Rahmawati, Rida (2023) Interlingual and intralingual interferences in EFL students’ writing: A case study at Aphrodite English Club. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
19180032.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 15 August 2025. Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ENGLISH:
Writing is one of the skills taught in the English module. This skill is tricky because it requires much concentration, conscious effort, and practice at every step, including integrating and developing ideas to completion, and it gets more complicated in a foreign language. Therefore, in writing English students often make mistakes (interference). This study has two main objectives: to determine the type of interference that occurs in EFL students' writing and to determine the interference factors that occur in EFL students.
This research used a qualitative method with a case study research design in this study. The subjects of this study consisted of one writing skills teacher and 6 grade 3 students from the Aphrodite English Club. In collecting data, there are three research instruments used, i.e,. observation, documentation analysis, and interviews. Then, the data will be analyzed using three ways of data reduction, presenting the data in tabular and transcript form and the last step is making conclusions.
The results showed that the type of interference often occurs in EFL students is interlingual interference; students make many grammar errors. This interference occurs because of the influence of the structure of the first language on the target language. In intralingual interference, students made many mistakes in incomplete language structures, including the absence of appropriate sentence prepositions. Two factors are behind interference, i.e., the internalization of culture and the student's lack of motivation to study writing in English. Therefore, it is hoped that teacher who teach writing can recognize the types of interference in students and pay more attention to them through modifications to methods, strategies, or approaches in teaching and learning to minimize errors in student writing.
INDONESIA:
Menulis adalah salah satu keterampilan yang diajarkan dalam modul bahasa Inggris. Keterampilan ini adalah keterampilan yang rumit karena membutuhkan banyak konsentrasi, upaya sadar dan latihan di setiap langkah termasuk mengintegrasikan dan mengembangkan ide hingga selesai, dan ini akan lebih rumit dalam bahasa asing. Oleh karenanya, dalam menulis bahasa inggris siswa kerap kali melakukan kesalahan (interferensi). Penelitian ini memiliki dua tujuan utama yakni untuk mengetahui tipe interferensi yang terjadi pada tulisan siswa EFL dan untuk mengetahui faktor interferensi yang terjadi pada siswa EFL.
Dalam penelitian ini, penulis menggunakan metode kualitatif dengan desain penelitian studi kasus. Subjek penelitian ini terdiri dari satu guru keterampilan menulis dan 6 siswa kelas 3 dari Aphrodite English Club. Dalam pengambilan data, peneliti menggunakan tiga instrumen penelitian yakni: observasi, documentasi analisis dan wawancara. Kemudian, data akan dianalisis mengguakan tiga cara reduksi data, menyajikan data dalam bentuk tabel dan transkrip, dan langkah terakhir melakukan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan type interferensi yang sering terjadi pada siswa EFL adalah pada tipe interferensi interlingual, siswa banyak melakukan kesalahan grammatical. Interferensi ini terjadi sebab adanya pengaruh struktur bahasa pertama dengan bahasa target. Sedangkan pada interferensi intralingual siswa banyak melakukan kesalahan pada kategori tidak lengkapnya struktur bahasa yang dibuat, salah satunya tidak adanya preposisi yang sesuai pada kalimat yang dibuat. Ada dua faktor yang melatarbelakangi adanya interferensi, yakni adanya internalisasi budaya dan kurangnya motivasi siswa dalam mempelajari kepenulisan dalam bahasa inggris. Oleh karena tersebut, diharapkan tenaga pengajar yang mengajar writing mampu mengenali jenis interferensi pada siswa dan memberikan perhatian lebih pada jenis interferensi tersebut melalui modifikasi metode, strategi atau pendekatan dalam belajar mengajar, guna meminalisir kesalahan dalam kepenulisan siswa.
ARABIC:
مهارة الكتابة هي من المهارات الأربعة التي يتم تدريسها في اللغة الإنجليزية. هذه المهارة صعبة لأنها تتطلب الكثير من التركيز والجهد والممارسة عند كتابة الفكرة الجيدة. ذلك الحال قد وقعت في أصعبها عندما كتب باللغة الأجنبية. لذلك، يكون التداخل اللغة غالبًا في كتابة الطلاب باللغة الإنجليزية. هذه الدراسة لها هدفان، وهما تحديد نوع التداخل الذي يحدث في كتابة طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) وتحديد عوامل التداخل التي تحدث على طلاب.
في هذه الدراسة، استخدمت الباحثة منهج نوعية بتصميم طريقة البحث الحالة. أما مصدر البحث يعنى المدرس في مهارة الكتابة و التلاميذ في الفصل الثالث من فرقة Aphrodite التي تتكون من 6 تلاميذة. أما طريقة جمع البيانات الذي استخدمت الباحثة بالملاحظة والدراسة الوثائق ثم المقابلة. تحليل البيانات في هذا البحث تتكون من فرز البيانات عرض البيانات ثم الإستنتاج.
أما نتائج البحث أن نوع التداخل الذي يحدث غالبًا لدى طلاب اللغة الإنجليزية (EFL) هو نوع التداخل بين اللغات interferensi interlingual))، حيث يكتب الطلاب كثير من الأخطاء النحوية. يحدث هذا التداخل بسبب تأثير تركيب اللغة الأولى على اللغة الهدف. بينما يكتب الطلاب في التداخل اللغوي (intralingual) كثير من الأخطاء في تركيب اللغوية غير المكتملة التي يتم إجراؤها، أحدها كان عدم وجود حروف الجر(preposisi) المناسب في الجملة المكتوبة. هناك عاملان يعني استيعاب الثقافة وعدم تحفيز الطلاب على دراسة الكتابة باللغة الإنجليزية.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Rohmana, Wahyu Indah Mala |
Keywords: | EFL Students; English Writing; Interferences |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200303 English as a Second Language 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200408 Linguistic Structures (incl. Grammar, Phonology, Lexicon, Semantics) > 20040899 Linguistic Structures not elsewhere classified |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Bahasa Inggris |
Depositing User: | Rida Rahmawati |
Date Deposited: | 15 Aug 2023 13:55 |
Last Modified: | 15 Aug 2023 13:55 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/55071 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |