Ilham, Ilham (2013) Strategi Kepala Sekolah dalam membina Kompetensi Kepribadian Guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11710038.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Kepribadian guru merupakan hal yang sangat penting untuk dibina, supaya guru mampu melaksanakan tugasnya secara profesional sehingga menghasilkan output yang bermutu yaitu peserta didik yang mampu menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, berakhlak mulia, sehat, berilmu, cakap, kreatif, mandiri dan menjadi warga negara yang demokratis serta bertanggung jawab dan marketable sesuai dengan need of users education. Menjadi tenaga kependidikan yang berkepribadian atau profesional tidak akan terwujud bagitu saja (teken for granted) tanpa adanya strategi kepala sekolah dalam meningkatkan, mengembangkan, dan membina sumber daya manusia (SDM) dalam hal ini adalah guru. Oleh karena itu, kepala sekolah harus mempunyai strategi dalam membina guru, supaya guru memiliki kemampuan personal yang mencerminkan kepribadian yang mantap, stabil, dewasa, arif dan bijaksana, berwibawa, berakhlak mulia, menjadi teladan bagi peserta didik dan masyarakat, mengevaluasi kinerja sendiri, dan mengembangkan diri secara berkelanjutan. Semakin baik kepribadian guru, maka semakin baik pula dedikasinya dalam menjalankan tugas dan tanggung jawabnya sebagai guru. Kepribadian merupakan suatu cerminan dari citra seorang guru dan akan mempengaruhi interaksi antara guru dan anak didik. Dengan kata lain, baik tidaknya citra seseorang pendidik ditentukan oleh kepribadiannya dan bahkan kepribadian guru jugalah yang akan menentukan apakah ia seorang pendidik yang baik atau bahkan perusak masa depan peserta didiknya.
Tujuan penelitian ini adalah untuk 1) memahami program kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas; 2) memahami strategi kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas; dan 3) memahami gaya kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif analisis melalui studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara mendalam, observasi partisifatif, dan dokumentasi. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan cara perpanjangan keikutsertaan, ketekunan pengamatan, trianggulasi dengan menggunakan teknik sumber, metode, dan waktu, pengecekan dengan teman sejawat, member check, dan ketercukupan referensial. Informan penelitian yaitu Kepala Madrasah, Wakil Kepala Madrasah dan para pendidik lainnya.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Program kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas adalah program penilaian personal, hubungan antar personal, pemeliharaan kesejahteraan personalia, pengembangan personalia, program bidang sikap dan nilai-nilai, dan program bidang kesehatan jasmani dan rohani. (2) Strategi kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas adalah strategi persuasi, menciptakan iklim kerja yang kondusif, penghargaan, pembinaan disiplin tenaga kependidikan, pengembangan lewat latihan, pemberian motivasi, rapat rutin atau musyawarah, keteladanan Kepala Madrasah, pendelegasian, dan strategi pengembangan lewat pendidikan formal. (3) Gaya kepala sekolah dalam membina kompetensi kepribadian guru di Madrasah Aliyah Yasti Sekura Kecamatan Teluk Keramat Kabupaten Sambas adalah gaya demokratis.
ABSTRACT
Teacher personality represent very important matter to constructed, so that teacher can execute its duty professionally so that yield certifiable output that is educative participant capable to become godly and religious human being to God, august behavior, healthy, bookish, capable, creative, self-supporting and become democratic citizen and also hold responsible and marketable as according to need of users education. Become teacher have a personality or professional is not came into existence without headmaster strategy in improving, developing, and constructing human resource (SDM) in this case is teacher. Therefore, headmaster must have a strategy to constructing teachers, have personal ability which settled personality, stable, adult, wise and wise, authoritative, august behavior, becoming byword to students and society, self evaluating performance, and self development on an ongoing basis. Progressively goodness of teacher personality, good progressively also its dedication to running of duty and responsibility. Personality is represent of a teacher image reflection and will influence a interaction between students and teacher. Goodness or not about educator image determined by personality and even personality of teacher also to determine what he is a good educator or bad educator.
This research aim is to (1) comprehending headmaster program in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas (2) comprehending headmaster strategy in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas; and (3) comprehending headmaster style in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas.
This research use approach qualitative with descriptive analysis method by case study. Technique of data collecting with circumstantial interview, observation of partisifatif, and documentation. Technique of analyse is account for data reduction, data presentation, and withdrawal of conclusion. Checking of authenticity of finding by lengthening having a hand in, assidinity of perception, trianggulasi by using technique of source, method, and time, checking with coleage, check member, and complete of referensial. Informan of this research is Headmaster, Vice Headmaster and teachers.
Result of research indicate that: (1) Headmaster Program in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas is assessment program of personal, personal relationship, conservancy of personnel prosperity, development of personnel, attitude area program and values, and health program of spirit and bodily. (2) Headmaster Strategy in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas is strategy of persuasion, creating disciplinary activity, appreciation, construction of discipline, development pass practice, giving motivation, meeting or deliberation, headmaster paragon, delegation, and development strategy with formal education. (3) Headmaster Style in constructing competence of teacher personality in Islamic Senior High School Yasti Sekura District of Teluk Keramat, Sub-Province of Sambas is democratic style.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Suti'ah, Suti'ah and Abidin, Munirul |
Keywords: | Strategi Kepala Sekolah; Kompetensi Kepribadian Guru Headmaster Strategy; Competence of Teacher Personality |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana |
Date Deposited: | 01 Jul 2023 05:36 |
Last Modified: | 01 Jul 2023 05:36 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/50899 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |