Munib, Munib (2012) Membangun tradisi akademik pendidikan pesantren dalam pembentukan karakter santri di Ma’had Al-Qalam MAN 3 Malang dan Ma’had Al-Ulya MAN Malang II Kota Batu. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
10710029.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Membangun tradisi akademik dalam dunia pendidikan merupakan sesuatu yang penting di lembaga formal maupun informal baik itu di sekolah, perguruan tinggi maupun dalam pendidikan pesantren. Keberhasilan MAN 3 Malang dan MAN Malang II Kota Batu sebagai lembaga yang unggul ialah di tunjang dengan keberadaan pesantren(Ma’had) di lingkungan sekolah yang memiliki tradisi akademik maupun budaya kepesantrenan(budaya Ma’hady) sehingga siswa-siswi selain dibekali dengan ilmu pengetahun mereka juga mendapat bimbingan dalam bidang ilmu agama.
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan tradisi akademik yang ada di pesantren(ma’had) al-Qalam MAN 3 Malang dan pesantren(ma’had) al-Ulya MAN Malang II Kota Batu dalam pembentukan karakter santri, dengan sub fokus mencakup: (1) tradisi akademik pendidikan pesantren, (2) nilai-nilai luhur tradisi pesantren dalam pembentukan karakter santri yang menjadi tradisi atau budaya di ma’had al-Qalam MAN 3 Malang dan ma’had al-Ulya MAN Malang II Kota Batu.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan multi situs. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara, observasi partisipatif, dan dokumentasi. Teknis analisis data meliputi reduksi dat a, penyajian data, dan penarikan kesimpulan, pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan cara memperpanjang keikutsertaan peneliti; teknik tringgulasi dengan menggunakan berbagai sumber, teori, dan metode; dan ketekunan pengamatan. Informan penelitian yaitu pimpinan pesantren(ma’had), asatidz/asatidzah, dan santri.
Hasil penelitian menunjukakan bahwa: (1) tradisi akademik di pesantren (ma’had) al-Qalam MAN 3 Malang dan pesantren (ma’had) al-Ulya MAN Malang II Kota batu pada dasarnya sama dengan tradisi yang ada di pesantren pada umumnya baik dari sistem pendidikan, tradisi akademik, metode pembelajaran seperti metode sorogan, watonan, bandongan, majlis ta’lim, Khitabah, dan muhawarah/ muhadathah. Yang sedikit berbeda adalah sistem tutorial pada materi umum dan kebahasaan yang pada umumnya di pesantren lain kurang diperhatikan; (2) nilai-nilai luhur yang menjadi tradisi di pesantren(ma’had) al-Qalam dan pesantren(ma’had) al-Ulya dalam upaya pembentukan kepribadian atau karakter santri sangat efektif. Perubahan sikap dan tingkah laku santri bisa diamati dan dinilai dalam pola kehidupan sehari-hari di lingkungan pesantren(ma’had) dengan keikhlasan, kesederhanaan, kemadirian, ketekunan dalam menjalankan ibadah, dan dalam menjalin ukhuwah islamiyah dengan guru dan sesama sanrtri yang hetrogen dari berbagai daerah dan golongan.
ABSTRACT
Establishing an academic tradition in education in the world is something that is important in the formal and informal institutions be it in schools, universities and in the Boarding School. The success of MAN 3 Malang and MAN Malang II Batu as a superior institution is helped by the presence in schools of education (Ma'had) in the school with a tradition of academic and cultural boarding school education(Ma'hady culture) so that the students in addition equipped with the science they also received guidance in the field of theology.
This study aims to reveal the academic tradition in the boarding school(ma'had) al-Qalam MAN 3 Malang and boarding school (ma'had) al-Ulya MAN Malang II Batu students in the formation of character, with a sub-focus include: (1) academic tradition of boarding school education, (2) the noble values of the Boarding School tradition in forming the character of students who become a tradition or culture in ma'had al-Qalam MAN 3 Malang and ma'had al-Ulya MAN Malang II Batu.
This study used a qualitative approach to the design of multi-site. Data collection was done by using interviews, participant observation, and documentation. Technical analysis includes data reduction, data presentation, and conclusion, checking the validity of the findings made by extending the participation of researchers; tringgulasi techniques using a variety of sources, theories, and methods, and persistence of observation. Informants research that led boarding school, teachers, and students.
The results showed that: (1) academic tradition in boarding school(ma'had) al-Qalam MAN 3 Malang and boarding school (ma'had) al-Ulya MAN Malang II Batu is basically the same as the stone that is in Islamic tradition generally good of the education system, academic tradition, learning methods such as the method sorogan, watonan, bandongan, majlis ta’lim, Khitabah, and muhawarah / muhadathah. Its a little different is the tutorial system in general and linguistic material in that is generally overlooked in other schools, (2) the noble values of the boarding school tradition (ma'had) al-Qalam and boarding school (ma'had) al- Ulya in efforts to establish the personality or character of students is very effective. Changes in attitudes and behavior can be observed and assessed students in the patterns of daily life in the boarding school (ma'had) with sincerity, simplicity, living an Independent, diligence in carrying out worship, and in fraternity islamiyah with teachers and fellow students a diverse range of areas and class.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Baharuddin, Baharuddin and Barizi, Ahmad |
Keywords: | Tradisi Akademik; Pendidikan Pesantren; Pembentukan Karakter; Academic Tradition; Education School; Character Formation |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Koko Prasetyo |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 10:29 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 10:29 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/53285 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |