Milla, Idatul (2016) Problematika pembelajaran anak berkebutuhan khusus anak autis kelas II di Sekolah Dasar Negeri Inklusi Ketawanggede Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Problematika atau Kendala pembelajaran adalah hambatan yang menjadikan pelaksanaan pembelajaran tidak efektif atau masalah, persoalan atau hal-hal yang menimbulkan masalah dalam pembelajaan yang belum bisa terpecahkan. Kendala dalam pembelajaran anak autis dapat berasal dari guru, peserta didik, kepala sekolah, ketersediaan sarana dan prasarana, dll.
Peneltian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses pembelajaran anak autis di SDN Ketawanggede Malang serta Problematika apa saja yang dihadapi oleh guru dalam proses pembelajaran anak autis di SDN Ketawanggede Malang dan Bagaimana solusi dalam menghadapi problematika pembelajaran anak autis di SDN Ketawanggede Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian ini adalah studi kasus. Kemudian pengumpulan data dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Hasil dari penelitian yang dilakukan oleh peneliti adalah sebagai berikut: (1) Proses pembelajaran anak autis di SDN Ketawanggede Malang proses pembelajaran yang dilakukan seperti pembelajaran reguler, calistung, olahraga, cara bersosialisasi. (2) Problematika yang dihadapi oleh guru yaitu yang pertama problem sarana penunjang sistem pendidikan inklusi, yang kedua ketidak ketercapaian pembelajaran, yang ketiga problem materi, yang ke empat problem motivasi, yang kelima problem konsentrasi, yang keenam problem pembelajaran ketika siswa autis tidak siap dalam proses pembelajaran. (3) Solusi untuk mengatasi problematika yang terjadi yaitu pertama tentang solusi sarana penunjang sistem pendidikan inklusi, guru memanfaatkan sarana yang ada. Solusi problem ketercapaian tujuan pembelajaran, setiap hari Sabtu guru-guru melakukan kegiatan pelatihan dengan metode lesson study atau bisa dinamakan dengan in house training. Yang ketiga tentang solusi problem materi, guru menyederhanakan materi pembelajaran. Yang ke empat solusi problem motivasi, guru harus bisa menanamkan sikap bahwa semua siswa autis itu seperti siswa normal. Yang ke lima solusi problem konsentrasi, dengan melakukan program layanan pembelajaran dan program layanan kekhususan. Yang ke enam solusi siswa autis tidak siap dalam proses pembelajaran, guru lebih banyak melakukan kegiatan membimbing dengan pendekatan interaksi antara siswa dan guru kelas.
ENGLISH:
Problem of teaching is the obstacles that make the implementation of teaching are not effective or being problems, or the things that cause problems in learning process that could not be solved. Problems in disabilities autism children learning can be caused by the teachers, students, school principal, the availability of facilities and infrastructure, etc.
This research aimed to know 1) how the learning process of disabilities autism children at State Elementary School Ketawanggede Malang, 2) what are the problems faced by teachers in the process of disabilities autism children children at State Elementary School Ketawanggede Malang and 3) how the solution used to face its problem of disabilities autism children children at State Elementary School Ketawanggede Malang
This research uses qualitative approach and the type of this research is the case study. Then the collection of data by the method of observation, interview, and documentation.
The results of the research carried out by the researchers are as follows: (1) the learning process of disabilities autism children at State Elementary School Ketawanggede Malang is done as a regular learning, basic academic skills, sports, how to socialize. (2) Problem faced by teachers are the first problem supporting facility education system of inclusion, second ineffectiveness of its achievements, the third learning problem matter, the four problem motivation, the fifth problem concentration then the last the autism students learning not ready in the learning process. (3) Solutions to solve its problem which happened first about supporting facility education system of inclusion, teachers can uses it. The problem solution of its achievements learning aims, every saturday teachers do the training activities with the method lessons study or can be named with in-house training. The third about solutions the problem of matter, teachers simplify learning materials. The four problem solution motivation, teachers should be able to make them believe that all autism students is normal students. The five concentration problem solution, with its program of learning services and services program the particularities. The six autism students solution is not ready in the learning process, teachers should do more activity guide with the approach of the interaction between the students and teachers in the classroom.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Problematika; Pembelajaran; Siswa Autis; Problem; Learning ; Disabilities Autism Children | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 03 Jan 2017 16:15 | ||||||
Last Modified: | 03 Jan 2017 16:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5534 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |