Jumiati, Jumiati (2014) Kajian buku ajar Sains di Sekolah Dasar (SD) / Madrasah Ibtidaiyah (MI) dalam Perspektif Integrasi Sains dan Islam. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Full text)
12760006.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Buku ajar sains merupakan buku uraian tentang bahan mata pelajaran yang disusun secara sistematis dan telah diseleksi berdasarkan tujuan tertentu, orientasi pembelajaran, dan perkembangan siswa untuk diasimilasikan, buku mata pelajaran sains tersebut berisikan tentang obyek dan fenomena alam yang diperoleh dari pemikiran dan penelitian para ilmuwan yang dilakukan dengan keterampilan bereksperimen menggunakan metode ilmiah. Berdasarkan gagas yang dilakukan oleh kementerian agama pasca perubahan status madrasah menjadi sekolah umum berciri khas agama Islam, maka hendaknya buku ajar sains diintegrasikan dengan nilai-nilai agama yang dapat mengantarkan anak untuk mengagungkan ciptaan-Nya melalui proses pembelajaran.
Penelitian ini, bertujuan untuk menjelaskan isi buku ajar sains kelas I dan IV semester 1 pada kurikulum 2013 untuk guru dan siswa yang berbasis integrasi sains dan Islam serta menjelaskan pola integrasi sains dan Islam dalam buku mata pelajaran sains di Madrasah Ibtidaiyah (MI).
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui studi teks (library research). Yang menjadi bahan kajian adalah teks-teks yang ada dalam buku ajar sains berbasis integrasi sains dan Islam yang sekaligus menjadi data primer. Selain itu data juga di peroleh sumber-sumber sekunder sebagai konfirmasi dan penunjang sumber data primer. Sedangkan, metode penelitian yang digunakan adalah analisis isi (content analysis).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa isi buku mata pelajaran sains kelas I dan IV di Madrasah Ibtidaiyah (MI) sudah berbasis integrasi sains dan Islam akan tetapi belum signifikan. Hal ini ditunjukkan dengan jumlah teksnya yang masih sedikit dan isinya yang bersifat umum, seperti berupa deskripsi ringkas tentang Tuhan Yang Maha Esa sebagai pencipta, keanekaragaman ciptaan-Nya, anjuran untuk mensyukuri nikmat Tuhan dan memanfaatkan hasil ciptaan-Nya untuk tujuan yang baik. Sedangkan pada pola integrasi sains dan Islam dalam buku mata pelajaran sains di Madrasah Ibtidaiyah (MI) dapat dibentuk dengan enam pola pemikiran islamisasi sains. Adapun keenam pola tersebut yaitu similarisasi, paralelisasi, komplementasi, komparasi, induktivikasi, dan verifikasi. Akan tetapi pola yang ada dalam buku mata pelajaran kelas I dan IV semester 1 di Madrasah Ibtidaiyah (MI) hanya terdapat satu pola saja yaitu pola induktivikasi.
ABSTRACT
Science textbook description of a book about the subject material is arranged systematically and has been selected based on specific goals, learning orientation, and development of students to be assimilated, the science textbooks containing about objects and natural phenomena derived from the thinking and research scientists who done with skill experiment using the scientific method. Based on the idea that religion conducted by the ministry after the change of status of public school madrassa be distinctively Islamic religion, then it should be integrated science textbooks with religious values that can deliver the child to glorify His creation through the learning process.
This study aims to describe the content of science textbooks of class I and IV the 1st half 2013 curriculum for teachers and students based on the integration of science and Islam and explain the patterns of integration of science and Islam in the textbooks of science in Government Elementary School (MI).
This study used a qualitative approach through the study of texts (research library). Which is the subject of the study is that there are texts in science textbooks and science-based integration of Islam which is also the primary data. In addition, data was also obtained secondary sources as confirming and supporting the primary data source. Meanwhile, the research method used was content analysis (content analysis).
The results showed that the content of science textbooks of class I and IV in Government Elementary School (MI) is based on the integration of science and Islam but not significantly. This is indicated by the amount of text and its contents are still a bit of a general nature, such as a quick description of Almighty God as the creator, the diversity of his creation, suggestions for ingratitude towards God and His creation take advantage of for a good purpose. While the pattern of integration of science and Islam in the textbooks of science in Government Elementary School (MI) can be formed with six patterns of thought Islamization of science. The sixth pattern is similarisasi, parallelization, complementation, comparison, induktivikasi, and verification. However, the existing pattern in the textbooks of class I and IV semesters 1 at Government Elementary School (MI) there is only one pattern that is only induktivikasi pattern.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Muhaimin, Muhaimin and Barizi, Ahmad |
Keywords: | Buku Ajar Sains; Perspektif; Integrasi Sains dan Islam; Science Textbook; Perspectives; Integration Science and Islam |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | Nada Auliya Sarasawitri |
Date Deposited: | 02 Aug 2023 14:58 |
Last Modified: | 02 Aug 2023 14:58 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/55173 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |