Aldila, Ajeng Nur (2016) Pengembangan bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia pada materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan kelas IV SDN Tanjung Kertosono. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140071.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Bahan ajar dirancang dan dikembangkan sebagai sumber belajar dalam komponen sistem pengajaran. Bahan ajar yang digunakan dalam proses pembelajaran IPA ditingkat SD/MI masih kurang memenuhi kaidah-kaidah pendidikan. Ensiklopedia merupakan buku yang banyak diminati oleh berbagai kalangan dan bersifat memberikan informasi secara ringan dan menyeluruh. Pengembangan bahan ajar berbasis ensiklopedia diperlukan dalam meningkatkan hasil belajar dan pemahaman konsep siswa mengenai materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan kelas IV.
Tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah untuk: 1) mengetahui kelayakan bahan ajar berbasis ensiklopedia pada pembelajaran materi dan struktur bagian tumbuhan kelas IV SDN Tanjung Kertosono, 2) mengetahui respon siswa saat menggunakan bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan kelas IV SDN Tanjung Kertosono, 3) mengetahui hasil belajar dan pemahaman konsep siswa pada materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan setelah mengimplementasikan bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia pada proses pembelajaran.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan jenis penelitian dan pengembangan (Research and Development), mengacu pada model Borg and Gall yang disederhanakan. Pengembangan bahan ajar dilakukan dalam tujuh tahapan yaitu: 1) studi pendahuluan, 2) perencanaan pembelajaran, 3) pengembangan desain produk awal, 4) uji coba produk tahap I, 5) revisi produk operasional, 6) uji coba produk tahap II, 7) produk akhir.
Hasil penelitian dan pengembangan menunjukkan bahwa: 1) telah dihasilkan produk bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan yang memiliki kualitas baik menurut ahli materi, ahli desain dan dua ahli pembelajaran dengan persentase keidealan masing-masing 78,75%; 80%; 88,57%, 2) bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia memiliki tingkat kemenarikan yang sangat tinggi bagi siswa dengan hasil persentase keidealan yang didapat mencapai 80% dan masuk kategori baik, 3) diperoleh hasil pre-test dan post-test yang menunjukkan hasil belajar yang signifikan dilihat berdasarkan jumlah mean sebanyak 19,7% dan analisis t-test menunjukkan bahwa t_hitung > t_tabel yang artinya ada pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan pemahaman konsep materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan, dengan menggunakan bahan ajar IPA berbasis ensiklopedia yang dikembangkan untuk kelas IV SDN Tanjung Kertosono.
ENGLISH:
Teaching materials designed and developed as a learning resource in the teaching system components. Teaching materials which is used in the process of learning science level SD/MI is still lacking to fulfill the standards of education. The Encyclopedia is a book much enthused by various groups and it provide information lightly and thoroughly. Development of teahing materials based on encyclopedia needed to improve learning outcomes and students' understanding of the concept of matter structure and function of plant parts fourth grade.
This research aim to: 1) determine the feasibility of teaching materials based on encyclopedia in structure and function of plants material section class IV State Primary School (SDN) Tanjung Kertosono, 2) evaluate the response of the students while using of teaching materials based on encyclopedia in structure and function of plants material section class IV State Primary School (SDN) Tanjung Kertosono, 3) knowing learning outcomes and understanding the concept of students in the material structure and function of plant parts after implementing science ‘s teaching materials based on encyclopedia in the learning process.
The approach used is qualitative and quantitative with the type of research and development (Research and Development), referring to the model of Borg and Gall which is simplified. Development of teaching materials have done in seven phases, namely: 1) a preliminary study, 2) learning plan, 3) development of product design early, 4) product trials phase I, 5) product revision operations, 6) product trials phase II, 7) the final product.
The results are: 1) Science’s teaching materials based on encyclopedia in structure and function of plants material product has produced with good quality based on material expert, design expert, and two teaching experts with each ideal percentage is 78,75%; 80%; 88,57%, 2) Science’s teaching materials based on encyclopedia has high rate the attractiveness with ideal percentage is 80% which include into good category, 3) pre-test and post test outcomes shows significant progress based on sum of mean is 19,7% and analysis of t-test shows t_hitung>t_tabel, it means that there is significant effect between improved understanding of the structure and function of plants material using teaching materials based on encyclopedia in structure and function of plants material section class IV State Primary School (SDN) Tanjung Kertosono.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abtokhi, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar; Ensiklopedia; IPA SD/MI; Development; Teaching Material; Encyclopedia; IPA SD/MI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 16:20 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 16:20 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5275 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |