Responsive Banner

Penggunaan media audio visual pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam di Madrasah Tsanawiyah Putra-Putri Lamongan

Khoirotun, Nisa’ (2015) Penggunaan media audio visual pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam di Madrasah Tsanawiyah Putra-Putri Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11110018.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Media audio visual adalah media yang mempunyai unsur suara dan unsur gambar, Jenis media ini mempengaruhi kemampuan yang lebih baik karena meliputi suara dan gambar. Untuk menunjang kesuksesan media ini haruslah dengan peralatan yang memadai dan layak untuk difungsikan. Sejumlah peralatan yang dipakai oleh para guru dalam menyampaikan konsep, gagasan dan pengalaman yang ditangkap oleh indera pandang dan pendengaran berdasarkan pengertian-pengertian yang telah diberikan, Sejarah kebudayaan Islam adalah mata pelajaran agama Islam yang mengajarkan tentang sejarah-sejarah Islam, yang mempelajari tentang penyebaran agama Islam mulai dari priode nabi Muhammad saw sampai perkembangan Islam pada masa sekarang.

Berdasarkan pada latar belakang diatas maka permasalahan yang timbul adalah: (1) Bagaimana penggunaan media audio visual pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTs Putra Putri Lamongan? (2) Bagaimana implementasi media audio visual pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTs Putra Putri Lamongan? (3) Bagaimana hasil dari penggunaan media audio visual di MTs Putra Putri Lamongan?. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk (1) untuk mengetahui penggunaan media audio visual pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTs Putra Putri Lamongan (2) untuk mengetahui implementasi media audio visual pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MTs Putra Putri Lamongan (3) untuk mengetahui hasil dari penggunaan media audio visual di MTs Putra Putri Lamongan.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Menggunakan studi kasus karena dalam penelitian, peneliti menekankan pada penjelasan kasus, yakni penggunaan media audio visual pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Data yang didapatkan, kemudian dianalisa Dengan demikian, secara umum penelitian ini dilakukan dengan proses perencanaan, pengumpulan data, analisis data, dan triangulasi.

Berkaiatan dengan penggunaan media audio visual di MTs Putra Putri Lamongan guru Sejarah Kebudayaan Islam menggunakan media video/film dan power point. Dalam penerapannya guru menerapkan media video pada bab khulafaur Rhasyidin, sedangkan power point diterapkan pada materi yang cukup banyak. Hasil dari penggunaan media ini terlihat dari semangat belajar siswa, antusis dalam mengikuti proses pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.

ENGLISH:

Audio-visual media is media that has sound and image elements, this media type affects the better ability because it includes sound and image. To support the success of this medium must be with adequate equipment and deserves to be enabled. Some equipment are used by teachers in conveying concepts, ideas and experiences captured by the sense of viewing and hearing based on notions that have been given, History of Islamic culture is Islamic subjects teach about the histories of Islam, the study of the spread of religion Islam from the Prophet Muhammad period until the development of Islam at the present time.

Based on the background above, the problems are: (1) How does the use of audio-visual media on the subjects of the Islamic Cultural History at MTs Putra Putri Lamongan? (2) How is the implementation of audio-visual media on the subjects of the Islamic Cultural History at MTs Putra Putri Lamongan? (3) How will be the results of the use of audio-visual media in MTs Putra Putri Lamongan ?. The purpose of this study was to (1) to determine the use of audio-visual media on the subjects of the Islamic Cultural History at MTs Putra Putri Lamongan (2) to assess the implementation of the audio-visual media on the subjects of the Islamic Cultural History at MTs Putra Putri Lamongan (3) to know the results of the use of audio-visual media in MTs Putra Putri Lamongan.

This study used a qualitative approach with case study method. because of the study researcher focused on the explanation of cases, the use of audio-visual media on the subjects of the Islamic Cultural History. Data was obtained, then analyzed. Thus, in general, this research was done with the process of planning, data collection, data analysis, and triangulation.

Relating to the use of audio-visual media ofIslamic Cultural History in MTs Putra Putri Lamongan teachers used video media / film and power point. In practice, teachers used video media of four caliphs (khulafaur Rhasyidin), while the power point was applied to the lot material. Results of the use of the media was seen from the spirit of student learning, enthusiastic in participating of the learning process of Islamic Cultural History.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Baharuddin, Baharuddin
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDBaharuddin, BaharuddinUNSPECIFIED
Keywords: Media audio Visual; Sejarah Kebudayaan Islam;
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 06 Dec 2016 17:36
Last Modified: 06 Dec 2016 17:36
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/5066

Downloads

Downloads per month over past year

Loading...

Actions (login required)

View Item View Item