Isnain, Ayatul (2016) Optimalisasi layanan perpustakaan untuk peningkatan motivasi minat baca di MIN 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11140090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Perpustakaan merupakan bagian terpenting dan seharusnya ada dalam suatu sekolah. Perpustakaan sekolah yang lengkap akan selalu berusaha menambah koleksi buku dan selalu mengikuti perkembangan zaman, yang akan menjadi sarana pusat atau sumber belajar bagi siswa untuk mengoptimalkan minat dan motivasi membaca. Kondisi perpustakaan sekolah perlu di tigkatkan dengan pemberdayaan pengelola, sarana serta koleksi bahan pustaka yang tiap tahun akan terus bertambah, Namun semua akan menjadi dilema manakala perpustakaan tidak dikelola dengan baik. Terlebih apabila perpustakaan tidak dikelola dengan menarik. Walaupun buku adalah gudangnya ilmu, kalau motivasi minat baca siswa kurang maka buku hanya menjadi tempat penimbunan dan hiasan saja. Berangkat dari latar belakang itulah penulis kemudian ingin membahasnya dalam skripsi ini dan mengambil judul: “Optimalisasi Layanan Perpustakaan Untuk Peningkatan Motivasi Minat Baca Di MIN 2 Malang”.
Tujuan penelitian ini: (1) Mendiskripsikan optimalisasi perpustakaan di MIN 2 Malang. (2) Mendiskripsikan peningkatan motivasi minat baca siswa di MIN 2 Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian deskriptif. Subjek penelitian adalah petugas perpustakaan MIN 2 Malang dan siswa MIN 2 Malang. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan verifikasi/kesimpulan.
Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa, (1) Optimalisasi layanan perpustakaan MIN 2 Malang ialah melakukan berbagai pengoptimalan perpustakaan yaitu dari segi pengelolaan perpustakaan diantaranya suasana ruang perpustakaan (ruang tempat/ruang baca yang luas, penataan rak buku yang rapi dan penambahan hiasan dinding), petugas perpustakaan yang profesional, pengadaan/penambahan koleksi buku/bahan pustaka, pelayanan sirkulasi dan tata tertib perpustakaan MIN 2 Malang. (2) Motivasi minat baca siswa di MIN 2 Malang sangat bagus, disamping menggunakan perpustakaan untuk menyalurkan minat dan kegemaran membaca, terdapat juga kegiatan pembelajaran di sekolah yang berkaitan erat dengan motivasi minat baca siswa yaitu: penetapan kebijakan pengembangan program peningkatan motivasi minat baca dan penyediaan fasilitas pelaksanaan program peningkatan minat dan kegemaran membaca.
ENGLISH:
Library is the important part of school and it should be found in it. Fully equipped school library will always try to add book collection and always following the expansion era which will be the center media or learning source for student to optimize the reading interest and motivation. School library condition need to be increased by organizer empowerment, tools and also divining manual matters collection which is in every years will be increased. However, everything will be a dilemma whenever the library is not formed well, moreover, when the library is not arranged interestingly. Although, the book is the knowledge storage, if the student motivation of reading interest is decreased, then the book will be the accumulation and place decoration only. Setting out from this background the researcher then wants to investigate this thesis and take” Library Service Optimization for Rising Motivation of Reading Interest in MIN 2 of Malang “as the title.
The purpose of this study: (1) Describing the library optimization in MIN 2 of Malang. (2) Describing the increase of student motivation in reading interest at MIN 2 Malang.
For reaching mentioned purpose, the researcher used qualitative approach and descriptive method. Research subject is the librarian and student in MIN 2 of Malang. Data collection method in this research used observation technique, interview and documentation. Data analysis method used in this research is data collection, reduction, presentation and verification/ conclusion.
The result of the study can be concluded that, (1) library service optimization in MIN 2 Malang is in optimizing the library that is come from library empowerment side including library room circumstances (broad space room/ reading room, neat shelf book structuring and wall decoration increment), professional librarian, book supplying/increment / divining manual collection, service circulation and library’s rule of MIN 2 Malang. (2) the motivation of student reading interest in MIN 2 Malang is excellent, beside using library to distribute student interest and reading passion, learning activity in school also exist which has firm relation with the strength of student motivation in reading interest, that is: determining the policy of program increment in reading interest motivation and providing the facilities for carrying out the program increment in reading interest and passion.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Optimalisasi Layanan Perpustakaan Sekolah; Motivasi Minat Baca Siswa; School library service optimization; Student reading interest | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 03 Jan 2017 16:11 | ||||||
Last Modified: | 13 Jul 2023 11:32 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5528 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |