Responsive Banner

Kinerja pengawas dalam membina peningkatan profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Al-Azhar Serabi Barat Kecamatan Modung Bangkalan

Santoso, Subhan Adi (2012) Kinerja pengawas dalam membina peningkatan profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Al-Azhar Serabi Barat Kecamatan Modung Bangkalan. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09710026.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK

Pengawas sekolah sebagai tenaga kependidikan mempunyai peran yang sangat strategis di dalam meningkatkan kualitas kinerja sekolah melalui pembinaan, pengawasan di bidang akademik dan bidang manajerial. Tugas dan tanggung jawab pengawas sekolah sangat penting sehingga hanya pengawas sekolah yang memiliki kompetensi dan kreativitas tinggi yang dapat mengemban tugas tersebut. Pengawas sekolah adalah pengawas sekolah yang memiliki kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional yang unggul serta memiliki kepribadian yang mulia, memiliki kompetensi sosial yang tinggi, dan secara nyata mampu meningkatkan mutu sekolah.

Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan pengawas menyusun program kepengawasan bidang akademik dalam meningkatkan profesionlisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Al-azhar Serabi Barat Kecamatan Modung Bangkalan dan mengetahui pelakssanaan program kepengawasan bidang akademik dalam meningkatkan profesionlisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Al-azhar Serabi Barat Kecamatan Modung Bangkalan.

Penelitian ini menggunakan penelitian studi kasus dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Lokasi penelitian di MI Al-Azhar Serabi Barat Bangkalan. Informan dalam penelitian ini adalah Pengawas Pendidikan Agama Islam, Kepala Sekolah, dan Guru. Teknik pengumpulan data menggunakan (1)observasi atau pengamatan, (2)wawancara, dan (3)dokumentasi. Analisis data dilakukan tiga tahap, yaitu reduksi data, display data dan verifikasi. Pengecekan keabsahan data terdiri dari keikutsertaan, ketekunan pengamatan, dan triangulasi.

Temuan penelitian menunjukkan bahwa; (1) Perencanaan program pengawas yaitu dengan melakukan langkah perencanaan dilaksanakan setiap awal semester dan akhir semester, tujuan dalam perencanaan program pengawas, target pengawas, kunjungan kelas, dan melibatkan semua komponen madrasah. (2) Kegiatan belajar mengajar dan proses belajar mengajar yaitu tugas pokok pengawas, kegiatan belajar mengajar, proses belajar mengajar, silabus/RPP, kalender pendidikan, wawancara pra- pengamatan, dan pasca pengamatan.

ABSTRACT

Superintendent of schools as educational staff have a strategic role in improving the quality of school performance through coaching, supervision in the field of academic and managerial fields. Duties and responsibilities of school superintendents is critical so that only the school superintendent who has the competence and creativity to the task. School superintendent is a school superintendent who has a pedagogic competence and superior professional competence as well as having a noble personality, has a high social competence, and can significantly improve the quality of schools.

The purpose of this study is to describe the supervisor to draw up programs in improving the academic supervisory profesionlisme teacher at Al- Azhar Islamic elementary Western District Serabi Modung Bangkalan and find out pelakssanaan supervisory program in improving the academic field profesionlisme teacher at Al-Azhar Islamic elementary Western District Serabi Modung Bangkalan.

This study uses a case study with a qualitative descriptive approach. Research sites in MI Al-Azhar Western District Serabi Modung Bangkalan. Informants in this study is the Islamic Education Supervisors, Principals, and Teachers. Data collection techniques used (1) observation or observations, (2) interviews, and (3) documentation. Data analysis was carried out three phases, namely data reduction, data display and verification.Checking the validity of the data consists of the participation, persistence, observation, and triangulation.

The findings showed that: (1) Planning supervisor program is implemented by doing the planning of the beginning of each semester and the end of the semester, the goal in planning the regulatory program, the target supervisor, classroom visits, and involve all components of the madrasa. (2) Teaching and learning activities and teaching-learning process are the main tasks of supervisors, of learning, teaching and learning, the syllabus / lesson plans, educational calendar, pre-observation interviews, and observation post

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ghony, M. Djunaidi and Murni, Wahid
Keywords: Kinerja pengawas; supervisi akademik; Performance of regulators; academic supervision
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Koko Prasetyo
Date Deposited: 20 Jul 2023 10:31
Last Modified: 20 Jul 2023 10:31
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/53192

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item