Tamam, Badrut (2013) Implementasi Manajemen Kepala Sekolah dalam meningkatkan Profesionalisme Guru: Studi kasus di SMA Negeri 2 Bangkalan. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
11710031.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Salah satu isu penting dalam penyelenggaraan pendidikan saat ini adalah masalah peningkatan mutu. Salah satu faktor pendukung dan kunci keberhasilan bagi sekolah berprestasi atau sukses adalah faktor kepemimpinan atau manajemen kepala sekolah. Oleh sebab itu peneliti berusaha untuk mengungkap keberadaan tokoh sentral yaitu kepala sekolah, dalam melakukan perubahan, pengelolaan dan nuansa baru bagi perubahan para guru, karena kepala sekolah merupakan figur yang paling dominan dalam meningkatkan profesionalisme guru dan institusi pendidikan untuk menjadi lebih maju.
Fokus penelitian adalah bagaimana perencanaan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, bagaimana pelaksanaan kerja kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, serta bagaimana evaluasi kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme Guru di SMA Negeri 2 Bangkalan.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif, dengan jenis studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, wawancara dan studi dokumentasi. Sedangkan teknik analisa data, peneliti menggunakan model analisis interaktif yang mengandung empat komponen yang saling berkaitan, yaitu
:pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan verivikasi data. Dan pengecekan keabsahan temuan dilakukan dengan: perpanjangan keikutsertaan, dan triangulasi (triangulasi sumber, triangulasi teknik, dan triangulasi waktu) dari beberapa sumber sehingga diperoleh data yang objektif.
Hasil penelitian menunjukkan: (1) Perencanaan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru, pertama, kepala sekolah mengacu pada visi, misi dan tujuan sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, kedua, Kepala sekolah melakukan pembinaan dan memotivasi para guru dan bawahan dalam meningkatkan profesionalisme guru, (2) Pelaksanaan Kepala sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru adalah pertama, Kepala sekolah melakukan supervisi dalam meningkatkan profesionalisme guru, kedua, Kepala sekolah menjadikan guru sebagai mitra kerja, dalam membuat keputusan bersama, penyusunan program kerja, pembuatan promes, prota, dan RPP . (3) Evaluasi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru, pertama, Kepala sekolah memberikan reward terhadap guru yang berprestasi, kedua, Kepala sekolah memberi kepercayaan kepada guru yang dianggap mampu menduduki jabatan strategis, seperti wakil kepala sekolah, ketua panitia, dan wali kelas.
ABSTRACT
One of the key issues in education today is the problem of improving the quality. One of supporting factors and success key for school which has an achievement or success is a factor of leadership or head master’s management. Therefore, researchers are trying to uncover the existence of the central figure of the headmaster, in making changes, management changes and a new changing for the teachers, because the head master is the most dominant figure in improving the professionalism of teachers and educational institutions to be more advanced.
The focus of research is how the head master’s planning in improving teachers professionalism, how the implementation of head master’s working in improving the professionalism of teachers, as well as how to evaluate the head master in improving the professionalism of teachers in SMAN 2 Bangkalan.
This research uses qualitative method, in the types of case studies. The data was collected through observation, interviews and documentary studies. While the data analysis technique, the researcher uses interactive model which containing of four components which is correlated each other, namely: data collection, data reduction, data presentation, and verification of data. Checking the validity of the findings is conducted by: an extension of participation, and triangulation (triangulation of source, triangulation of techniques and triangulation of time) from several sources in order to obstain the objective data.
The results shows that: (1) the head master’s planning in improving teacher professionalism, first, the head master refers to the vision, mission and goals of the school in improving the professionalism of teachers, second, the head master develop and motivate the teachers and his subordinates in improving the professionalism of teachers, (2) Implementation of head master’s job in improving teacher Professionalism: first, head master improve the supervision in improving the professionalism of teachers, second, head master make the teachers as partners, in making decision, arrangement of job description, making the promissory, prota, and the planning of learning preparation. (3) Head master’s evaluation in improving teacher Professionalism, first, head master gives reward to the teachers who has achievement, second, head master gives position to teachers who are able to occupy in the strategic positions, such as vice of head master, chairman of the committee, and guardian class.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Supervisor: | Maimun, Agus and Wahidmurni, Wahidmurni |
Keywords: | Manajemen; Kepala Sekolah; Profesionalisme Guru Management; Head Master; Teacher Professionalism |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana |
Date Deposited: | 01 Jul 2023 05:36 |
Last Modified: | 01 Jul 2023 05:36 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/50867 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |