Khoyroh, Imroatul (2016) Hubungan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang yang menjalani Kuliah Kerja Mahasiswa (KKM) tematik posdaya berbasis masjid tahun 2016. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410120.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Mahasiswa yang menjalani Kuliah Kerja Mahasiswa (KKM) ditempatkan di lingkungan yang baru bersama dengan beberapa mahasiswa lain yang tergabung dalam satu kelompok. Tentunya mahasiswa harus dapat menyesuaikan diri dengan lingkungan barunya. Agar mahasiswa mampu menyesuaikan diri dengan lingkungan barunya, maka mahasiswa membutuhkan keterampilan sosial. Keterampilan sosial menunjang keberhasilan dalam bergaul serta syarat tercapainya penyesuaian diri yang baik dalam kehidupan mahasiswa. Salah satu aspek yang penting dalam keterampilan sosial adalah keterbukaan diri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat keterbukaan diri dan penyesuaian diri mahasiswa yang menjalani Kuliah Kerja Mahasiswa dan hubungan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri mahasiswa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang yang menjalani Kuliah Kerja Mahasiswa (KKM) Tematik Posdaya Berbasis Masjid tahun 2016.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Adapun sampel dalam penelitian ini berjumlah 250 mahasiswa dari jumlah populasi keseluruhan 2507 mahasiswa. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini menggunakan skala psikologi. Data yang diperoleh dari skala kemudian dianalisis menggunakan analisis korelasi Product Moment Pearson. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mahasiswa yang menjalani Kuliah Kerja Mahasiswa (KKM) memiliki tingkat keterbukaan diri dan penyesuaian diri yang tergolong sedang dengan prosentasi 69,6% untuk keterbukaan diri dan 70% untuk penyesuaian diri. Dari hasil uji korelasi menunjukkan koefisien korelasi pearson (r) sebesar 0,609 dengan sign (p) 0,000 dapat diartikan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri serta koefisien determinasi r2 0,371 dengan arti 37,1% sumbangan X terhadap Y sedangkan 62,9% dipengaruhi oleh faktor lain. Dengan demikian dapat disimpulkan, hasil hipotesis yang menyatakan adanya hubungan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri diterima.
ENGLISH:
Students who walk on the Working Class Student are placed in a new environment along with several other students who are members of one group. Of course, the student should be able to adjust to a new environment. So that students are able to adjust to its new environment, so students need social skills. Social skills to get along and support the success in achieving the requirements of good adjustment in student life. One important aspect of social skills is self-disclosure. This study aims to determine the level of self-disclosure and self-adjustment of students who underwent the Working Class Student and the relationship between self-disclosure with the adjustment of students at State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang undergoing Work Lecture Students Thematic- Posdaya Mosque Based in 2016.
This study uses quantitative methods to the type of correlational research. The sample in this study amounted to 250 students of the total population of 2507 students overall. Data collection techniques in this study using psychological scale. The data obtained from the scale and then analyzed using Pearson Product Moment correlation analysis. The results of this study indicate that students who underwent the Working Class Student have high levels of self-disclosure and self-adjustment classified as moderate by percentage of 69.6% for self-disclosure and 70% for the adjustment. From the correlation test results showed the Pearson correlation coefficient (r) of 0.609 with a sign (p) of 0.000 means there is a positive and significant relationship between self-disclosure with the adjustment and the coefficient of determination r2. 37,1 with meaning 37.1% contribution of X to Y while 62,9% are influenced by other factors. It can be concluded, the results of the hypothesis that the relationship between self-disclosure with the adjustment received.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yusuf, Aris Yuana | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Keterbukaan Diri; Penyesuaian Diri; Mahasiswa; Self Disclosure; Adjustment; Student | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 10 Jan 2017 11:37 | ||||||
Last Modified: | 10 Jan 2017 11:37 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5577 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |