Janah, Siti Nur (2015) Pengaruh penggunaan multimedia articulate storyline dalam meningkatkan hasil pembelajaran fiqih di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Negeri Islam Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11110121.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Media pembelajaran merupakan wahana dan penyampai informasi atau pesan pembelajaran pada siswa. Dengan adanya media pada proses belajar mengajar, diharapkan dapat membantu guru untuk meningkatkan prestasi belajar pada siswa dalam mata pelajaran Fiqih, khususnya pada materi mawaris yang dianggap sulit bagi siswa. Media juga diperlukan karena dapat memancing ketertarikan dan keaktifan siswa dalam proses pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Mendeskripsikan implementasi penggunaan multimedia Articulate Storyline dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran Fiqih kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri, (2) Mendeskripsikan pengaruh penggunaan multimedia Articulate Storyline dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran Fiqih kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri.
Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian kuasi eksperimen (Quasi Experimental Design) dan menggunakan desain Nonequivalent control group design. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes tulis, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan melakukan uji homogenitas, normalitas, dan uji hipotesis. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) respon siswa pada pembelajaran Fiqih dengan menggunakan media pembelajaran Articulate Storyline di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri begitu antusias, aktif, siswa memperhatikan dan suasana kelas tidak membosankan, (2) Pengguanaan multimedia Articulate Storyline memberikan pengaruh yang lebih baik dan signifikan terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran Fiqih bab mawaris dalam hal menarik perhatian siswa, menumbuhkan motivasi belajar, siswa lebih aktif dan antusias dengan dibuktikan melalui uji hipotesis menggunakan teknik uji ANCOVA dan diperoleh nilai signifikansi 0,000, angka ini jauh dibawah nilai alpha yang ditetapkan yaitu α= 0,05.
ENGLISH:
Teaching media is a tool which is used to deliver the information or messages in student learning. By the media in teaching and learning, it is expected to help teachers in improving student’s achievement in learning Fiqh subjects, particularly in inheritance material which is considered difficult by students. The function of media is also necessary because it can provoke the interest and involvement of the student in the learning process. The purposes of this study are: (1) Describe the implementation of multimedia use Articulate Storyline in improving student learning outcomes in learning Fiqh XI Islamic State Senior High School 3 Kediri, (2) Describe the effect of the use of multimedia Articulate Storyline in improving student learning outcomes in learning Fiqh XI Islamic State Senior High School 3 Kediri.
For achieving those goals, writer uses quantitative research approach with the type of quasi experimental research and using design non equivalent control group design. The mains instrument in this research is the researcher itself and the data collection techniques used by observation, written test, and documentation. The data were analyzed with a homogeneity test, normality, and hypothesis testing. The results of this study show that, (1) the response of students in learning Fiqh using instructional media Articulate Storyline in Islamic State Senior High School 3 Kediri very enthusiastic, active, students pay attention and the classroom’s atmosphere is fun, (2) using multimedia Articulate Storyline gives better effect and significant impact on student learning outcomes in learning Fiqh about inheritance in terms of attracting the attention of students, motivation to learn, students are more active and enthusiastic with proven through hypothesis testing using ANCOVA test techniques and significance value of 0.000, this figure is far below the specified alpha value is α = 0.05.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Multimedia Articulate Storyline; Hasil Belajar Siswa; Multimedia Articulate Storyline; Student Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2016 17:18 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2016 17:18 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5127 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |