Kurniawan, Gagah (2016) Profil Guru Pendidikan Agama Islam yang ideal dalam perspektif siswa kelas X di SMK Negeri 4 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11110078.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Menjadi seorang guru PAI adalah sebuah tugas yang sangat penting dan luhur, oleh karena itu dibutuhkan guru PAI yang dianggap ideal menurut pandangan para siswa. Untuk mengetahui seperti apa pandangan siswa tentang guru PAI yang ideal maka penulis melakukan penelitian yang berjudul : “PROFIL GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM YANG IDEAL DALAM PERSPEKTIF SISWA KELAS X DI SMK NEGERI 4 MALANG”. Berangkat dari masalah yang telah dirumuskan diatas maka penelitian bertujuan untuk mendiskripsikan bagaimana profil guru PAI yang ideal dan bagaimana perspektif siswa kelas X pada guru PAI yang ideal di SMK Negeri 4 Malang.
Dalam sebuah penggalian data metode penelitian mutlak dibutuhkan namun tidak semua metode cocok untuk digunakan, tetapi harus disesuaikan dengan data yang dibutuhkan. Dan dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif adapun metode pengambilan data yang digunakan antara lain : Metode wawancara kepada siswa, metode wawancara kepada guru, untuk data yang mutlak kebenarannya dan untuk pengolahannya menggunakan observasi.
Dari analisa yang digunakan ternyata menjadi guru PAI yang ideal di mata siswa memiliki banyak sekali kriteria. Hal ini dapat dibuktikan dengan banyaknya perspektif yang dimiliki oleh siswa antara lain : 1) Bertaqwa kepada Allah SWT. 2) Sabar serta pemaaf. 3) Memiliki ilmu yang luas dibidangnya. 4) Ikhlas dan jujur. 5) Mau menerima aspirasi siswanya. 6) Menjadi suri tauladan dimanapun dia berada. 7) Bersikap tegas. 8) Memahami tabiat serta perasaan siswa. 9) Berpenampilan menarik, bersih dan rapi. 10) Zuhud atau tidak mengutamakan materi dalam mengajar. 11) Mencintai muridnya layaknya anaknya sendiri. 12) Mampu menggunakan metode pembelajaran yang bervariasi. 13) Bersikap profesional dan selalu mengikuti perkembangan zaman.
ENGLISH:
Being a teacher of Islamic education is a very important task and noble, hence the importance of Islamic education teacher who is considered ideal in the eyes of the students. To find out what students' views of the ideal Islamic education teachers the authors conducted a study entitled: “THE PROFILE OF IDEAL ISLAMIC EDUCATION TEACHER IN THE PERSPECTIVE OF CLASS X IN STATE VHS 4 MALANG”. Departing from the problems that have been formulated above, the study aims to describe how to profile an ideal Islamic education teachers and how the perspective of class X students in the ideal teacher of Islamic education in State VHS 4 Malang.
In a data mining method of research is absolutely necessary, but not all methods are suitable, but must be adapted to the required data. And in this study, researchers used a descriptive qualitative research method as for data retrieval methods used include: Interview method to the student, the teacher interview method, data on absolute truth and for processing using observation.
From the analysis used turned out to be an ideal teacher of Islamic education in the eyes of the students have a lot of the criteria. This can be evidenced by the many perspectives held by students, among others : 1) Devoted to Allah SWT. 2) Be patient and forgiving. 3) Has a broad knowledge in their field. 4) Sincere and honest. 5) Wants to accept the aspirations of their students. 6) Being a role model wherever he is. 7) Be firm. 8) Understand the nature and feelings of students. 9) attractive, clean and tidy. 10) Zuhud or not prioritizing the teaching material. 11) Loved his students like his own son. 12) Being able to use a variety of learning methods. 13) Be professional and always with the times.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru PAI Yang Ideal; Perspektif; Siswa; Profil; Islamic Education Teacher; Perspective; Students; Profile | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 14:55 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 14:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5327 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |