Anggraeni, Eka Fitriyah (2011) Manajemen pendidikan karakter di Sekolah Dasar Islam: Studi kasus di Sekolah Dasar Yima Islamic School Bondowoso. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09710005.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Adanya degradasi moral yang terjadi di kalangan generasi Indonesia menimbulkan keresahan yang tidak berkesudahan. Hadirnya beberapa kasus yang tidak mencerminkan karakter Indonesia yang bermartabat sering terjadi. Karenanya pemerintah tergerak untuk menata kembali pola pendidikan Indonesia dengan menghadirkan program pendidikan karakter. Gagasan ini bercita-cita besar dapat melahirkan generasi Indonesia yang unggul. SD Yima School merupakan satu sekolah yang memiliki perhatian pada program pendidikan karakter dengan melakukan beberapa kegiatan pembiasaan-pembiasaan baik yang dilakukan di sekolah. Fokus dari penelitian ini yaitu: 1) Bagaimanakah perencanaan pendidikan karakter di SD Yima, 2) Bagaimanakah pelaksanaan pendidikan karakter di SD Yima, 3) Bagaimanakah evaluasi pendidikan karakter di SD Yima. Tujuan penelitian ini antara lain: 1) Mendiskripsikan dan mengetahui secara mendalam proses perencanaan pendidikan karakter di SD Yima, 2) Mendiskripsikan dan mengetahui secara mendalam proses pelaksanaan pendidikan karakter di SD Yima, 3) Mendiskripsikan dan mengetahui secara mendalam proses evaluasi pendidikan karakter di SD Yima Bondowoso.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif analisis melalui rancangan studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan (1) wawancara mendalam, (2) observasi partisipatif, dan (3) studi dokumen. Informan diambil dari teknik purposive. Wujud data adalah kata-kata, catatan, laporan dan dokumen yang diperoleh dari kepala sekolah, wakil kepala sekolah, guru dan peserta didik SD Yima Islamic School Bondowoso. Teknik analisis data dilakukan dengan cara: reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan pemeriksaan keabsahan data dilakukan dengan perpanjangan waktu dan ketekunan pengamatan, teknik triangulasi dan diskusi rekan sejawat, serta menggunakan referensi.
Adapun hasil penelitian dari tesis ini antara lain: dari aspek perencanaan meliputi: a) Merancang kondisi sekolah yang kondusif, b) Merancang kurikulum pendidikan karakter secara ekplisit, c) Menciptakan kurikulum karakter yang integrative, d) Pengelolaan ruang kelas, e) Pengelolaan lingkungan luar kelas. Pada tataran pelaksanaannya, diantaranya: a) Kerjasama antara warga sekolah, b) Menerapkan keteladanan, c) Pembiasaan sholat berjamaah, d) Pembinaan al- qur’an yang intensif, e) Menghargai kreatifitas peserta didik, f) Menjalin hubungan harmonis antara guru dan peserta didik. Dan pada tataran evalusi: a)Kerjasama dengan orang tua peserta didik (co parenting), b) Pengawasan yang ketat terhadap akhlak, c) Home visit (Kunjungan Rumah), d) Menerbitkan buku bina Ibadah dan buku penghubung.
ABSTRACT
Moral degradation which is happened in Indonesia generation has bad effect for a long time. There are some cases do not describe about good character in Indonesia. Therefore, the government must reorganize the system of education by showing character education programs. This concept has big aim to create the best generation in Indonesia. YIMA Islamic Elementary School of Bondowoso is one of the leading private elementary schools in Bondowoso, which build character education program by doing some habitual activities in the school. This study focus on: 1) how are the planning of character education in YIMA Islamic Elementary School, 2) how has character education implemented in YIMA Islamic Elementary School, 3) how are the evaluation of character education in YIMA Islamic Elementary School. The purposes of this study are: 1) to describe the process of character education’s plan in YIMA Islamic Elementary School, 2) to describe the implementation process of character education in YIMA Islamic Elementary School, 3) to describe the evaluation process in YIMA Islamic Elementary School.
This study uses a qualitative approach with descriptive analysis through the design of case study. Techniques of data collection achieve by (1) in-depth interviews, (2) participant observation, and (3) document study. The informant takes from the purposive technique. The form of the data are words, notes, reports and documents that obtained from the principals, vice principals, teachers and students of YIMA Islamic Elementary School. Then, techniques of data analysis reach by: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. While checking the validity of the data have been done by using extension of time and perseverance observation, triangulation techniques, discussions and references.
Through this study, the finding shows that the form of character education management in YIMA Islamic Elementary School of Bondowoso are: From planning aspect conclude of: a) design a conducive school condition, b) design character education curriculum explicitly, c) create integrative character curriculum, d) classroom management, e) out of class management. In implementation, conclude of: a) cooperation between school society, b) implementing the good example, c) making habituation praying, d) training the holy Quran intensively , e) respect the student’s creativity, f) make a good relation between teachers and students. From evaluation conclude of: a) cooperation parenting, b) guiding about good attitude, c) home visit, d) making worship books and relation books.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Djakfar, Muhammad and Sutiah, Sutiah |
Keywords: | Manajemen Pendidikan Karakter; Sekolah Dasar Islam; Character Education Management; Islamic Elementary School |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Koko Prasetyo |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 10:34 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 10:34 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/52958 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |