Mahmudah, Mahmudah (2013) Pengembangan kurikulum muatan lokal pendidikan Al-Quran: Studi multikasus di MI Darul Azhar Simpang Empat dan SDN 1 Tungkalan Pangeran Simpang Empat, Kabupaten Tanah Bumbu, Kalimantan Selatan. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Full text)
11760011.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT
Local contain of Al Quran education is learning which give opportunity students to learn, applicative and do all Al Quran doctrines. The focus that is process and knowing about reading, writing, and Al Quran understanding useful for life.
In fact, the local contain Al Quran education at year 2009 that first published Province Regulation. By published Province Regulation South Kalimantan No. 3 year 2009 about Al Quran education in South Kalimantan
The aims of Al Quran education is every students can be read, write Al Quran character well, understand and use full all doctrine Al Quran for life.
Development curriculum in this study are action of perfecting based element Al Quran education has use by Province Government. And every school program development to increase student ability with learn school activities to get vision an purpose of school.
This research aims to describe curriculum development Al-Quran education in Islamic Elementary Darul Azhar and State Elementary School 1 Tungkalan Pangeran Simpang Empat South Kalimantan with focus of formulation problems: (1) curriculum planning Al Quran Education in Islamic Elementary Darul Azhar and State Elementary School 1 Tungkalan Pangeran, (2) curriculum implementation Al Quran Education in Islamic Elementary Darul Azhar and State Elementary School 1 Tungkalan Pangeran, (3) curriculum evaluation Al Quran Education in Islamic Elementary Darul Azhar and State Elementary School 1 Tungkalan Pangeran, (4) curriculum development model Al Quran Education in Islamic Elementary Darul Azhar and State Elementary School 1 Tungkalan Pangeran.
This research use a qualitative approach with planning multi case study. Methods of data collection through interviews, observation, and documentation. And the research informer is head school, vice head curriculum, Al Quran education teacher supervisor. All data be analysed in this case and cross analysis. While data validity use triangulation source and method.
The results from this research is: (1) curriculum plan envelop background, source idea, purpose, principle, content analysis, evaluation. (2) curriculum realization is envelop intra curricular, extracurricular and for example. (3) curriculum evaluation is envelop programme, realization, and assessor. (4) curriculum development model of local contain Al Quran education have characteristic top an down.
ABSTRAK
Muatan Lokal Pendidikan Al-Quran adalah suatu studi yang memberikan kesempatan kepada peserta didik untuk mempelajari, menghayati, dan mengamalkan isi kandungan Al-Quran yang difokuskan pada proses dan pengetahuan tentang membaca dan menulis serta pemahaman tentang kandungan Al-Quran yang berguna untuk diamalkan dalam kehidupan sehari-hari.
Hakekat mata pelajaran Muatan Lokal Pendidikan Al-Quran yaitu tahun 2009 adalah awal diterbitkan PERDA pendidikan Al-Quran. Dengan diterbitkannya Peraturan Daerah Kalimantan Selatan No. 3 tahun 2009 tentang Pendidikan Al-Quran di Kalimantan Selatan.
Tujuan diselenggarakannya pendidikan Al-Quran adalah agar setiap peserta didik selain dapat membaca dan menulis huruf-huruf Al-Quran secara baik dan benar juga fasih, memahami, menghayati serta mengamalkan isi kandungan Al-Quran.
Pengembangan kurikulum dalam penelitian mengandung pengertian perluaasan atau penyempurnaan sekumpulan materi pokok pendidikan Al-Quran yang sudah ditetapkan oleh pemerintah daerah. Serta segala upaya yang dprogramkan sekolah dalam membantu mengembangkan potensi anak didik melalui pengangalaman belajar yang potensial untuk mencapai visi misi daan tujuan sekolah
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan pengembangan kurikulum pendidikan Al- Quran yang diterapkan di MI Darul Azhar dan SDN 1 Tungkalan Pangeran Simpang Empat Kalimantan Selatan, dengan pokok masalah (1) perencanaan kurikulum pendidikan Al-Quran di MI Darul Azhar dan SDN 1 Tungkalan Pangeran, (2) pelaksanaaan kurikulum pendidikan Al- Quran di MI Darul Azhar dan SDN 1 Tungkalan Pangeran, (3) Evaluasi kurikulum pendidikan Al-Quran di MI Darul Azhar dan SDN 1 Tungkalan Pangeran, (4) model pengembangan kurikulum pendidikan Al-Quran di MI Darul azhar dan SDN 1 Tungkalan Pangeran.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi multikasus. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi. Informan penelitian yaitu kepala sekolah, WAKA kurikulum, guru pendidikan Al-Quran, pengawas pembina. Data yang terkumpul diorganisir, ditafsirkaan, dan dianalisis dalam kasus (whitin analisis), serta analisis lintas kasus(cross analisis). Sedangkan pengecekan keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan metode.
Temuan dari penelitian ini adalah 1) perencanaan kurikulum meliputi latar belakang, sumber ide, tujuan, prinsip, analisis konten, evaluasi 2) pelaksanaan kurikulum meliputi intrakulikuler,ekstrakulikuler, dan keteladanan 3) Evaluasi kurikulum meliputi Program, pelaksanaan dan penilaian 4) model pengembangan kurikulum muatan lokal pendidikan Al- Quran bersifat top down.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Rofiq, Aunur and Abidin, Munirul |
Keywords: | Development; Curriculum; Local Contain; Al Quran Education; Pengembangan; Kurikulum; Muatan Lokal; Pendidikan Al-Quran |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | Nada Auliya Sarasawitri |
Date Deposited: | 27 Jul 2023 09:09 |
Last Modified: | 27 Jul 2023 09:09 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/54936 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |