Pengembangan media permainan sirkuit pintar matematika pada materi perkalian untuk siswa kelas III di Sekolah Dasar Negeri Bangunsari 01 Dolopo Madiun

Farisnanda, Muhamad Rohman (2016) Pengembangan media permainan sirkuit pintar matematika pada materi perkalian untuk siswa kelas III di Sekolah Dasar Negeri Bangunsari 01 Dolopo Madiun. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
12140120.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (8MB)

Abstract

INDONESIA:

Materi perkalian adalah operasi penskalaan satu bilangan dengan bilangan lain. Operasi ini adalah salah satu dari empat operasi dasar di dalam penjumlahan, perkurangan, dan pembagian. Materi perkalian ini salah satu bilangan yang harus dikuasai oleh siswa kelas III SD/MI sebelum minginjak ke bilangan pembagian. Pada materi ini siswa dituntut untuk bisa menghafalkan perkalian dasar sebelum lanjut keperkalian belasan, puluhan, dan ratusan. Untuk mengetahui tentang materi perkalian dengan memanfaatkan media pembelajaran sebagai peningkatan hasil belajar siswa maka dibuat pengembangan media pembelajaran permainan sirkuit matematika.

Penelitian ini bertujuan untuk; 1) Menjelaskan proses pengembangan media permainan sirkuit matematika, 2) Menjelaskan tingkat kemenarikan media permainan sirkuit matematika, 3) Menjelaskan hasil belajar perkalian dengan menggunakan media permainan sirkuit matematika lebih baik dari pada hasil belajar perkalian yang tidak menggunakan media permainan sirkuit matematika di SDN Bangunsari 01 Dolopo Madiun.

Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan atau Reseacrh and Development untuk menghasilkan produk media pembelajaran berupa media permainan sirkuit matematika. Desain yang digunakan dalam pengembangan media pembelajaran ini mengacu pada model desain Borg and Gall. Adapun tahap pengembangannya melalui empat tahap, yakni; 1) Tahap pra-pengembangan, 2) Tahap pengembangan produk, 3) Tahap Validasi dan revisi, 4) Tahap uji coba produk.

Hasil penelitian adalah (1) Proses pengembangan media, diperoleh sebuah desain media pembelajaran berupa media permainan sirkuit matematika kelas 3 semester II. Dari hasil validasi media pembelajaran ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari: a) validasi ahli isi (materi) 91,00% menyatakan sangat valid, b) hasil validasi ahli media desain pembelajaran 83,00% menyatakan sangat valid, c) hasil validasi ahli pembelajaran (guru) 91,00% menyatakan sangat valid. (2) Hasil presentase tingkat kevalidan pada uji coba kelas III SDN 01 Bangunsari Dolopo Madiun menunjukkan 90% menyatakan sangat valid. (3) Hasil analisis data melalui rumus uji t menghasilkan t hitung = 4,699 > t tabel = 1, 699, sehingga terdapat perbedaan pada siswa yang menggunakan media pembelajaran dengan yang tidak. Maka hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkan hasil belajar siswa.

ENGLISH:

Multiplication operation material is scaling one number by another number. This operation is one of the four basic operations in addition, subtraction, and division. Material of multiplication is one number that must be mastered by third grade students of elementary school before continue to the division number. In this material the students are required to be able to memorize the basic multiplication before continue to the multiplication tens, decades and hundreds. To find out more about multiplication material by utilizing instructional media as improving student learning outcomes then made the development of instructional media games math circuits.

This research aims to; 1) Describe the process of development of game media circuit mathematics, 2) Describe the level of attractiveness of the game media circuit mathematics, 3) explain the results of learning multiplication by using circuit game media better math than on learning outcomes for multiplication are not using circuit game media on mathematics in State Elementary School Bangunsari 01 Dolopo Madiun.

This research use a method of research and development to produce circuits smart games media on mathematics. In this learning media development used Borg and Gall, one of design model in research and development. The phases of this develpoment through in four phased, are; 1) the pre-development phased, 2) the phased of development, 3) the field testing phased, and 4) the revision phased.

Research is (1) The process of developing the media, obtained a form of instructional media design media circuit games math class 3 semesters II. From the results of the validation media study shows the validity of which is evident by the average percentage of: a) validation of expert content (material) 91, 00% said very valid, b) the results of expert validation media instructional design 83.00% said very valid, c) the results of expert validation of learning (teacher) 91.00% said very valid. (2) The percentage of the level of validity of the trial class III SDN 01 Bangunsari Dolopo Madiun showed 90% said very valid. (3) From the results of data analysis through t test formula produces t = 4.699> t table = 1, 699, so that there is a difference in students who use media with the no. Then the results of these developments has been able to improve student learning outcomes.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Wahidmurni, Wahidmurni
Keywords: Hasil Belajar; Kemenarikan Media; Materi Perkalian; Media Permainan Sirkuit Matematika; Validitas Media; Learning Outcomes; The attractiveness of the Media; Multiplication Materials; Circuits Smart Games Media; Validity of Media
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 06 Dec 2016 09:18
Last Modified: 06 Dec 2016 09:18
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5278

Actions (login required)

View Item View Item