelligence have correlation that significant enough with the social adaptation of the years students Kinder Garten where the determination of emotion intelligence toward social adaptation about 49%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Utami, Sri Weni and Kurniawati, Endah |
Keywords: | anak; kecerdasan emosi; penyesuaian sosial; The Children; Emotion Intelligence; and Social Adaptation |
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi |
Depositing User: | Nada Auliya Sarasawitri |
Date Deposited: | 24 Oct 2023 13:14 |
Last Modified: | 24 Oct 2023 13:14 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/57052 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |