Analisis komparasi isi buku ajar sejarah kebudayaan Islam kurikulum 2013 dengan sejarah kebudayaan Islam perspektif Ahmad Syalabi

Haris, Abdul (2016) Analisis komparasi isi buku ajar sejarah kebudayaan Islam kurikulum 2013 dengan sejarah kebudayaan Islam perspektif Ahmad Syalabi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12110093.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Sejarah Kebudayaan Islam merupakan ilmu pengetahuan mengenai suatu peristiwa tingkah laku dan kebiasaan masyarakat Islam pada masa lampau, peninggalan-peninggalan dari seluruh bagian pada masa itu, untuk ditiru pada masa sekarang dan mengenal adanya suatu kehidupan masa lampau. Sangat penting bagi seluruh peserta didik untuk memperlajari sejarah, terutama bagi peserta didik dalam naungan Kemenrian Agama seperti Madrasah Ibtidaiyah, Madrasah Tsanawiyah, dan Madrasah Aliyah. Maka dari itu perlu kelengkapan dan kejelasan mengenai penyajian materi yang dicantumkan kedalam buku ajar siswa.

Perbandingan antara buku sejarah kebudayaan Islam siswa kelas X Madrasah Aliyah kurikulum 2013 dengan buku sejarah kebudayaan Islam Jilid I karangan Ahmad Syalabi. Perbandingan ini lebih kepada kelengkapan dan tujuan materi dari kedua buku yang diteliti, sehingga tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui ruang lingkup isi (materi) yang terdapat dalam buku ajar Sejarah Kebudayaan Islam kurikulum 2013 Madrasah Aliyah kelas X dan buku Sejarah Kebudayaan Islam karangan Ahmad Syalabi. (2) Untuk mengetahui tujuan dari materi-materi yang terdapat dalam buku ajar Sejarah Kebudayaan Islam kurikulum 2013 Madrasah Aliyah kelas X dan buku Sejarah Kebudayaan Islam karangan Ahmad Syalabi. Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan metode penelitian kualitatif deskriptif dengan library research. Data dan sumber data yang digunakan adalah data primer yaitu kedua buku yang diteliti, dan data sekunder yaitu data sebagai penguat data primer. Dan teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode dokumentasi.

Hasil penelitian setelah dikomparasikan menujukkan bahwa terdapat perbedaan materi dari kedua buku tersebut yang pada akhirnya perbedaan tersebut dapat menjadi kelengkapan pada adanya kekurangan diantara kedua buku yang diteliti. Diantara hasil penelitian ini ialah: (1) Ruang lingkup materi dari kedua buku yang diteliti dan dibatasi menjadi materi tentang “Sejarah Peradaban Bangsa Arab sebelum Islam dan Peristiwa Hijrah Nabi Muhammad saw. ke Madinah”. (2) Tujuan dari materi tentang “Sejarah Peradaban Bangsa Arab sebelum Islam dan Peristiwa Hijrah Nabi Muhammad saw. ke Madinah”.

ENGLISH:

The history of Islamic culture is a science which deals with a behavioral event and society’s habit in the past, cultural heritage in all aspects at that time, to be followed in the present time and to recognize a life in the past. It is important for the students to learn history, especially for the students in the schools shaded by Ministry of Religion Affair, such as Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary school), Madrasah Tsanawiyah (Islamic junior high school), and Madrasah Aliyah (Islamic senior high school).

Therefore, the book needs to be comprehensive and clear in presenting the material which is attached in the student textbook.

The comparison between the book of Islamic culture history of grade X at Islamic senior high school which uses curriculum 2013 with the first volume of Islamic cultural history book written by Ahmad Syalabi. This comparison tends to cover the material comprehensiveness of those both books which are being analyzed. Therefore, the aims of this study are; (1) to know the scope of material in the textbook of Islamic cultural histories in grade X at Islamic senior high school which uses curriculum 2013 and the textbook of Islamic cultural histories written by Ahmad Syalabi. (2) to know the aims of the materials in the textbook of Islamic cultural history at Islamic senior high school in grade X which uses curriculum 2013 and the textbook of Islamic cultural history written by Ahmad Syalabi. To achive those goals, the researcher uses decriptive qualitative method with library research. The data and data source used in this research are those both books. The technique of data collection used is documentation method.

The result of this study, after the comparison, shows that there is different materials from both books which then the differentiation appears could complete the shortage of each book which is being analyzed. The result of this current research are; (1) the scope of the material from both books observed and it has been constrained to “The history of Arab civilization before Islam and The Hijrah of Muhammad saw to Madinah”. (2) The aim of the material about “The history of Arab civilization before Islam and The Hijrah of Muhammad saw to Madinah”.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Supriyatno, Triyo
Keywords: Komparasi Isi buku; Sejarah Kebudayaan Islam, Kurikulum 2013; Prespektif Ahmad Syalabi; The Book Content Comparison; Islamic Cultural history; Curriculum 2013; The Prespective of Ahmad Syalabi
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 03 Jan 2017 09:11
Last Modified: 03 Jan 2017 09:11
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5527

Actions (login required)

View Item View Item