Suroto, Suroto (2014) Efektifitas pembelajaran Kontekstual untuk meningkatkan prestasi belajar materi luas bangun datar kelas VI di MIN Malang I. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Full text)
12760031.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini diawali dari hasil observasi yang dilakukan peneliti di kelas VI MIN Malang I pada mata pelajaran matematika materi luas bangun datar. Hasil ulangan yang telah dilakukan oleh guru matematika kelas VI untuk materi luas bangun datar telah menunjukkan bahwa ada 39,3% anak yang belum mencapai ketuntasan belajar. Salah satu penyebab kekurangberhasilan siswa ini adanya pembelajaran yang monoton. Pembelajaran kurang menghubungkan ide-ide abstrak dengan dunia nyata di dalam mempelajari suatu konsep. Salah satu model pembelajaran dapat mengatasi kondisi tersebut adalah pembelajaran kontekstual. Penelitian ini dilakukan untuk menjawab pertanyaan bagaimana efektifitas pembelajaran kontekstual dalam meningkatkan prestasi belajar matematika materi luas bangun datar ?
Prosedur pembelajaran kontekstual yang dilakukan dalam penelitian ini meliputi: (1) Menggali dan memanfaatkan konsep yang telah dimiliki siswa dalam pembukaan pembelajaran; (2) Menciptakan masyarakat belajar dalam menguasai konsep baru; (3) Pemanfaatan media pembelajaran dalam pembelajaran; (4) Refleksi terhadap konsep yang telah dipelajari; dan (5) Mengecek penguasaan konsep secara individu.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan rancangan eksperimen desain one Group Pretest-Posttest Design. Sampel yang digunakan adalah siswa kelas VIB MIN Malang I yang ditentukan menggunakan sampel pertimbangan. Analisis data menggunakan uji t (t0) dari prates dan pascates.
Hasil penghitungan pada penelitian ini telah didapatkan t0 sebesar -11,549 (dibaca ada selisih derajat perbedaan 11,549). Ttabel dengan df sebesar 26 pada taraf signifikansi 5% sebesar 2,06, sedangkan df 26 pada taraf signifikansi 1% sebesar 2,78. Oleh karena t0 (thitung) lebih dari ttabel baik pada df sebesar 26 taraf signifikansi 5% sebesar 2,06, maupun df 26 pada taraf signifikansi 1% sebesar 2,78, maka Ha yaitu Prestasi belajar matematika materi luas bangun datar siswa kelas VI MIN Malang I dapat meningkat bila menggunakan pembelajaran kontekstual dinyatakan diterima dan H0 yaitu prestasi belajar matematika materi luas bangun datar siswa kelas VI MIN Malang I tidak dapat meningkat bila menggunakan pembelajaran kontekstual dinyatakan ditolak.
ABSTRACT
This research is started from the observation results of the research done for the students in the VI Grade of State Islamic Elementary School Malang I for Mathematics lesson and plane figure area material. From the test results being done by the mathematics teacher for the students in the VI grade and for the plane figure area, it shows that there is 39,3% of the students who have not still achieve the completeness of study. One of the causes of those unsuccessfull students is the monotonous learning model. The learning process of the concept, it cannot well associate the abstract ideas to the real world. One of the learning models that can solve this problem is the contextual learning. This research is done to answer the question how the effectiveness of the contextual learning in improving mathematics learning achievement for the plane figure area material is.
The procedures of the contextual learning done in this research involve the process of : (1) exploring and using the students’ concept which have been achieved by the students in the opening learning; (2) creating a study society in mastering new concepts; (3) utilization of learning medias in learning process; (4) reflection of the concepts which have been studied; and (5) testing the concept acquisition by personal student.
The approach being used in this research is quantitative approach with one Group Pretest-Posttest Design Experimental. The samples used are the students in the VIB grade in State Islamic Elementary School Malang I. The sample is determined by the consideration samples. Data analysis used is the t-test (to) from the Pretest and Posttest.
The result calcution for this research shows that there is 11,549 of to this is read as that there is a difference degree of 11,549. The Ttable of 26 df in the 5% of significancy level is about 2,06. And, the 26 df of the 1% significancy level is about 2,78. The Ha is the students’ mathematics achievement in plane figure area material for the students of VI grade in State Islamic Elementary School Malang I. From this results, the Ha is accepted if there is an increasing students’ achievement because of using the contextual learning model, and, the Ha is rejected if there is no increasing students’ achievement because of using the contextual learning model.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Djakfar, Muhammad and Utami, Ulfah |
Keywords: | Pembelajaran Kontekstual; Lagu Bangun Datar; Meja Berbagai Bangun Datar; Prestasi Belajar; Contextual Learning; Plane Figure Area; the table of various plane figures; learning achievement |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | Nada Auliya Sarasawitri |
Date Deposited: | 31 Jul 2023 10:04 |
Last Modified: | 31 Jul 2023 10:04 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/55074 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |