Responsive Banner

Pengembangan media pembelajaran bahasa Arab berbasis Macromedia Flash untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas I MIN Malang I

Fauzi, Achmad (2015) Pengembangan media pembelajaran bahasa Arab berbasis Macromedia Flash untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas I MIN Malang I. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Full text)
13761014.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini diawali dari hasil observasi yang dilakukan peneliti di kelas I MIN Malang I pada mata pelajaran bahasa Arab dengan materi kegiatan presensi. Hasil ulangan yang telah dilakukan oleh guru bahasa Arab kelas I untuk dan anak yang belum mencapai ketuntasan belajar dikarenakan karena motivasi belajar Bahasa Arab yang kurang. Salah satu penyebab kekurangberhasilan siswa ini adanya pembelajaran yang monoton. Pembelajaran kurang menghubungkan ide-ide abstrak dengan dunia nyata di dalam mempelajari suatu konsep. Salah satu model pembelajaran dapat mengatasi kondisi tersebut adalah pengembangan media pembelajaran interaktif. Penelitian ini dilakukan untuk menjawab pertanyaan bagaimana media pembelajaran bahasa Arab dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas I?

Prosedur pengembangan penelitian ini meliputi: (1) Potensi dan masalah ; (2) Pengumpulan data; (3) Desain produk; (4) Validasi produk; (5) Revisi produk; (6) Uji coba produk; (7) Revisi Produk; (8) Uji coba pemakaian; (9) Revisi produk; dan (10) Produksi masal.

Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan rancangan survey. Sampel yang digunakan adalah siswa kelas IB MIN Malang I yang ditentukan menggunakan sampel pertimbangan. Analisis data menggunakan uji t (t0) dari prates dan pascates.

Berdasarkan hasil pengujian, dapat disimpulkan bahwa: (1) desain media pembelajaran yang di kembangkan adalah : halaman intro, halaman petunjuk, halaman menu utama, halaman menu materi, halaman materi, halaman evaluasi dan halaman penutup, (2) hasil penilaian ahli materi mendapat rerata skor sebesar 92,5%, kategori “sangat baik”. Hasil penilaian ahli media mendapat rerata skor sebesar 84%, kategori “baik”. Kelompok mendapat rerata skor 82, kategori “ baik”. Tanggapan siswa mendapat rerata skor 92,8, kategori “sangat baik”, (3) efektivitas dari penggunaan media kepada siswa diperoleh berdasarkan hasil dari soal pre-test dan post-test , setelah data yang di peroleh diolah maka didapatkan harga t-hitung sebesar 3,570. Setelah di bandingkan dengan t-tabel (nilai t-tabel 1,67) maka berdasarkan kurva hasil uji-t hipotesis menyatakan “nilai post-test lebih besar dari nilai pre-test setelah menggunakan media pembelajaran”

ABSTRACT

This research starts from the observation conducted by researchers in class I MIN Malang I on subjects in Arabic with the material presence of activities. Test results that have been undertaken by the Arabic language teacher for the class I and the children who have not yet reached complete learn because as motivation to learn Arabic is lacking. One cause is the lack of success of students learning monotonous. Learning less abstract ideas connect with the real world in learning a concept. One model of learning can overcome these conditions is the development of interactive learning media. This study was conducted to answer the question of how the media Arabic language learning can increase students' motivation class I?

Procedure development of this study include: (1) The potential and problems; (2) The collection of data; (3) Design products; (4) Validation of the product; (5) Revised product; (6) The test products; (7) Revised Product; (8) The test usage; (9) Revision products; and (10) Mass production.

The approach used in this study is a quantitative approach with survey design. The sample used was grade IB MIN Malang I were determined using a sample of consideration. Analysis of data using the t test (t0) of the pre-test and post-test.

Based on test results, it can be concluded that: (1) the design of instructional media that was developed are: the intro page, page instructions, main menu page, the menu pages of material, the page content, page evaluation and a cover page, (2) the results of expert assessment of the material gets the mean score of 92.5%, the category of "very good". The results of expert assessment of the media got a mean score of 84%, the category of "good". The group received a mean score of 82, the category of "good". The response of students received a mean score of 92.8, the category of "very good", (3) the effectiveness of the use of media to the students obtained based on the results of question pre-test and post-test, after the data obtained is processed then the t-count the price obtained by 3,570. After compared with the t-table (t-table value of 1.67) and based on the yield curve t-test hypothesis states "post-test value is greater than the value of the pre-test after using instructional media"

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sulalah, Sulalah and Saefuddin, Helmi
Keywords: Pengembangan Media Pembelajaran; Bahasa Arab; Motivasi Belajar; Instructional Media Development; Arabic; Learning Motivation
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Nada Auliya Sarasawitri
Date Deposited: 02 Aug 2023 14:59
Last Modified: 02 Aug 2023 14:59
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/55217

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item