Makmun, Habib (2015) Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS di SMP Islam Jabung Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08130061.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kepemimpinan sekolah merupakan penentu keberhasilan suatu lembaga. Kepala sekolah adalah guru yang diangkat sebagai guru yang menduduki jabatan struktural di sekolah,ia di tugaskan untuk mengelola sekolah. Hal tersebut tidak terlepas dari profesionalisme guru,terutama guru Ilmu Pengetahan Sosial. Fakta dilapangan yang menunjukkan kurangnya fasilitas sekolah tetapi output yang dihasilkan baik,dan hal tersebut tidak terlepas dari peran guru IPS yang merupakan guru profesional.
Berangkat dari uraian diatas, penulis mencoba untuk meneliti tentang kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS di SMP Islam Jabung Kabupaten Malang dengan rumusan masalah sebagai berikut: 1. Bagaimana kepemimpinan kepala sekolah? 2. Bagaimana profesionalisme guru IPS? 3. Bagaimana peran kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS?
Dalam penelitian ini penulis menggunakan pendekatan kualitatif dengan pendekatan study kasus. Tehnik pengumpulan data dilakukan dengan mengunakan observasi, interview/wawancara tidak berstruktur dan dan dokumentasi. setelah data terkumpul kemudian dianalisis, dan dalam pengecekan keabsahan data menggunakan tehnik perpanjangan keikutsertaan, keajegan pengamatan dan menggunakan triangulasi.
Hasil observasi dan data empiris di lapangan menemukan bahwa: 1. Kepemimpinan kepala sekolah SMP Islam Jabung adalah merupakan sosok pemimpin yang disiplin, tegas,uswatun hasanah dan demokratis. 2. Guru IPS di SMP Islam Jabung merupakan guru yang profesional,hal tersebut dapat dilihat dari ijazah sesuai dengan kualifikasi guru pendidikan guru ilmu pengetahuan sosial.selain itu guru juga menggunakan RPP dalm setiap pengajaran dan menggunakan media pembelajaran setiap proses belajar mengajar berlangsung, dan secara administratif guru SMP Islam jabung juga sudah tersertifikasi dan juga aktif dalam kegiatan MGMP. 3. Peran kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru IPS yaitu: sebagai motifator, fasilitator, informan serta pengawas dalam setiap kegiatan yang ada di sekolah dan hal ini ditandai dengan evaluasi yang dilakukan setiap sebulan sekali guna mengontrol pembelajaran yang dilakukan oleh guru, serta mengirim guru untuk menambah wawasan terkait pembelajaran IPS seperti pelatiah ataupun workshop, selain itu kepala sekolah selalu menanamkan sikap disiplin pada diri sendiri untuk menjadi contoh bagi para guru dan siswa/murid.
ENGLISH:
The School leadership is what determines the success of an institution. Principals are teachers who are appointed as teachers structural positions in school, he was assigned to manage the school. It is not apart from the professionalism of teachers, especially teachers' existing knowledge of Social Sciences. Facts on the field that shows a lack of school facilities but the resulting output is good, and it can not be separated from the role of teacher Social Sciences which is a professional teacher.
Departing from the description above, the author tries to examine the principal's leadership in improving the professionalism of teachers of Social Sciences at the Islamic Junior High School Jabung Malang with the formulation of the problem as follows: 1. How is school leadership? 2. How is the professionalism of teacher Social Sciences? 3. What is the role of principals in improving the professionalism of teachers of Social Sciences?
In this study the authors used a qualitative approach with case study approach. Techniques of data collection is done by using observation, interview / interview unstructured and and documentation. after the data is collected and analyzed, and in checking the validity of the data using techniques extension of participation, stable observation and using triangulation.
The Observations and empirical data in the field found that: 1. Leadership Jabung Islamic Junior high school principal is a leader who is disciplined, decisive, uswatun hasanah and democratic. 2. Master of Social Sciences in Islamic Junior High School Jabung a professional teacher, it can be seen from the diploma in accordance with the qualification of teachers of social science teacher education. besides teachers also use the lesson plan in any teaching and learning using the media every learning process takes place, and administratively Islamic Junior High School teacher jabung also been certified and is also active in the activities of Congress Subject Teacher. 3. The role of principals in improving the professionalism of teachers of Social Sciences, namely: as a motivator, facilitator, informants and supervisors in any activity that is in school and it is characterized by the evaluation conducted once a month in order to control the learning undertaken by teachers, as well as send teachers related to broaden the learning of Social Sciences as pelatiah or workshop, besides the principal always instill discipline in yourself to be an example for teachers and students / pupils.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yunus, Muh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepemimpinan; Kepala Sekolah; Profesionalisme Guru; Leadership; School Principal; Teacher Professionalism | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 14:53 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 14:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5355 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |