Wildhan, Mukhamad Amruloh (2016) Kerjasama sekolah dengan stakeholders dalam peningkatan hasil belajar siswa di MAN Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12130123.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Untuk meningkatkan hasil belajar siswa, sebuah kerjasama antara stakeholders pendidikan sangatlah dibutuhkan, baik itu dari pemerintah, kepala sekolah, guru, wali murid, dan siswa, dan masyakat sekitar sekolah. Untuk menciptakan sebuah hasil belajar siswa yang baik, para stakeholders pendidikan ini harus saling memberikan partisipasinya. Jika hasil belajar siswa mencapai hasil yang baik, maka tujuan dari pendidikan yaitu untuk mencerdaskan kehidupan bangsa dapat terwujud.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk : (1) Mendeskripsikan bentuk-bentuk kerjasama yang dilakukan oleh sekolah dengan stakeholders dalan peningkatan hasil belajar siswa di MAN Kota Batu. (2) Medeskripsikan hasil belajar siswa di MAN Kota Batu melalui bentuk kerjasama sekolah dengan stakeholders.
Penelitian ini pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif yang diarahkan untuk mendeskripsikan keadaan atau fenomena mengenai kerjasama sekolah dengan stakeholders dalam peningkatan hasil belajar siswa. Instrumen kunci adalah informan (kepala sekolah, guru, wali murid, siswa, dan masyarakat sekitar MAN Kota Batu), dan teknik pengumpulan data menggunakan teknik snowball. Untuk mengumpulkan data dilapangan mengunakan berbagai tahap yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data, dan menarik kesimpulan.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) Bentuk kerjasama yang dilakukan oleh sekolah dengan stakeholders di MAN Kota Batu sudah terjalin dengan baik. Dari hasil wawancara yang dilakukan secara umum menyatakan bahwa kepala sekolah melakukan kerjasama dalam pemerintah dalam pengembangan fasilitas pendidikan, memberikan tambahan jam pelajaran, meningaktkan kualitas guru untuk menciptakan tenaga pendidik yang berkualitas, adanya komunikasi antara guru dengan wali murid dalam memantau dan mengawasi perkembangan hasil belajar para siswa, adanya dukungan positif dan keterbukaan dari masyarakat sekitar dalam hal kegiatan sekolah yang dapat meningkatkan hasil belajar siswa seperti penelitian siswa ke masyarakat. (2) Hasil dari kerjasama yang dilakukan oleh sekolah dengan stakeholders di MAN Kota Batu. Terbukti bahwa dengan adanya kerjasama Sekolah dengan stakeholders pendidikan ini dapat menigkatkan hasil belajar siswa di MAN Kota Batu.
ABSTRACT
In an effort to improve the student’s learning outcomes, a collaboration between the stakeholders of education is indeed needed, from the government, principals, teachers, parents, and students, and societies around the school. To create a good student learning outcomes, the education stakeholders should provide mutual participation. If the student learning outcomes achieved good results, then the purpose of education which is to strengtening the intelectuality of the people can be realized.The purposes of this study are to: (1) Describe the forms of cooperation of the the school and the stakeholder in improving the students’ learning outcomes in MAN Batu., (2) Describe thestudents’ learning outcomes through the school and the stakeholder partnership.
To achieve the above purposes, the researcher used a qualitative approach with descriptive method in order to describe the situation or phenomenon about the school cooperation with the stakeholders in improving the students’ learning outcomes. The key instrument informants are principals, teachers, parents, students, and communities around MAN, Batu, and data collection techniques used was the snowball technique. To collect data, the researcher used various phases of observation, interviews, and documentation. Data were analyzed by reducing irrelevant data, presented data and draw conclusions.
The results of the study indicated that, (1) the forms of cooperation between the school and the stakeholder in MAN, Batu had been already well established. From the results of interviews conducted overall stated that the partnership between the school principal and the government in improving the development of educational facility, provide additional teaching hours improve the teachers’ quality to create the qualified educators, communication between teachers and parents in monitoring and overseeing the development of the learning outcomes of the students, positive support and open up of the local community in schooling activities to improve the students’ learning outcomes such as the students’ research towards the people around. (2) the results of the study showed that the partnership of school and stakeholder in MAN, Batu was indeed able to improve the the students learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Miftahusyai'an, Mohammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kerjasama Sekolah dengan Stakeholders; Hasil Belajar; Partnership of School and Stakeholder; Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 22 Dec 2016 15:42 | ||||||
Last Modified: | 05 Jul 2023 13:50 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5462 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |