Apriliana, Selvi (2016) Pengembangan LKS berbasis pekerjaan rumah sebagai bentuk pendampingan orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada tema ekosistem. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140006.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan LKS berbasis pekerjaan rumah ini merupakan pengembangan bahan ajar yang tergolong baru, LKS ini dikhususkan pada siswa untuk mengerjakan kegiatan-kegiatan dan soal-soalnya di rumah dengan bantuan atau pendampingan orang tua. Bahan ajar yang dapat mendukung kegiatan belajar siswa di rumah ini adalah LKS berbasis pekerjaan rumah pada tema ekosistem untuk kelas V SD/MI semester 2. Materi ini menjelaskan tentang beberapa materi pembelajaran yang didominasi oleh materi sains tentang ekosistem dengan objek penelitian siswa kelas V F MIN Demangan Kota Madiun. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar LKS berbasis pekerjaan rumah tema ekosistem.
Jenis penelitian ini adalah Research and Development, yang mengacu pada model Borg and Gall. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas V F MIN Demangan Kota Madiun. Untuk mengetahui keefektifitasan bahan ajar LKS berbasis pekerjaan rumah pada tema ekosistem digunakan pre-test dan post-test control grup design.
Hasil dari penelitian pengembangan bahan ajar LKS berbasis pekerjaan rumah ini menghasilkan produk bahan ajar berupa LKS berbasis pekerjaan rumah yang disusun sesuai dengan tingkat kesulitan soal dengan tingkat pendampingan orang tua. Tingkat kemenarikan LKS berbasis pekerjaan rumah ini memiliki tingkat kemenarikan oleh siswa sebesar 80,6% dan kemenarikan oleh orang tua sebesar 84,5%. Hal ini karena bahan ajar memiliki kesesuaian warna, kesesuaian gambar, kesesuaian ukuran tulisan, kesesuaian jenis huruf, desain cover menarik, dan mampu memberikan motivasi belajar siswa. Hasil belajar siswa kelas eksperimen mencapai rata-rata nilai post-test 80,16 dan hasil belajar siswa kelas kontrol mencapai rata-rata 65,66.
Berdasarkan hasil uji-t dengan taraf signifikansi 0,05 diperoleh hasil yaitu t_hitung (2,584) > t_tabel (2,145), hal ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas control. Perbedaan ini dipengaruhi oleh bahan ajar yang telah dikembangkan, sehingga dapat memudahkan siswa dalam proses belajar mengajar.
ENGLISH:
The development of student worksheet homework-based is the recent development of teaching materials. The student worksheet is devoted to the students to work on the activities and problems at home with the help or assistance of parents. This teaching material in which be able to support student learning activities at home are worksheets homework-based on the topic of Ecosystem for the fifth grade of Elementary School in the 2nd semester. This material describes some learning material that is dominated by the materials science of ecosystem with the objets of the students of F class of the fifth grade in MIN Demangan, Madiun City. The purpose of this research is to develop teaching materials of the worksheet which is homework-based with the topic ecosystems.
This study is categorized as Research and Development, which refers to the model of the Borg and Gall. The sample in this study are the students of F class of the fifth grade in MIN Demangan, Madiun. To determine the effectiveness of teaching materials of worksheet homework-based on the topic of ecosystems, this research used pre-test and post-test control group design.
The result of this research development of teaching materials worksheet homework-based is producing the teaching materials in the form of worksheets homework-based which is organized in accordance with the level of difficulty with the level of assisting parents. The level of students’ attractiveness of the worksheet homework-based is 80.6% and the attractiveness of the parents is 84.5%. This is because the teaching materials have color matching, image suitability, suitability font size and font type, attractive cover designs, and could motivate students’ learning. The result of the experiment grade students achieved an average post-test score of 80.16 and student learning outcomes control class reached an average of 65.66. Based on the result of t-test with a significance level of 0.05 obtained result t_hitung (2,584)> t_tabel (2,145), it indicates that there are significant differences between the experimental class and control class. This difference is influenced by the teaching materials that have been developed, so that it can ease the students in their learning process.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Fitriah, Nurlaeli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pengembangan; LKS berbasis pekerjaan rumah; tema ekosistem; pendampingan orang tua; meningkatkan prestasi belajar siswa; kelas V SD/MI; development; worksheet homework-based; ecosystems; assisting parents; improving students’ achievemen; the 5th grade of SD / MI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 16:19 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 16:19 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5270 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |