Strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I di MIN Malang I

Aprilia, Fika (2015) Strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I di MIN Malang I. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11140009.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Sikap sosial merupakan gambaran bentuk hubungan dengan sesama manusia dan juga lingkungannya. Aspek ini akan mengajarkan kepada peserta didik tentang pentingnya hubungan sosial. Di samping itu, manusia adalah makhluk sosial yang akan membutuhkan bantuan orang lain. Lebih-lebih setelah peserta didik menyelesaikan studinya dia akan kembali ke masyarakat, maka dari itu peserta didik harus memiliki bekal yang cukup dalam bersosialisasi dengan lingkungan sekitarnya. Oleh karena itu agar peserta didik dapat bersosialisasi baik dengan lingkungannya maka sangat dibutuhkan peran guru untuk membantu mereka bersosialisasi, dan sesuai juga dengan peran guru sebagai pendidik untuk mencerdaskan dan memperbaiki akhak peseta didik.

Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I melalui kegiatan pembelajaran di MIN Malang I, (2) mendeskripsikan strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I melalui kegiatan diluar pembelajaran di MIN Malang I, (3) mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat pelaksanaan strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I di MIN Malang I.

Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara pengumpulan data, mereduksi data yang tidak relevan, menyajikan data, kemudian penarikan kesimpulan. Dalam menguji keabsahan data digunakan teknik trianggulasi.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I melalui kegiatan pembelajaran di MIN Malang I adalah dengan kerja kelompok, keteladanan, pembiasaan, dan pemberian ganjaran, (2) strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I melalui kegiatan diluar pembelajaran di MIN Malang I adalah dengan keteladanan, dan pemberian sanksi, (3) faktor penghambat dalam pelaksanaan strategi guru dalam membentuk sikap sosial siswa kelas I di MIN Malang I adalah lingkungan masyarakat dan kecanggihan tekhnologi, sedangkan faktor pendukungnya adalah peran guru yang sangat dominan dalam membentuk sikap sosial siswa dalam kegiatan pembelajaran dan diluar pembelajaran.

ENGLISH:

Social attitude is a picture form of relationships with fellow human beings and the environment. This aspect will teach the students about the importance of social relationships. In addition, humans are social beings who will need help from others. Especially after the learners have completed their studies, they will return to the community. Im that case, the learners should have enough stock to socialize with the surrounding environment. If they do, the learners can socialize well with their environment. The role of the teachers to help them socialize is very necessary in whicht it is also fit well with the teacher's role as educators to educate and improve students the students’ attitudes.

The purposes of this study were to: (1) describe the strategy of teachers in shaping social attitudes of class I students through learning activities at Islamic Elementary School 1, Malang, (2) describe the strategy of teachers in shaping social attitudes of class I students through some outside learning activities in Islamic Elementary School 1, Malang, ( 3) describe the factors supporting and hindering the implementation of teachers’ strategy in shaping social attitude of students in Islamic Elementary School 1, Malang to achieve the objectives above, descriptive qualitative research approach was used, and data collection techniques were observations, interviews, and documentations.

Data were analyzed by collecting data, reducing irrelevant data, presenting data, and conclusion. In testing the validity of the data, the researcher used triangulation technique.

The results showed that, (1) the strategy of teachers in shaping the students’ social attitudes of class 1 through learning activities in Islamic Elementary School 1 Malang involved the group work, exemplary, habituation, and the provision of rewards, (2) the strategy of teachers in shaping social attitude of class I students through learning activities outside in Islamic Elementary School 1, Malang involved giving examples, and sanctions, (3) inhibiting factors in the implementation of teachers’ strategy in shaping class I students’ social attitudes in Islamic Elementary School 1 Malang society environment, and the sophistication of technology, while the supporting factors were the role of the teacher is very dominant in shaping the social attitudes of students in learning activities and learning outside the class.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Wahidmurni, Wahidmurni
Keywords: Strategi; Guru Kelas I; Sikap Sosial; Strategy, 1st Grade Teachers; Social Attitude
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 13 Dec 2016 02:29
Last Modified: 13 Dec 2016 02:29
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5374

Actions (login required)

View Item View Item