Mufarida, Novi Anisafatul (2016) Pengembangan LKS (lembar kerja siswa) materi energi pada siswa kelas III di Sekolah Dasar Negeri Karangwidoro 02 Dau Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140087.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Materi pada energi adalah salah satu materi pada mata pelajaran IPA yang harus dikuasai oleh siswa kelas III SD/MI. Pada materi ini siswa dituntut dapat mengetahui macam-macam sumber energi yang ada di bumi ini, dan mempraktikan tentang macam-macam sumber energi sehingga siswa tidak hanya membayangkan bagaimana energi itu sebenarnya. Selain macam-macam energi ada juga energi alternatif, dimana energi ini sebagai energi pengganti yang dapat membantu kehidupan manusia. Untuk mengetahui tentang langkah-langkah yang sederhana dalam melakukan praktikum energi maka dibuat pengembangan bahan ajar berupa lembar kerja siswa (LKS).
Penelitian ini bertujuan yang untuk; 1) Untuk menjelaskan desain pengembangan produk berupa lembar kerja siswa (LKS), 2) Untuk menjelaskan kemenarikan produk yang dihasilkan yaitu berupa lembar kerja siswa (LKS), 3) Untuk menjelaskan hasil belajar siswa yang menggunakan pengembangan lembar kerja siswa (LKS) dengan hasil belajar siswa yang tidak menggunakan pengembangan lembar kerja siswa (LKS) di SDN Karangwidoro 02 Dau Malang.
Bentuk penelitian yang digunakan peneliti adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development), dimana metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifan produk tersebut. Metode penelitian dan pengembangan ini mengacu pada model Borg and Gall.
Pengembangan bahan ajar ini telah menghasilkan produk bahan ajar berupa lembar kerja siswa (LKS) materi energi. Dari hasil validasi bahan ajar ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari validasi ahli isi (materi) 90,9% menyatakan valid, hasil validasi ahli media desain pembelajaran 82,5% menyatakan cukup valid, hasil validasi praktisi mata pelajaran (guru) 90% menyatakan valid. Hasil presentase tingkat kevalidan pada uji coba kelas III SDN Karangwidoro 02 Dau Malang menunjukkan 87,8% menyatakan valid.Dari hasil analisis data melalui rumus uji t-test berkorelasi (related), menghasilkan t hitung = 3,10> t tabel = 2,056, sehingga terdapat perbedaan pada siswa yang menggunakan bahan ajar dengan yang tidak. Bahan ajar berupa lembar kerja siswa (LKS) yang telah dikembangkan memiliki tingkat relevansi yang baik dengan kurikulum yang ada, materi bahan ajar mudah dipahami, bahasa yang digunakan lebih sederhana serta langkah-langkah sederhana dalam melaksanakan praktikum. Hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkatkan hasil belajar siswa.
ENGLISH:
The material on the energy is one of the subjects in science subjects that must be mastered by the third grade students of elementary school students. In this material the students are required to know the kinds of energy sources that exist on this earth, and practice on the various sources of energy so that students do not just imagine how that energy really is. To find out more about the simple steps in doing practical energy source, they made the development of teaching materials in the form of sheet based.
The purposes of this research are to; 1) Explain about the design product of the student worksheet, 2) Explain about the attractiveness of the products produced in the form of student worksheet, 3) Explain about the difference in improving learning outcomes both the students are using the development of student worksheet on learning outcomes are not using the development of student worksheet at public elementary school KarangWidoro 02 Dau Malang.
This research use a method of research and development to produce the development of student worksheet based on materials energy resources practicum, which the research methods used to produce a specific product and test the effectiveness of the product. The methods of this research and development refers to the model of Borg and Gall.
The development of these materials has produced teaching materials in the form of student worksheet based on energy source material. From these materials the validation results demonstrate the validity of which is evident by the average percentage of expert validation contents (matter) 90.9% declared in valid, media expert design validation results 82,5% stated quite valid, the results of expert validation subjects (teacher) 90% declared in valid. The results of the percentage level of validity of the trial third class public elementary school Karangwidoro 02 Dau Malang showed 87.8% declared in valid. From this results of data analysis via t-test formula correlated (related), generating t = 3.10> t table = 2.056, so that there is a difference in improving learning outcomes both the students are using the development of student worksheet on learning outcomes are not using the development of student worksheet based on practicum at public elementary school Karangwidoro 02 Dau Malang. Teaching materials in the form of student worksheet has been developed to have a good level of relevancy with the existing curriculum, teaching materials easy for understanding, the language used is simple and the simple steps in carrying out practical work. The result of these developments has been able to improving learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Lembar Kerja Siswa (LKS); Energi; Development; Student Worksheet; Energy | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 03 Jan 2017 16:10 | ||||||
Last Modified: | 03 Jan 2017 16:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5532 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |