Mubaydin, Taufiq (2011) Upaya membangun citra Lembaga Pendidikan Islam: Studi kasus di Sekolah Dasar Plus Al-Kautsar Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09710028.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pencitraan merupakan suatu hal yang baru dalam dunia pendidikan terutama lembaga pendidikan Islam. Hal ini dikarenakan semakin urgennya membangun citra lembaga pendidikan Islam sebagai jawaban atas perannya dalam mencerdaskan umat khususnya dalam bingkai negara kesatuan Republik Indonesia. Keterpurukan lembaga pendidikan Islam yang pada mulanya marginal dalam kebijakan nasional tiba saatnya lembaga pendidikan Islam mengambil peran dalam kancah perjuangan mencerdaskan umat guna melahirkan lembaga pendidikan yang kompeten dalam menyediakan fasilitas dan lingkungan belajar guna membangun generasi yang paripurna.
Citra lembaga pendidikan ini mengambil sample kasus pada Sekolah Dasar Plus al- Kautsar Malang dengan sub fokus masalah yang mencakup (1) Upaya membangun benchmark Sekolah Dasar Plus al-Kautsar, (2) Upaya dalam membangun dan mempertahankan citra lembaga pendidikan Sekolah Dasar Plus al-Kautsar (3) Dampak Pencitraan terhadap lembaga pendidikan Sekolah Dasar Plus al-Kautsar,. Penelitian ini merupakan sebuah penelitian kualitatif deskriptif (kualitatif naturalistic), yang mana kajian risetnya berusaha memahami dan mendiskripsikan satu atau beberapa gejala yang timbul secara terperinci guna memperoleh data yang akurat dan valid. Pengumpulan data diperoleh dengan teknik wawancara mendalam, observasi, partisipatif dan dokumentasi. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan, pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan cara perpanjangan keikutsertaan peneliti; teknik triangulasi data dengan menggunakan berbagai sumber, teori dan metode serta ketekunan pengamatan. Informan penelitian yang dilibatkan dalam penulisan ini adalah; Kepala sekolah, Wakil bidang hubungan masyarakat, Wakil kepala sekolah bidang kurikulum, wakil kepala sekolah bidang administrasi serta para pendidik.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa; (1) Pencitraan yang dilakukan oleh Sekolah Dasar Plus al-Kautsar adalah jenis pencitraan lembaga, guna membentuk citra lembaga tersebut Sekolah Dasar Plus al-Kautsar melakukan perbaikan secara fisik maupun non fisik, perbaikan dalam komunikasi, serta perbaikan manajemen pelayanan, (2) Untuk mepertahankan citra yang tengah diperjuangkan oleh Sekolah Dasar Plus al-Kautsar lembaga tersebut berusaha untuk tetap konsisten dalam menjalankan tiga sumber nilai pencitraan (kejujuran, kedisiplinan dan pluralisme) dengan tetap mengembangkan ke ranah yang lebih baik supaya tidak mengalami stagnasi ide, (3) Pencitraan yang dilakukan oleh Sekolah Dasar Plus al-Kautsar memiliki dampak terhadap lembaga maupun terhadap guru dan karyawan, dampak tersebut meliputi dampak terhadap lembaga dan dampak terhadap guru dan karyawan.
ABSTRACT
Imaging is a new thing in the world of education, especially institutions of Islamic education. This is because the more urgent to build the image of Islamic educational institutions in response to his role in educating the people especially in the frame of the unitary Republic of Indonesia. Deterioration of the institution that originally marginalized in national policy comes time to take the role of Islamic educational institutions in struggle to educate the people to bear the institution competent in providing facilities and learning environment in order to build a complete generation.
Image of these institutions take a sample of cases in al-Kautsar Plus Elementary School Malang with sub focus problems that include (1) the undertakings to build the beachmark of al-Kautsar Plus Elementary School, (2) the undertaking to build the image and impact of imaging of Primary School education institutions al-Kautsar Plus, (3) efforts to maintain the image of educational institutions al-Kautsar Plus Elementary School. This study is a descriptive qualitative research (qualitative naturalistic), where his research study attempts to understand and describe one or several of the symptoms in detail in order to obtain accurate and valid data. The collection of data obtained with in-depth interview techniques, observation, participatory and documentation. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and drawing conclusions, checking the validity of the findings made by the extension of the participation of researchers; data triangulation technique using a variety of sources, theories and methods of observation and perseverance. Research informants involved in the writing of this are: principal, deputy public relations, deputy head of the school curriculum areas, the vice principal of administration and educators.
The results of this study indicate that: (1) Imaging made by al-Kautsar Plus Elementary School is the type of imaging institutions, in order to form the image of the institution of al- Kautsar Plus Elementary School improvement of physical and non physical (human resources), improved in communication, as well as improvement of service management, (2) For defense image being championed by al-Kautsar Plus Elementary School institutions are trying to stay consistent in the running are three sources of imaging values (honesty, discipline and pluralism) while developing into the realm of a more well so it is not stagnant ideas and concepts that actually makes imaging institute false imaging. (3) imaging conducted by Primary Plus al-Kautsar have an impact on the institution and to the teachers and employees, these impacts include the impact on institutions and the impact on teachers and employees.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Muhaimin, Muhaimin and Sutiah, Sutiah |
Keywords: | Citra; Layanan; Stakeholder; Branding; Image; Benchmark; Service; Stakeholders; Branding |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Koko Prasetyo |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 10:33 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 10:33 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/52967 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |