Responsive Banner

Pelaksanaan kegiatan Tahsin Al-Qur’an dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’An mahasiswa di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Setiawan, Dedi Indra (2015) Pelaksanaan kegiatan Tahsin Al-Qur’an dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’An mahasiswa di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11110105.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Al-Qur’an sebagai pedoman hidup kita, wajib kita baca, kita taddaburi dan kita amalkan. Dalam membaca Al-Qur’an, kita wajib membacakannya dengan bacaan yang sebagus bagusnya, baik itu dengan tajwidnya maupun juga dengan irama saat membacanya. Sebagaimana kita ketahui Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang merupakan Universitas yang menerapkan sistem pendidikan yang mengintegrasikan antara kampus dan ma’had. Untuk itu pembinaan Al-Qur’an seperti ta’lim, tashih, dan tahsin bagi mahasantri itu sangat membantu di dalam mewujudkan cita-cita kampus.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan tahsin Al-Qur’an di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, dan kendala-kendala dalam tahsin Al-Qur’an di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulanan Malik Ibrahim Malang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan metode pengumpulan data, observasi lapangan, wawancara, dan studi dokumentasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan analisis deskriptif yang bertujuan untuk menjelaskan karakteristik dan aspek yang relevan dengan fenomena yang diamati.

Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan Tahsin Al-Qur’an di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang sebagai berikut: (a) Tahsin Al-Qur’an itu bertujuan untuk memperdalam teori Al-Qur’an yang berhubungan dengan tajwid, sifatul huruf, makhorijul huruf, gharaibul Qur’an, dan juga pembelajaran lagu untuk melantunkan bacaan Al-Qur’an, (b) Menambah kecintaan mahasantri terhadap kalam Illahi yaitu Al-Qur’an. Kemudian metode yang diterapkan dalam Tahsin Al-Qur’an di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang adalah: (a) metode drill, (b) metode ceramah, (c) metode klasikal baca simak. Adapun kendala-kendala dalam tahsin Al-Qur’an di Ma’had Sunan Ampel Al-Aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang meliputi: (a) kurangnya alat bantu peraga, (b) ketika hari Jum’at kegiatan tidak kondusif, (c) kurangnya pemahaman tentang tujuan tahsin, (d) jumlah mahasantri yang banyak, (e) kehadiran muhassin, (f) tidak adanya silabus dan buku pedoman.

ENGLISH:

Al-Quran as a guide of our lives, shall we read, we learn and we resume practicing. In reciting the holy Qur'an, we must recite it in the best method we could, be it with the tajwid and also with the rhythm while reciting. As we know that Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang is a University that implements education systems by integrating the campus and ma'had (Islamic boarding school). Thus, the educational program of holy Qur'an such as teaching, tashih, and tahsin for students is very helpful in realizing the ideals of university.

This study aims to investigate the implementation of tahsin of al-Qur’an in Ma'had Sunan Ampel Al-Aly Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, and also the constraints of tahsin al-Qur'an in Ma'had Sunan Ampel Al-Aly Maulanan Malik Ibrahim State Islamic University of Malang.

This study is conducted in qualitative approach, as a method of data collection, field observations, interviews, and documentation study. As for the analysis, the author uses descriptive analysis that aimed to explain the characteristics and aspects that are relevant to the observed phenomena.

The results of the study shows that the implementation of tahsin Al-Quran in Ma'had Sunan Ampel Al-Aly Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang as follows: (a) Tahsin al-Qur'an that aims to deepen the Qur'anic theory related to tajwid, sifatul huruf, makhorijul huruf, gharaibul Qur'an, and also learning rythm to recite the holy Qur'an, (b) Adding students’ love toward the divine word of Allah that is Qur'an. Then the methods applied in Tahsin Al-Quran in Ma'had Sunan Ampel Al-Aly Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang are: (a) the drill method, (b) a lecture, (c) and the read classical method. The constraints in tahsin Qur'an Ma'had Sunan Ampel Al-Aly Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang are including: (a) the lack of visual aids, (b) the activity is not conducive on Friday, ( c) lack of understanding of the purpose of tahsin, (d) the big number of students, (e) the presence of muhassin, (f) the absence of syllabus and manuals.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Walid, Muhammad
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDWalid, MuhammadUNSPECIFIED
Keywords: Pelaksanaan Tahsin Al-Qur’an; Mahasantri Ma’had Sunan Ampel Al-Aly; Implementation Tahsin Al-Qur'an; Students of Ma'had Sunan Ampel Al-Aly
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Indar Erdiana
Date Deposited: 06 Dec 2016 17:16
Last Modified: 06 Dec 2016 17:16
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5138

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item